Futamelzetes - Brit GP
2005.07.06. 16:39
Futamelzetes - Brit GP Hazai plya
A htvgn a Forma-1 visszatr gykereihez, Nagy-Britanniba. Az elmlt hrom esztendben a Ferrari Olaszorszgba csente a gyzelmi serleget, a McLaren 2001-es sikere utn viszont idn jra j esly van arra, hogy a wokingi csapat s Kimi Rikknen rvn ismt brit grda arassa le a babrokat.
A htvgi Brit Nagydjjal kezdett veszi a rekordhosszsg 2005-s szezon msodik fele, amely remlhetleg legalbb annyi izgalmat s fordulatot tartogat majd a szurkolk szmra, mint az eddig megrendezett tz futam.
Br a zsfolt versenynaptr miatt a silverstone-i viadal nyolc hten bell a hatodik versenyhtvgt jelenti, a csapatok tbbsge inkbb feldlsknt, mint teherknt tekint a megmrettetsre, ksznheten a verseny vitathatatlan presztzsrtknek s a tnynek, hogy a tz csapatbl hat Angliban rendezte be fhadiszllst (a Renault pontosabban csak flig).
Br az elmlt hrom esztendben a Ferrari Olaszorszgba csente a gyzelmi serleget, Mika Hkkinen s a McLaren 2001-es sikere utn idn jra j esly van arra, hogy ismt brit grda arassa le a babrokat - a legtbben a McLarent tartjk a htvge legnagyobb favoritjnak. Brit pilta gyzelmre ellenben minden bizonnyal mg vrnia kell az egybknt hallatlanul lelkes s hozzrt albioni kznsgnek, akik kztt mindig szp szmmal megtallhatk a csapattagok csaldtagjai, ismersei.
A Forma-1 hazai plyja titulust nemcsak az istllk ktdse, hanem egy nevezetes alkalom is indokoltt teszi. 1950. mjus 13-n huszonegy aut rszvtelvel itt kerlt sor a kategria els vilgbajnoki kirsnak nyitfutamra, s Olaszorszg mellett Nagy-Britannia az egyetlen orszg, ahol azta is minden esztendben rendeztek nagydjat. Igaz, Silverstone-ba csak 38-szor ltogatott el az elitkategria, 12-szer a szintn legends Brands Hatch, 5-szr Aintree adott otthont a futamnak.
A csapatok kzelsge egy mellkhatssal is jr: Silverstone npszer teszthelyszn, s ennek ksznheten a piltk - Barcelonhoz hasonlan - gy ismerik a plyt, mint a tenyerket, sokuk radsul valamelyik brit nevelszriban bontogatta szrnyait plyafutsa hajnaln. Legutbb jnius els napjaiban gyakorolt itt nyolc csapat hrom nap erejig, s br a teszten ess s szraz napok is akadtak, a McLaren mindenfle plyaviszonyok mellett vitte a prmet. A legjobb kridt (1:16.948) Kimi Rikknen futotta a zrnapon.
A nagy mlthoz ugyanakkor meglehetsen elavult ltestmnyek tartoznak, ezrt a nagy rajongs nem mindenkire terjed ki. A plya a legutbbi versenynaptr sszelltsakor is csak az utols utni pillanatban kapta meg a zld jelzst a Forma-1 zleti gyeit irnyt Bernie Ecclestone-tl.
Gyors s techniks
Silverstone katonai repltrknt kezdte plyafutst, s ez minden szempontbl rnyomja blyegt a viszonylag hossz, 5141 mteres aszfaltcskra. A vonalvezets az els vtizedekben nem szmtott tl techniksnak, mindssze nyolc gyors kanyar akadlyozta a fk nlkli szguldst, s ezek kzl a leglassabb sem volt lesebb a derkszgnl. Az plya termszetesen az vek sorn folyamatosan szeldlt, gy ma mr kifejezetten techniks helysznnek szmt.

"Szeretem Silverstone-t, a kihvst, amit megtestest. Sphoz s Suzukhoz hasonlan amolyan igazi versenyzi plya. Van nhny gyors szakasza, az els rsz klnsen kedves szmomra" - mondja Felipe Massa, a Sauber piltja. BAR-Honds kollgja, Takuma Sato hozzteszi: "A lass kanyarkombinci szoros versenyzsre is lehetsget ad, gy sszessgben Silverstone nagyon lvezetes plya."
A Northamptonshire-ben kanyarg ring teht alapveten kt ellenttes rszre, a Club kanyarig tart gyors, s az azt kvet lass rszre oszthat. A 4-es, 5-s fokozatban bevehet fordulkat tartalmaz nyit rszben tallhat a Forma-1 legnehezebb kanyarjai kztt szmon tartott, nagy sebessg Magotts/Becketts kombinci, melyet csak a legtechniksabb piltk tudnak tkletesen megoldani. Ez a szakasz radsul "roppant hepehups, ezrt nagyon rosszul ltunk ki a piltaflkbl" - teszi hozz a vilgbajnoki llovas Fernando Alonso.
