soos93
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kpek a futamokrl 2005
 
Linkek
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Melyik a kedvenc autd?
Melyik a kedvenc autd?
Na melyik?

BMW
Ferrari
Subaru
Lada
Toyota
Ford
Trabi
Mercedes
Citroen
valami ms
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Hrek (f1-es oldalakrl)
Hrek (f1-es oldalakrl) : Futamelzetes - Francia GP

Futamelzetes - Francia GP

  2005.07.01. 19:57

Egy verseny rendel

Futamelzetes - Francia GP
Egy verseny rendel

A Francia Nagydj otthona, Magny-Cours hrom dologrl hres: a csendes krnykrl, a hmrskleti viszonyoktl fggen szeszlyesen vltoz, rendkvl sima aszfaltrl, valamint kt igen gyors siknjrl. Az indianapolisi botrny utn azonban csak egy a fontos: hogy a kznsg valdi versenyt lthasson.

Az Indianapolis ta eltelt kt htben mindvgig a Michelin gumik krl kialakult botrny uralta a fcmeket, s br a trtntekrl nyilvn mindenkinek megvan a sajt vlemnye, valsznleg kevesen vannak, akik nem tallnnak dtnek egy klasszikus, politiktl s visszssgoktl mentes versenyt.

A Motorsport Vilgtancs szerdai tlete elhrtotta ugyan a Francia Nagydjat fenyeget bojkott kzvetlen veszlyt, m a paddockban mg ezen a htvgn is ktsgkvl a Michelin-gy lesz az elsszm beszdtma. Mikzben a botrny hullmai fokozatosan elcsitulnak, csak remnykedhetnk benne, hogy Magny-Cours-ban nem lesz tbb problma a gumikkal, mert az vgkpp katasztroflis kvetkezmnyekkel jrna a Forma-1 egszre nzve.

A versenynaptr azonban gondoskodik rla, hogy a kvetkez hetekben mindenki a plyra koncentrljon, a htvgn ugyanis a sport trtnetben pldtlan zsfoltsg idszak veszi kezdett: egyetlen hnap alatt, jliusban ngy nagydjat rendeznek. "A Forma-1 55 ves trtnete sorn mg sohasem kvettk egymst ilyen srn a versenyek" - ersti meg a Mercedes sportigazgatja, Norbert Haug. - "Ez risi erfesztseket kvn a csapat minden tagjtl. Csak jliusban 40 egyni s 72 konstruktri pont vr megszerzsre, ami mutatja, hogy milyen gyorsan megvltozhat a vilgbajnoki tabella. A jelenlegi erviszonyok kztt azonban nagyon valszntlen, hogy az sszes pontot egyetlen versenyz s csapat zsebelje be."

Az istllk ezt a zavaros kt hetet is igyekeztek kihasznlni a felkszlsre. A Michelin ht csapata a hts kerekeket Magny-Cours-hoz hasonlan koptat Jerezben tesztelt, mg a bridgestone-os Ferrari s Jordan az aerodinamikailag ignyesebb Barcelont vlasztotta. A legtbb kilomtert - mintegy 2800-at - a BAR-Honda tette meg, s Jerezben Jenson Button futotta a legjobb krt is. Az sszestett tabella azonban sr volt, hiszen 13-an rtek el egy msodpercen belli ideredmnyt.

Tanyasi versenyplya

Br a nyzsg francia kisvros, Nevers kzelben fekv Magny-Cours Forma-1-es mrcvel mrve szokatlanul csendes krnyezetben helyezkedik el, a "tanyasi plya" mltatlan megnevezs lenne hozz - ha 1960-ban egy Jacques Bernigaud nev farmer nem valban a tanyjhoz tartoz birtokon ptette volna meg. Az eredeti vltozat alig kt kilomter hossz volt, de 1963-tl itt mkdtt a hres versenyziskola, az Ecole de Pilotage Winfield - amely mr els veiben is olyan tehetsgeket nevelt ki, mint Francois Cevert, Patrick Depailler, Jean-Pierre Jarier s Jacques Laffite -, s a plya mellett ipari park lteslt, majd tbbszr t is ptettk. Magny-Cours trtnete aztn 1988-ban vette a legnagyobb fordulatot, amikor a megye tulajdonba kerlt, s llami tmogatssal jelents modernizcin esett t. Br krvonalaiban megriztk az 1971-es vonalvezetst, valamennyi kanyart tformltk - rszben Laffite s Rene Arnoux tancsainak megfelelen. A Francia Nagydjat 1991 ta rendezik a nevers-i plyn.


"Az idjrs ltalban kellemes, s a htvge egszre a nyugodt hangulat a jellemz" - mondja a williams-es Mark Webber. - "A Francia GP elg visszafogott, mr ami a versenyzk plyn kvli teendit illeti. Szeretek a francia szurkolk kztt lenni, s lvezem, hogy semmi nem vonja el a figyelmemet, teljes egszben az elttem ll munkra koncentrlhatok."

A jelenleg 4411 mter hossz Magny-Cours ltalban nem tartozik a versenyzk kedvenc plyi kz, br kifejezetten techniksnak szmt, mert minden tpus kanyar megtallhat rajta - mg ha az utols szektor kiss Mickey Egr-stlus is.

