Amióta nincs Esztergom Rallye, az egri futam számít az MNASZ Országos Rallye Bajnokság nyitányának. Mindez cseppet sem baj, hiszen a pályák a Mátrában is ugyanolyan dimbes-dombosak és kanyargósak, a rajt- és célceremónia pedig legalább annyira látványos a Dobó tér kellős közepén, mint korábban az esztergomi főtéren volt. Most is itt, az egri vár tövében gyülekeztek a versenyautók a pénteki versenynap délutánján, ám ekkor már túlestek az első megmérettetésen, a prológon. Korábban nem volt prológ, most azonban a szervezők - akik többek közt a veszprémi murvás futamot is jegyzik - kitalálták, hogy a mezőkövesdi katonai reptér több kilométer hosszú kifutópályája milyen alkalmas lenne a versenyt megelőző, annak eredményébe nem számító, rövid bemelegítő futam helyszínéül. Pénteken délután 1-kor került sor a bójakerülgető látványosságra, aminek egyedül azok a nézők nem örültek, akik nem tudtak szabadságot kivenni aznapra...
A prológon máris holtverseny alakult ki: az újjáalakult Turi, Tóth páros a Skoda Fabiával, valamint Asi és Nándi a Mitsubishi Lancer EVO VI-ossal tizedmásodpercre azonos időt futottak a három és fél perces pályaszakaszon! Asi egyébként csak feltétellel indulhatott a futamon: a verseny előtti közúti pályabejáráson ugyanis többeket gyorshajtáson fogtak, és akinek jelentős volt a sebességtúllépése, elvették a rajtengedélyét. Így járt a Mitsubishit hajtó páros is, akik fellebbeztek, így feltételesen a prológon még indultak - meg is nyerték - de másnap már nem rajtoltak el. Hatalmas közönségsikert aratott a Benik, Varga páros a Ford Focus látványos terelgetésével, ami a negyedik helyre hozta őket, előttük harmadikként a korábban pályaversenyzőként remeklő, tehát a bójákat rutinnal kerülgető Turán Frigyes ért be. Janika sokakban csalódást keltett, mert a reptéri prológon meglehetősen óvatosan autózott, mentségére ez volt az első bemutatkozása a Peugeot 307-essel, ami az ötödik helyre volt elég.
A szombati versenynapon négy pályán - köztük a gumigyilkos talajú reptérivel, és három mátrai szakasszal - három körben, azaz tizenkét gyorsasági szakaszon zajlott a verseny. A verseny itt tényleg szó szerint értendő, Turi állt az élen, de Benik egy-két másodperccel követte, és Janika sem maradt le többel, mint tizenhárom. A szoros versenynek sajnos a negyedik, mezőkövesdi szakaszon vége szakadt: a Skoda Fabia WRC váltójából kiesett a harmadik és negyedik fokozat, így Turi Tamás és Tóth Imre kénytelenek voltak feladni a versengést, a vezető pozícióból.
A második és harmadik kör négy-négy szakaszán már szemmel láthatóan kialakultak az erőviszonyok: a vezető pozíciót csak Benik vagy ifj. Tóth szerezhette meg, ők meccseltek egymással, a Tagai, Zsíros kettős Skoda Octavia WRC-je, és a Spitzmüller, Kazár páros Peugeot 206 WRC-je ekkor már több mint egy perces hátrányt könyvelt el az élen állóktól. Tagaiék a nagy igyekezetben fel is borultak: az egyik gumilassítót túl szűkre vették, autójuk felpattant a gumibójára, és az árokban landolt fejtetőn. Szerencsére nem lett bajuk, miután a nézők visszatették őket az útra, folytathatták a futamot, csupán a bepókhálósodott szélvédő akadályozta a gyorsan haladást, melyet a következő szervizben orvosoltak. Spitzmüller folyton az autóra panaszkodott: az előre beígért 307-es helyett Olaszországból bérelt Peugeot 206 WRC elmondása szerint túl gyenge volt, ennél még a tavalyi Toyota Corollája is jobban ment. Bár megpróbáltak állítgatni az autón, hogy kezelhetőbb legyen, de a 99-es fejlesztésű kocsival így is tetemes hátrányba kerültek. A győzelem már messze állt tőlük, céljuk a minél jobb pozíció megtartása lett.
Janika és Benik viszont nem adta fel, az első nap végét a Peugeot-s páros zárta jobban. Azzal, hogy a szombati tizenkét szakaszból kilencet megnyert, 4,3 másodperccel Benik előtt várhatta a vasárnapi folytatást. Elmondása szerint igyekszik fokozatosan ismerkedni az új autóval, ami gyorsabb, jobban kezelhetőbb az előzőnél, de nem akar vele rögtön teljes gázzal menni, mert annak többnyire sosincs jó vége. Benik hasonlóan ismerkedett csak a Forddal, ami bár külsőre csak a nagyobb szárnyakban tér el a tavalyitól, mégis teljesen különbözik attól, máshol van a súlypontja, máshogyan kell vezetni. A két csapat mégis eszeveszett tempót diktált aznap.