Ugyan mutat r arra is, hogy a j teljestmnyhez mgsem e gyors plyarsz a legfontosabb. "Egy j krid elrshez az utols, alacsony sebessg szektor jelenti a kulcsot. Rengeteg idt tltnk el a kanyarokban, ezrt ha j kocsid van, rettent sokat tudsz itt javtani az iddn. Persze nagy sebessgnl is szksg van az egyenslyra, klnben az els szektorban eldobod a megszerzett elnydet. Egyszval mind a pilta, mind a mrnkk szmra nagy dilemma ez."
A versenyzknek radsul egy extra ellenfllel is szembe kell nznik Silverstone-ban. A plya repltr elletbl addan sk terepre plt, gy jformn semmi nem vdi a szltl, ami akkor is megkeverheti a krtykat, ha az egybknt szeszlyes angliai idjrs megkegyelmez a csapatoknak. "Ha az aut szlirnyba kerl, az eleje igen kellemesen viselkedik, miutn azonban elfordul, egy pillanat alatt izggv s instabill vlik" - mondja Ralf Schumacher, a Toyota sztrja. Klnsen nagy kihvst jelent a mezny tagjainak, ha a szlirny kiszmthatatlanul vltozik a versenytv alatt.
Az idjrs a vgs sz
Nagy-Britannia fldjn az autversenyzsben is az idjrs mondja ki a vgs szt: hiba minden adat, tesztels s felkszls, egy kiads eszs egy-kettre keresztlhzhatja az elzetes szmtsokat. Radsul az emltett szl szraz idben is nagyban befolysolja az autk teljestmnyt: a szembeszl vagy a htszl jelents hatsban nvelheti, illetve cskkentheti az aerodinamikai leszort ert.
Az aerodinamika pedig ezen a plyn dominns szerepet jtszik, vli a Sauber technikai igazgatja, Willy Rampf. "Silverstone-ban a gyors kanyarok vannak tlslyban, ahol az aut egyenslyt s stabilitst mindenekeltt az aerodinamika hatrozza meg. A nagy sebessg kanyarokban stabil autkra van szksg, amelyek gyorsan s tisztn tudnak irnyt vltoztatni. Ez a plya valban megbosszulja a kasztni finomhangolsban mutatkoz hinyossgokat."
Mike Gascoyne, a Toyota technikai igazgatja pedig arrl ad kpet, hogy e finomhangols bizony itt is kkemny kompromisszumok rn valsul meg. "Silverstone-ban nagy leszort ert alkalmazunk, de nem olyan nagyot, mint Monacban. Itt ugyanis, Monacval ellenttben hossz egyenesek is vannak, ahol a nagy lgellenlls visszat, s cskkenti az egyenesekben elrhet sebessget."
A hatkony aero-csomag mellett termszetesen j ttarts is elkl, a fkek azonban ezttal nincsenek kitve klnsebb ignybevtelnek. Ers motorokra azonban nagy szksge van azoknak, akik j eredmnyt akarnak elrni, mivel a clegyenesen kvl a Chapel s a Stowe, valamin a Club s az Abbey kztt is hzdik egy-egy hosszabb egyenes, ahol alkalomadtn elzni is lehet. A BMW adatai szerint Silverstone-ban a kr 58 szzalkt teszik meg padlgzzal a piltk, ez az adat nmileg magasabb az tlagnl.
Megtrn a jeget a Michelin
A vrhatan mg sokig a kztudatban marad indianapolisi esemnyeknek ksznheten az utbbi idben a Forma-1-gyel csak felsznesen foglalkoz kzvlemny is betekintst nyerhetett a sportg berkeiben zajl dz gumihbor kulisszatitkaiba, amely Angliban nhny rdekes momentummal is sznesedik.
A hazai plyn versenyzk tbort ersti ugyanis flig-meddig a Ferrarit, a Jordant s a Minardit ellt Bridgestone, amelynek Langley-ben mkdik Forma-1-es fhadiszllsa. A Michelin szmra viszont azrt br klns jelentsggel Silverstone, mert 1977-ben ezen a plyn debtltak gumiabroncsai az elitkategriban. Ennek ellenre az idn tzbl kilenc alkalommal nyer francia cg 2001-es visszatrse ta mg nem tudott itt diadalmaskodni, igaz, erre most j eslye van.
A plya persze nmagban is elg rdekessggel szolgl a kt gumigyr szmra, hiszen szmukra az v egyik legnehezebb versenye kvetkezik. "Az aszfalt elg rdes, a gyors kanyarok pedig jelents mrtk oldalirny terhelsnek teszik ki az abroncsokat, gy sszessgben a szezon legkemnyebb prbattele eltt llunk" - nyilatkozta Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatja.
Br a fkezsek s a lass kanyarokbl val kigyorstsok itt nem jrulnak hozz a kopshoz, az emltett tnyezk miatt a gyrtk a skla kemny felrl ajnlanak gumikat partnercsapataiknak.
A kiszmthatatlan idjrs persze a gumivlasztsra is kihatssal lehet, br mind Dupasquier, mind bridgestone-os kollgja, Hisao Suganuma hangslyozta: ha esik, ha fj, k mindenflekpp gyzelemre trnek. Esben hagyomnyosan a Bridgestone abroncsait tartjk jobbnak, br ezt a 2003-as indianapolisi futam ta a gyakorlatban nem volt alkalmunk ellenrizni.
McLarennek ll a zszl
A 2005-s szezon eddigi futamain a Renault s a McLaren-Mercedes uralta a meznyt, s ez vrhatan Silverstone-ban is gy lesz majd. A kt lcsapat kzl azonban ezttal a wokingiak tnnek eslyesebbnek. A McLaren mr a Francia Nagydjon is pokoli gyorsnak mutatkozott, az MP4-20-asok megbzhatsga azonban nem kevs kvnnivalt hagy maga utn, s ez valsznleg a motorcsere miatt htrasorolt Kimi Rikknen gyzelmbe kerlt.
A finn gy is flnyesen szerezte meg a msodik helyet, verseny utni nyilatkozata alapjn Nagy-Britanniban azonban mr nem elgedne meg a dobog alsbb fokaival. Optimizmust tpllhatja, hogy nagy ellenfele, a vilgbajnoksgot 24 pontos elnnyel vezet Fernando Alonso is az Ezst Nyilakra tenn a pnzt, a Renault spanyolja Silverstone-ban a dobogs helyezssel is bern. Rikknen eltt teht nyitott a lehetsg, hogy kihasznlja a knlkoz alkalmat ponthtrnya lefaragshoz. A jniusi teszten is volt a leggyorsabb, s tavaly is tmadt fel a McLaren.
A 2005-s idny kt pechmadara, Juan-Pablo Montoya s Giancarlo Fisichella eslyeirl nehz nyilatkozni. Montoynak a balszerencse mellett az utbbi idben a tmadsok kereszttzbe kerl idmr rendszerrel is fel kell vennie a kzdelmet, magny-cours-i hidraulikai hibja miatt ugyanis sorozatban negyedszer is piszkos plyn kell lefutnia kvalifikcis krt.
A McLaren-Renault ketts mellett termszetesen a zsinrban hrom dobogs helyezst begyjt Michael Schumachert sem szabad figyelmen kvl hagyni. A Ferrari ugyanakkor bevallottan csaldott volt Franciaorszgban mutatott tempjval, hiszen Jean Todt szerint a vilgbajnok akkor sem szorongathatta meg volna Alonst, ha nem knyszerl - ellenfeleivel egytt - Jarno Trulli Toyotja mgtt rostokolni a verseny elejn.
Ngy nap alatt pedig lehetetlen jelents elrelpst elrni, a ltvnyos javulsra gy vrnia kell mg a maranelliaknak. Hogy meddig, krdses, mindenesetre a jliusi rohans utn mindssze hat futam marad az idei bajnoksgbl.
Hasonl cipben jr a Magny-Coursban ltvnyos mlypontra kerl Williams is. A BMW-vel folytatott nyilatkozathbor mellett az FW27 hasmagassgnak elmrse s Mark Webber gsi srlse borzolta a kedlyeket. Az ausztrl versenyz fjdalmai ellenre azrt fejezte be a futamot, mert nem akarta kiesknt az els kztt teljesteni a silverstone-i kvalifikcit. Az j aero-csomag mindenesetre gyszosan debtlt, de a csapat vrakozsai szerint a htvgn mr a hasznai is megmutatkoznak.
Minden eslylatolgatst feleslegess tehet, ha Jarno Trulli ezttal is fut egy fantasztikus idmr krt, s vonatozsra knyszerti a mgtte haladkat. A Toyota teljestmnye pontszerzsre lehet elg, a BAR-Honda ellenben mindent egy lapra feltve a dobogt clozza meg. Jenson Button ugyan elismerte, hogy a gyzelemrl hi brnd beszlni, ha azonban hazai plyn nem tud a pdiumon vgezni, akkor sehol sem sikerl majd, vli.
A kzpmeznyben a Sauber-Red Bull csata rdemel figyelmet, annl is inkbb, mert Franciaorszgban megfordulni ltszott az v els felben tapasztalhat trend: a svjciak gyorsabbak voltak az idmrn s a versenyen is. Jacques Villeneuve is kezd magra tallni, gy elkpzelhet, hogy jabb pontszerzssel rvendezteti meg csapatt 1996-os 1997-es gyzelmei helysznn. A mezny vgn vltozatlanul a Jordan s a Minardi tallhat. A Jordan itt sem veti mg be EJ15B jel kocsijt, legkorbban Hockenheimben debtlhat a feljtott ngykerek.
http://www.a5.hu
|