|
|
Körvonalazták a technológiai változásokat
| |
| Monacói ülésén az FIA Motorsport Világtanácsa (World Motor Sport Council, WMSC) írásba foglalta azokat a radikális változásokat, melyek az elkövetkező öt évben várnak a Forma-1-re.
Az FIA és a sportág autógyárait tömörítő GPMA hosszú alkudozást követően novemberben jutott dűlőre egymással az F1 jövőjét illetően, s határozta el, hogy ezentúl a társadalmi szempontból is hasznos, környezetbarát technológiákat állítják középpontba.
Ezt az egyezséget hagyta jóvá és konkretizálta pénteken a WMSC. "A GPMA és az FIA megállapodásának köszönhetően az F1 Technikai Szabályzata jelentős változásokon fog keresztülmenni az elkövetkező öt évben és azon túlmenően" - fogalmaz a szervezet közleménye.
"E változások fő céljai a következők: az autóipar (és általában a társadalom) számára hasznos kutatások előtérbe helyezése, az ennek a kritériumnak nem megfelelő fejlesztések leállítása, a kiadások csökkentése és a költséghatékonyság növelése amellett, hogy fenntartjuk és erősítjük az F1-ről mint a világ elsőszámú autósport-kategóriájáról kialakult képet."
Miként korábban megírtuk, ennek a tervnek a sarokköve a környezetbarát motortechnológia bevezetése, mely 2011-ben váltaná az addig befagyasztott jelenlegi V8-as formulát. Az új erőforrás kis térfogatú turbómotor lenne, ami valószínűleg bioüzemanyaggal működne, és az 2009-től bevezetett regeneratív rendszerekkel egészülne ki.
Az FIA nagymértékben csökkentené a Max Mosley által haszontalannak tartott aerodinamika szerepét is. 2008-tól betiltaná az első és a hátsó szárny közötti légterelő elemeket, és korlátozná a szélcsatornák használatát, 2009-re felére csökkentené a leszorító erő nagyságát, végül standardizálná az autók aero-csomagját is.
Az sem elképzelhetetlen ugyanakkor, hogy inkább az autóipar számára hasznos területekre terelné az aerodinamikai kutatás irányvonalát. Ugyancsak figyelemre méltó elgondolás, hogy 2011-ben lehetségesnek tartja a versenyzőt segítő elektronika teljes felszabadítását, minden bizonnyal azért, mert a közúti autóknál ez a tendencia.
A WMSC közleménye hangsúlyozza: "Mindez azon az elven nyugszik majd, hogy az új technológiákat, illetve a releváns alkatrészeket szabadon rendelkezésre kell bocsátani bármely azokat igénylő csapat számára, méghozzá elfogadhatóan alacsony áron."
A testület 2006. december 19-ére összehívta az FIA Szenátusát, hogy dolgozza ki a 2009-es szabályok végleges változatát, melyet december 31-ig kell megszavazni. Ez annak fényében különös, hogy a Szenátusnak korábban nem volt beleszólása az F1 Commission és WMSC hatáskörébe tartozó szabályalkotásba.
Az alábbiakban mi is közzé tesszük az FIA "ötéves tervét", melyet a szövetség azzal a megjegyzéssel látott el, hogy a 2010 utáni változásokhoz konzultálni kell a GPMA-val és autóipari szakértőkkel is.
2007
A szabályokat már publikálták.
(A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak.)
2008
A publikált szabályok érvényesek, de lehetséges egyes aerodinamikai alkatrészek (oldalsó légterelők, szárnyacskák, hűtőkémények stb.) betiltása az első és a hátsó tengely közötti területen (a csapatok egyhangú döntésének függvénye).
A szélcsatornák és/vagy a szélcsatornában alkalmazott makettek és/vagy a tesztpadok használatának lehetséges korlátozása a Sportszabályzat révén (a csapatok egyhangú döntésének függvénye).
(A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak.)
2009
A fékezés energiájának visszanyerése és felhasználása.
A leszorító erő 50 százalékos csökkentése.
Aerodinamikai és más változtatások az előzések megkönnyítése érdekében.
A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak vagy a négyversenyes hajtáslánc (motor és sebességváltómű) kerülnek bevezetésre.
2010
A keletkező hőmennyiség egy részének felhasználása az autó meghajtásához.
A kipufogógázok hőjének visszanyerése és felhasználása az autó meghajtásához.
Részben vagy teljesen standardizált aerodinamika (vagy a közúti autók szempontjából releváns aerodinamikai kutatás ösztönzése).
(A jelenlegi, 2.4 literes motorformula, illetve a négy versenyes hajtáslánc "befagyasztva" marad.)
2011
Négyversenyes motor lehetséges bevezetése, beleértve a következőket:
- nagy hatékonyságú turbófelöltés,
- üzemanyag-áramlás limitálása,
- közvetlen befecskendezés,
- térfogatcsökkentés a nagy fordulatszám (legalább 15 ezer fordulat/perc) érdekében,
- bioüzemanyag használata (esetleg tetszőleges üzemanyag engedélyezése, de az üzemanyag áramlása helyett az energia mennyiségének limitálása mellett).
Lehetséges új megközelítésmód a kasztni terén
- a leszorító erő további csökkentésével,
- nagyobb hangsúllyal a kanyarvételi teljesítményen és a vezethetőségen a karosszéria, a felfüggesztés és a fékek módosítása révén,
- az elektronika használatának teljes felszabadítása az autó energiatakarékosságának növelése érdekében (például hajtáslánc terén).
Lehetséges a vezetést segítő elektronika felszabadítása is.
A felhasználható anyagok korlátozása a közúti autók anyagfelhasználásához való közelítés érdekében.
Más, a közúti autók szempontjából hasznos technológiák bevezetése.
2012
Új motor használata a fentiek szerint.
Javasoljuk, hogy a fentiek tárgyalás alapját képezzék, mivel akadhatnak más érdekes és fontos technológiák éppúgy, ahogy itt nem említett területek. |