"Kis sebessg hajtivel s kzepesen gyors kanyarjaival Magny-Cours elg lass plya, ezrt kzepes illetve nagy leszort ert alkalmazunk rajta" - magyarzza a McLaren kolumbiai sztrja, Juan-Pablo Montoya. - "Azrt akad nhny gyors kanyar is, mint a Grand Courbe. Az egyetlen igazn nagy sebessg rsz az Estoril s az Adelaide kztt van. Az Estoril hosszan nyjtz vn a hatrokat kitolva, minl gyorsabban kell vgigmenni, hogy nagy lendlettel indulhassunk tovbb a Golf fel."

Az Adelaide hajt egyike azoknak a helyeknek, ahol akr elzni is lehet, mivel itt a versenyzk hrom msodperc alatt fkeznek 320 km/rrl 50-re. Magny-Cours kt gyors siknja, a Nrburgring s az Imola msfajta kihvsokat tartogat. "Ez az egyetlen plya a vilgon olyan siknokkal, amiket 200 km/ra feletti tempban lehet bevenni - ez klnleges rzs a versenyzk szmra" - mondja a vilgbajnoksgot vezet Fernando Alonso. - "s az utols sikn is elg nehz: rendkvl lass, viszont magasak a kerkveti, ezrt pontosan el kell tallni benne az vet, klnben megsrlhet az autd."

Bolond burkolat

Amellett, hogy a vonalvezetse techniks, Magny-Cours mszaki szempontbl azrt nehz, mert klnleges aszfaltja van, melynek tapadsa a hmrsklet fggvnyben hirtelen vltozik. Az autk emiatt egyik pillanatrl a msikra ugyanazokkal a belltsokkal is mskpp kezdhetnek viselkedni, mint tz perccel korbban. A 2003-as nagydj htvgjn pldul 16 fokot ingadozott az aszfalt hmrsklete (tavaly csak kb. 12-t), s ilyen krlmnyek kztt komoly fejtrst okoz annak biztostsa, hogy a gumik a megfelel - 120-140 fokos - hmrsklettartomnyban zemeljenek.

"Dleltt 11 ra utn mr nagyon meleg lehet, ezrt a belltsok is egsz nap vltoznak. Az ember mozg clpontra prbl lni, vagyis nem knny kihoznia az autbl a maximumot" - mondja a sauberes Felipe Massa.

A kis/kzepes leszort ert ignyl szak-amerikai plyk utn a csapatoknak ismt nagy leszort erre kell berendezkednik, ami papron a nrburgringi erviszonyokat eleventheti fel. Magny-Cours burkolata a legsimbb az sszes ply kzl, a hasmagassgot ezrt a szoksosnl alacsonyabbra vehetik a mrnkk, nvelve a szvhatst az aut alatt.

A franciaorszgi plyn a versenyzk a kr 61-65%-t teszik meg padlgzzal, a leghosszabb ilyen szakaszon 12.5 msodperc alatt jutnak t, a 10 kg plusz zemanyaggal jr krnknti idvesztesg pedig tlagos, 0.3 msodperc krli. A motorokat nem ri szlssgesen nagy terhels, br a hsg kritikus tnyez, mg a magas kerkvetk a pillanatnyi tlprgs miatt jelentenek kockzatot.

A 2003-as tptsnl (melynek sorn Magny-Cours hossza 160 mterrel megntt) jelentsen tformltk az utols kanyarkombincit is, s a boxutca bejratt gy alaktottk ki, hogy a kills minl rvidebb idt vegyen ignybe. Az akkori trendnek megfelelen ezzel szerettk volna az izgalmasabbnak tartott tbb killsos stratgik alkalmazsra buzdtani a csapatokat - a sors irnija, hogy azta betiltottk a kerkcsert.

t dnt szzalk

A gumivlasztst elssorban egyetlen kanyar, a Montoya ltal is emlegetett Estoril hatrozza meg. "A Magny-Cours-i aszfalt jobban koptatja a gumikat, mint brmely ms ply" - mondja a Michelin sportprogramjt irnyt Pierre Dupasquier. - "A gumiszlltk szmra az a legnagyobb kihvs, hogy megbirkzzanak az Estorilban fellp risi terhelssel. Br ez a rsz csupn a teljes kr 5%-t teszi ki, mgis ez alapjn vlogatjuk ki a gumikat a htvgre. Enlkl lgyabb keverkeket hasznlhatnnk."

A lass kanyarok miatt dnt szempont a hatkony kigyorsts is. "A gumik tapadsa ezrt nagyon fontos lesz a htvgn, teht a skla kzepes illetve lgyabb felbl vlasztottunk keverkeket" - ersti meg a Bridgestone technikai menedzsere, Hisao Suganuma. - "A versenyzk legfontosabb feladata az lesz, hogy igyekezzenek megtartani a lendletet az olyan, lass kanyarokban is, mint az Adelaide hajt s a siknok."

A stt aszfalt magba szvja a meleget, gy a plya hmrsklete akr 50 fokos is lehet, a gumik hllsga ezrt szintn ltfontossg.