Nem kevesebb izgalmat hozott a Super 1600-as autók küzdelme: négy Suzuki Ignis és két VW Polo harcolt a kétszázsok lóerős, elsőkerékhajtásos kisautók kategóriájában. A vezető helyért itt a Citroënt Suzukira cserélő Bútor, Tóth páros, valamint a Szlovákiából érkezett, rutinos Béres, Stary kettős csatázott. Az Ollé, Kerék páros sokáig remek időket autózva a harmadik helyen állt, de a egri árkokkal idén is meggyűlt a bajuk. Mint ismeretes, a látványos, de kockáztató autózásáról ismert pilóta tavaly egy út menti, mély patakmederbe borította az autót, ahonnan csak daruval sikerült kiszedni. Idén, bár nem estek olyan mélyre, megint fejtetőn végezték, ami jelentős időhátrányt jelentett számukra. Figyelemreméltó viszont ifj. Ranga László és Czakó Janek teljesítménye, akik most először ültek a 220 lóerős Suzuki Ignisben. A legendás pilóta Ranga László fia két szakaszt is nyert a kategóriában a sokkal rutinosabb ellenfelek előtt, szombat estére harmadikként várták a folytatást.
Az időjárás vasárnapra megkeverte kissé a lapokat. Igaz, már szombaton sötét fellegek gyülekeztek a pályák felett, ám azokból csak elszórtan csepegett az eső. Vasárnap reggel viszont kiadós tavaszi zápor hullott a pályákra, ami az út széléről felhordott port csúszós-nyálkás sárrá változtatta. A megváltozott körülmények az időeredményeken is meglátszottak: Janika első napi előnye azonnal semmivé lett, Benik és Varga szakaszról szakaszra növelték előnyüket, amit a Peugeot-s páros már nem tudott behozni. A verseny végén, tizennyolc gyorsasági szakasz után 16 másodperccel Benik Balázs és Varga István nyerték a Start Auto Eger Rallye-t. Spitzmüller és Kazár végül behozták a harmadik helyre a Peugeot 206-ost, akárcsak a veterán pilóta Vizin László a szintén nem mai darab Toyota Corolla WRC-t a negyedik helyre. Tagaiék nem csak a szombati hátrányt nem tudták behozni, a versenyt sem tudták befejezni, az Octavia ugyanis vasárnapra zárlatos lett, így fel kellett adniuk a küzdelmet.
Bútort szombaton még egy defekt hátráltatta a Super 1600-as kategóriában, aztán egy korai rajtért kapott 10 másodperces büntetést. Figyelme nem lankadhatott, a szlovák Béres végig ott volt a nyomában, így vasárnap is cserélgették a vezető pozíciót. Végül Bútor győzött, ezzel a hazai riválisokat is maga mögé szorította első Suzukis versenyén. Ifj. Rangáért ekkor már sokan szorítottak, hogy beérjen a harmadik helyre, ami végül egy apró hiba miatt nem sikerült, a reptéri gyorson kiütötte autója bal hátsó kerekét, amit a szervizben pótoltak, de így csak negyedik lett Pálinkásék VW Polója mögött. Az országos bajnokság következő futamát április 28-30. között szervezik Miskolcon. A verseny eddigi főszponzora, a Vredestein hetekkel ezelőtt visszalépett a támogatástól, ennek ellenére remélik, hogy az egyelőre kérdőjeles nevű futamon mégis elrajtolhat a mezőny. Folytatás ez hónap múlva, hasonlóan aszfalton!
A Start Auto Eger Rallye végeredménye 1. Benik Balázs, Varga István (Ford Focus WRC) 1 óra 25 perc 19 mp. 2. ifj. Tóth János, Bahor Bea (Peugeot 307 WRC) +00'16"0 3. Spitzmüller Csaba, Kazár Miklós (Peugeot 206 WRC) +02'00"9 4. Vizin László, Táborszki Attila (Toyota Corolla WRC) +04'02"9 5. ifj. Angyalfi Károly, Nyirfás Julianna (Mitsubishi Lancer EVO VI) +04'55"5 6. Botka Dávid, Gabura Krisztián (Mitsubishi Lancer EVO VI) +05'05"2 7. Bútor Róbert, Tóth Vilmos (Suzuki Ignis S1600) +05'14"6 8. Botka Krisztián, Mihalik Péter (Mitsubishi Lancer EVO VI) +05'18"4 9. Béres Jozef jr., Petr Stary (Suzuki Ignis S1600) +05'21"9 10. Tóth Tibor, Szabó József (Mitsubishi Lancer EVO VI) +06'51"6
Kategóriagyőztesek a Start Auto Eger Rallye-n WRC: Benik Balázs, Varga István (Ford Focus WRC) S1600: Bútor Róbert, Tóth Vilmos (Suzuki Ignis S1600) A8: ifj. Angyalfi Károly, Nyirfás Julianna (Mitsubishi Lancer EVO VI) A7: Vas Zoltán, Csontos Tamás (Nissan Almera Kit-car) A6: Balázs Öcsi, Pelyhe György (Lada 21074) A5: Molnár Gabriel, Maros Suchac (Skoda Felicia) N4: Botka Krisztián, Mihalik Péter (Mitsubishi Lancer EVO VI) N3: Bessenyey Zoltán, Tóth Zoltán (Opel Astra OPC) N2: Papp Levente, Szedő Csaba (Peugeot 106 GTI) N1: Zudovit Pollák, Dusán Svec (Skoda Felicia) H10: Spindler Jenő, Bihacker Viktor (Opel Kadett GSI) H9: Szabó László, Kaluzsa Tamás (Lada VFTS) |