soos93
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Képek a futamokról 2005
 
Linkek
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Melyik a kedvenc autód?
Melyik a kedvenc autód?
Na melyik?

BMW
Ferrari
Subaru
Lada
Toyota
Ford
Trabi
Mercedes
Citroen
valami más
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Hírek (f1-es oldalakról)
Hírek (f1-es oldalakról) : Futamelőzetes - Kínai Nagydíj

Futamelőzetes - Kínai Nagydíj

Laky Zoltán  2006.09.28. 19:43

Bajnokság három versennyel

Futamelőzetes - Kínai Nagydíj
Bajnokság három versennyel
Két pontra olvadt Fernando Alonso előnye Michael Schumacher előtt, így három versennyel az idény vége előtt ugyanott tartunk, ahol a szezonnyitó Bahreini GP után. A mini-bajnokság Sanghajban kezdődik, márpedig Schumacher ott eddig nemigen találta a fonalat.


Három verseny van már csak hátra a szezonból, de fél esztendő és tizennégy nagydíj elteltével épp ugyanannyi támpontunk van a 2006-os világbajnokság kimenetelét illetően, mint a szezonnyitó Bahraini Nagydíj után. Azon a bizonyos márciusi napon - mintegy előrevetítve az idény további részét - Fernando Alonso szoros csatában legyőzte Michael Schumacher Ferrariját az arab királyságban, és bár azóta történt egy s más a pályákon és azokon kívül egyaránt, most ugyanannyival, két ponttal vezet a német veterán előtt. Három versennyel a vége előtt tehát jóformán ugyanott tartunk, ahol az év legelején.

A Forma-1 három hete maga mögött hagyta botrányoktól sem mentes európai szezonját, így a bajnoki cím sorsa szokás szerint három tengerentúli futamon dől el. Remélhetőleg ezeken már nem a sportfelügyelők ítéletei és technikai viták, hanem kizárólag a spanyol klasszis és az év végén visszavonuló legenda párviadala szolgáltatja a beszédtémát. A végső küzdelem első állomása Kína lesz, amely idén harmadszor látja vendégül a száguldó cirkuszt.

Noha a hatalmas ázsiai birodalom hovatovább a világgazdaság legfontosabb szereplője, Sanghaj elképesztő méretű metropolisza a versenynaptár egyik legegzotikusabb állomása, a több évezredes kínai kultúra, a kommunista pártállam és a modern fogyasztói kapitalizmus sokszínű fellegvára. Kína óriási piaca természetesen az F-1 autógyárai és szponzorai számára is vonzó terep, így csak idő kérdése volt az első Kínai Nagydíj megrendezése, mely két év után a versenyzők egyik kedvencévé vált.

"Szeretek Kínába menni, mert a város és a pálya is fantasztikus, talán az egész szezon fénypontjai. Csak két éve versenyzünk itt, de a helyi szurkolók máris nagyon érdeklődnek a Forma-1 iránt" - lelkesedik a williamses Mark Webber. A BMW pilótája, Nick Heidfeld ugyanakkor emlékeztet: Sanghajnak csak az egyik oldala a csillogás. "Elég egy pár métert távolodni a világ egyik legmodernebb és leggyorsabban fejlődő városától, és elképesztő szegénységbe botlunk olyan emberekkel, akiknek az angol WC is luxus" - mutat rá.

Egy modern klasszikus

Maga a Shanghai International Circuit már egyöntetűen pozitív fogadtatásban részesült. A Hermann Tilke tervei alapján épült ring pazar létesítményeivel, a célegyenes, a főtribün és a paddock alkotta acél- és üvegkanyonnal hamisítatlanul modern autodróm, mégsem nevezhető átlagosnak vagy sótlannak. "Lenyűgöző pálya: modern, mégsem nélkülözi az eredetiséget. Amikor először körülnéztem a pályán, olyan érzésem volt, hogy mindig is itt feküdt, olyan jól illeszkedik környezetébe" - jelentette ki Heidfeld.

Az 5541 méteres aszfaltcsík ráadásul nemcsak lenyűgöző mérnöki alkotásként, hanem versenyhelyszínként is megállja a helyét, mivel mind a pilótáknak, mind a nézőknek kellemes élményeket kínál. "A sanghaji pályán remek érzés vezetni, mert sok gyors kanyar található rajta, és remek ritmust lehet felvenni" - tartja a McLaren pilótája, Kimi Räikkönen, aki 2004-ben és 2005-ben is felállhatott a sanghaji dobogóra.

A finn hozzátette: "Ráadásul mivel az aszfalt rettentően széles, több helyütt nagyszerű előzési lehetőséget kínál. Az utolsó hajtűkanyar a legjobb: miközben 330 km/óra fölé gyorsulunk, kihasználhatjuk az előttünk autózó szélárnyékáét, és mikor 85-re fékezünk, könnyedén meg is támadhatjuk." A papíron remek kifékezési pontot biztosító hajtű ugyanakkor az előző években a vártnál kevesebb előzést hozott, az egyenesre ráfordító, döntött 13-as kanyar ugyanis szélvészgyors, s a csökkenő leszorító erő miatt nehéz az elöl haladó autó nyomában maradni.

Mindez azt is érzékelteti, mi a sanghaji pálya fő jellegzetessége: a döntött forduló és a hajtű csak a két szélsőség, mellettük mindenféle más kanyar is megtalálható rajta. Mind közül kiemelkedik a híressé vált, folyamatosan szűkülő első kanyar, mely padlógázzal kezdődik, és az aszfaltcsík leglassabb szakaszában végződik. "Igencsak szokatlan fordulóról van szó, hiszen nagyon gyorsan közelítjük meg, a bejáratnál le se vesszük a lábunkat a gázról. Fokozatosan fékezünk, és végül egészen második sebességig leváltunk" - magyarázza Heidfeld. Ralf Schumacher hozzáteszi: "Ez a kanyar majdnem teljes kört ír le, és nagyfokú koncentrációt igényel, ha a határon akarjuk teljesíteni. Nem véletlen, hogy sokan elrontják."

Egyedi kanyarok, egyedi kihívások

Több klasszikus pályához hasonlóan Sanghaj is azon aszfaltcsíkok közé tartozik, ahol egy-két különleges kanyar játssza a főszerepet a műszaki követelmények és beállítások terén. "Maga a pálya meglehetősen átlagos a fékterhelés, a leszorító erő és a gumikeverékek szempontjából, de van rajta két különleges kanyar, mely kizárólag Sanghaj névjegye" - fogalmaz Pascal Vasselon, a Toyota kasztiért felelős technikai igazgatója.

A francia szakember kifejtette: "Az egyik a célegyenest lezáró nyújtott jobbkanyar, ami nemcsak a pilóták nyakára ró nagy megterhelést, hanem a futóművet is itt érik a legjelentősebb erőhatások a szezon folyamán, mivel az autó egyszerre kanyarodik és fékez. A másik szóban forgó forduló a 13-as számú hosszú, döntött jobbos, ami a hátsó egyenesben elérhető sebesség szempontjából kritikus. Ennek köszönhető, hogy paradox módon az autók abban az egyenesben nagyobb leszorító erő mellett érnek el magasabb átlagsebességet."

A Williams mérnöki gárdáját irányító Sam Michael megerősíti: "Az aero-beállítások terén Sanghajban a leszorító erőre helyezzük a hangsúlyt a légellenállással szemben. Emellett kulcsfontosságú a tökéletes balansz, és az, hogy az autó képes legyen a lehető leggyorsabban irányt változtatni - az alulkormányzottságot mindenképp el akarjuk kerülni."

A Mercedes sportprogramját vezető Norbert Haugtól megtuduk, hogy Sanghaj mostohán bánik a motorokkal, mivel azoknak széles fordulatszám-tartományban kell mozogniuk. "Hosszú egyeneseivel, gyors és lassú kanyarjaival a pálya nem kíméli az erőforrásokat, ráadásul a V8-as motorokkal a kör 70 százalékát padlógázzal lehet megtenni" - magyarázta. A leghosszabb ilyen szakasz - a hátsó egyenes és a ráfordító jobbos - is meglehetősen hosszú, 1300 méter.

A Ferrari és a Renault küzdelmének talán legfontosabb frontján, a gumik területén Sanghajban is megjósolhatatlan a Bridgestone és a Michelin közti erőviszonyok alakulása, az mindenesetre biztos, hogy mindkét cég maximálisan mozgósította erőit a múlt heti és az azt megelőző teszteken. A csapatok zöme Jerezben és Silverstone-ban készülődött a szezon utolsó három felvonására, míg a Ferrari Mugellóban, Fioranóban és a Paul Ricard-on tesztelt.

A gumigyártók szempontjából ezek a gyakorlások azért is fontosak voltak, mert bizonyos szemszögből a sanghaji aszfaltcsík még mindig ismeretlen számukra. "Az idei mindössze a harmadik verseny lesz Kínában, de minden egyes szezonban eltérő gumiszabályok voltak életben, ezért a teszteken ugyanolyan keményen kellett dolgoznunk a gumiválasztáson, mintha egy új pályára készülnénk" - hangsúlyozta Nick Shorrock, a Michelin F-1-es főnöke.

Sanghaj jellegzetességeit elemezve bridgestone-os kollégája, Hisao Suganuma kiemelte: a legtöbb fejtörést az abroncsoknak is az első kanyar jelenti. "Ez a forduló olyan, akár egy dugóhúzó, nagy terhelésnek teszi ki a jobb első kerekeket, ezért az előző két Kínai Nagydíjhoz hasonlóan idén is létfontosságú lesz a jobb első gumik szemcsésedésének féket tartása. A pálya borítása viszont rendkívül sima, így az első kanyart leszámítva a mechanikai és hőmérsékleti követelmények nem túl szigorúak. Vagyis amellett, hogy figyelünk a szemcsésedésre, a skála lágy feléről fogunk keveréket választani."

Sanghajban térne vissza a Renault

Fernando Alonso a júniusi Kanadai Nagydíj óta képtelen futamot nyerni, előnye pedig 25-ről két pontra olvadt Michael Schumacherrel szemben - ha a trend folytatódna, a visszavonulását Monzában bejelentő német Sanghajban átvehetné a világbajnoki tabella vezetését. A Renault azonban töretlenül bízik benne, hogy a két távol-keleti futamon képes lesz talpra állni, és visszaveszi a kezdeményezést a maranellóiaktól.

"Sanghaj fekszik a Renault-nak, tavaly fantasztikus versenyünk volt ott. Jól emlékszem, milyen jól reagáltunk, amikor Brazíliában elvesztettük a vezetést a konstruktőri tabellán. Ez csak még eltökéltebbé tett minket, mert vissza akartuk szerezni az elsőséget, ami sikerült is. Tavaly talán éppen ez volt a legörömtelibb pillanatunk, és most is olyan hangulat uralkodik a csapatnál, hogy 'gyerünk, csináljuk meg újra!'" - jelentette ki a gárda főmérnöke, Pat Symonds, aki abban is reménykedik, hogy nem törik meg Schumacher sanghaji átka.

Emlékezetes: a német 2004-ben megpördült az időmérő körében, és csak a boxutcából indult, majd összeütközött Christian Kliennel. Egy évvel később Christijan Albersszel tette ugyanezt - már a rajtrács felé menet összetörve Ferrariját. A versenyen aztán a biztonsági autó mögül pördült ki. "Michael Schumacher 2004-ben és 2005-ben csak bukdácsolt Kínában. Nem kizárt, hogy ez a trend idén is folytatódni fog" - vélekedett Symonds, aki szerint ráadásul Alonso a feszültséget is jobban viseli, mint veterán ellenfele.

A lendületből érkező Schumacher eközben nyugodtan készül a Kínai Nagydíjra, ám esélyeiről visszafogott optimizmussal nyilatkozott. "Szoros küzdelem lesz. Nem szabad lebecsülni a Renault-t, és nem is tesszük. Saját erőnkre támaszkodunk, és minden energiánkkal az utolsó három versenyre koncentrálunk. Igaz, hogy Sanghaj eddig nem volt a legjobb számomra, de két éve Rubens Barrichello győzött, vagyis az autónak rendben kell lennie" - mondta.

A két élcsapaton kívül talán a McLaren szólhat még a győzelem sorsába. Monzában már nem sok választotta el Kimi Räikkönent a győztes Schumacher tempójától, ráadásul a wokingiak a "becsületgyőzelem" (utoljára 1996-ban maradtak nyeretlenek) mellett azért is küzdenek, hogy szépen búcsúzhassanak Räikkönentől. A finn pilóta leszögezte: "Eddigi kínai futamaimon harmadik és második lettem, így az idén nem lehet más a célom, minthogy a dobogó legfelsőbb fokára álljak a McLarenel."

 
Idő
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Forma1
 
Számláló
Indulás: 2005-01-26
 
Szavazás
Ki lesz világbajnok 2006-ban?
Ki lesz a világajnok 2006-ban?

Kimi Räikkönen (39 / 21%)
Fernando Alonso (81 / 43%)
Michael Schumacher (48 / 26%)
Mark Webber (2 / 1%)
Jenson Button (4 / 2%)
Rubens Barichello (0 / 0%)
Juan-Pablo Montoya (3 / 2%)
Felipe Massa (2 / 1%)
valaki más (9 / 5%)

Szavazatok száma: 188

Létrehozás időpontja:
2005-11-27 14:09:13

Szavazás lezárva:
2006-12-27 16:15:28


Lezárt szavazások
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!