Az elmlt idszakban trtnt defektek, illetve a gumikkal kapcsolatos egyb problmk hatsra a Bridgestone s a Michelin valsznleg az eddiginl vatosabban fog kzelteni a Francia Nagydjhoz. Hazai plyjn erre fleg az egykrs teljestmnyt eltrbe helyez Michelinnek van szksge, ami papron cskkentheti a kt gumiszllt termkei kztti klnbsget.

Ismt nyitott a vilgbajnoksg - vagy mgsem?

Az indianapolisi malr rdekesen rajzolta t a vilgbajnoki tabellt. szak-Amerikban szerzett 34 pontjval a Ferrari hirtelen ltszlag a kzdelem egyik eslyesv vlt, s mivel mindkt versenyzje kzel azonos mennyisg pontot szerzett (amit a Renault s a McLaren nem mondhat el magrl), papron jl ll a sznja. A Ferrarinak meglepetsre ugyanannyi pontja van, mint a McLarennek, s a Renault is csupn 13 ponttal jr elttk - ez a klnbsg matematikailag mr Magny-Cours-ban ledolgozhat.

A helyzet azonban az, hogy mg a pontlls megvltozott, az erviszonyok maradtak a rgiben. Michael Schumachernek ezrt annak ellenre kevs eslye van rekordszm, 8. franciaorszgi gyzelmnek megszerzsre, hogy csupn hrom pont a lemaradsa Kimi Rikknennel szemben. A jelenlegi meznybl egybknt rajta kvl csak ketten - David Coulthard (2000-ben) s Ralf Schumacher (2003-ban) tudtak nyerni Magny-Cours-ban. Azt persze nehz felmrni, hogy a Ferrari szmra llektanilag mennyit fog nyomni a latban az els hely kzelsge - persze hiba a lelkeseds, ha hinyzik a megfelel technikai httr.

A Ferrari mellett tulajdonkppen a Renault is az indianapolisi gy nyertesei kz tartozik, hiszen Fernando Alonsnak sikerlt megriznie az elnyt egy olyan nagydj utn, ahol a McLaren gyorsnak grkezett, Kimi Rikknennek pedig eggyel kevesebb fordul ll rendelkezsre, hogy ledolgozza a htrnyt. Az R24 jelenleg lassabbnak tnik az MP4-20-nl, ez gy volt a nagy leszort ert ignyl Nrburgringen is. Persze hazai plyn a Renault nyilvn megkettzi az erfesztseit.

A vgeredmnytl fggetlenl az elmlt kt futamon Juan-Pablo Montoya volt az, aki elkezdett kiemelkedni a meznybl. Montrealban nyerhetett volna, ha nem kerl sor arra a malrre a Safety Car-ral s a piros lmpval, Indianapolisban pedig mindaddig gyors volt, amg a plyn lehetett. A kzvlemny kvncsian vrja, hogy mikor rik be Montoya els McLaren-es gyzelme - mikzben Rikknennek egyre getbb szksge van csapattrsa tmogatsra.

A Williamsnek s a Toyotnak azonos szm, 47-47 pontja van. Akrcsak tavaly, a Williams j aero-csomaggal rkezik Franciaorszgba, de egyelre krdses, hogy a Sauber-BMW hzassg bejelentse milyen hatssal lesz a csapatra. A Toyota hza tjn kzben az volt a legbiztatbb hr, hogy Ralf Schumacher indianapolisi balesete ellenre rajthoz tud llni Magny-Cours-ban. A Ricardo Zontt ideiglenesen vlt Olivier Panis rvn a helyi kznsg a pnteki szabadedzseken egy hazai versenyznek is szurkolhat majd.

A BAR a nagy leszort-ers konfigurci fejlesztsre sszpontostott, mivel a 007 a Nrburgringen vratlanul lass volt, mg a Jordan - amely Tiago Monteiro s a klnleges krlmnyek jvoltbl Indyben begyjttte idei els dobogs helyezst - megbzhatsgi agglyok miatt lesben egyelre nem veti be a mlt hten, Barcelonban kiprblt EJ15B-t. Kilenc fordul utn mr a BAR az egyetlen csapat, melynek egyetlen pontja sincs.

 


http://www.a5.hu

 
Id
 
Naptr
2025. Oktber
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Forma1
 
Szmll
Induls: 2005-01-26
 
Szavazs
Ki lesz vilgbajnok 2006-ban?
Ki lesz a vilgajnok 2006-ban?

Kimi Rikknen (39 / 21%)
Fernando Alonso (81 / 43%)
Michael Schumacher (48 / 26%)
Mark Webber (2 / 1%)
Jenson Button (4 / 2%)
Rubens Barichello (0 / 0%)
Juan-Pablo Montoya (3 / 2%)
Felipe Massa (2 / 1%)
valaki ms (9 / 5%)

Szavazatok szma: 188

Ltrehozs idpontja:
2005-11-27 14:09:13

Szavazs lezrva:
2006-12-27 16:15:28


Lezrt szavazsok
 
G-mail belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 

Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön