Legutbbi tletben az FIA-elnk Max Mosley az "elektromos turb" bevezetst javasolta - egy olyan rendszert, amely a hibrid hajts kzti autkhoz hasonlan eltrolja a fkezsnl keletkez energit, s azt ksbb az aut mozgatsra fordtja. Az elgondolst az autgyrtk is tmogatjk.
Kedden jabb rdekes tlettel bvlt a Forma-1 2008-as szablytervezete, amikor az FIA-elnk Max Mosley az "elektromos turb" bevezetst javasolta.
A rendszer lnyege, hogy egy ultranagy kapacits kondenztorban eltrolja a fkezsnl keletkez energit - amely jelenleg h formjban tvozik -, s azt ksbb az aut mozgatsra fordtja. Hasonl szisztmt alkalmaznak a hibrid hajts kzti autk (pl. a Toyota Prius) esetben. Az energia felhasznlst a motor FIA ltal szabvnyostott elektronikus vezrlegysge (ECU) szablyozn.
Az elkpzels szerint a versenyzk gombnyomsra a kvnt pillanatban hasznlhatnk fel az eltrolt energit, s mintegy t msodpercig 60 extra lerbl gazdlkodhatnnak. Ez egyrszt megknnyten szmukra az elzst, msrszt olyan technolgiai fejldst indtana el a Forma-1-ben, melybl hossz tvon a kzti kzlekeds is profitlhatna.
Sokan gy vlik, az F1 technikai vvmnyai hiba jelentenek komoly szellemi eredmnyt, nclsguk s szlesebb krben vett hasznosthatatlansguk miatt rtelmetlenek.
Mosley tlett a Guardian cm brit lap szerint az autgyrtk tbbsge is tmogatja. "Az elgondols lelkes fogadtatsban rszeslt az autgyrtk rszrl. Szeretnnk eltvolodni a rejtett technolgiktl, s ennek az tletnek kzvetlen haszna is lenne" - mondta Mosley.
Br a menet kzben eltrolt energia mestersges hasznostst jelenleg tiltja a technikai szablyzat, a McLaren vekkel ezeltt mr tervezett egy hasonl rendszert, s a csapat igazgatja, Martin Whitmarsh most is dvzlte Mosley tlett.
"Az ilyen technolgiai kihvsokat trt karokkal fogadjuk. Szvesen belesnnk magunkat" - jelentette ki.