Futamelzetes - Francia GP
2005.07.01. 19:57
Futamelzetes - Francia GP Egy verseny rendel
A Francia Nagydj otthona, Magny-Cours hrom dologrl hres: a csendes krnykrl, a hmrskleti viszonyoktl fggen szeszlyesen vltoz, rendkvl sima aszfaltrl, valamint kt igen gyors siknjrl. Az indianapolisi botrny utn azonban csak egy a fontos: hogy a kznsg valdi versenyt lthasson.
Az Indianapolis ta eltelt kt htben mindvgig a Michelin gumik krl kialakult botrny uralta a fcmeket, s br a trtntekrl nyilvn mindenkinek megvan a sajt vlemnye, valsznleg kevesen vannak, akik nem tallnnak dtnek egy klasszikus, politiktl s visszssgoktl mentes versenyt.
A Motorsport Vilgtancs szerdai tlete elhrtotta ugyan a Francia Nagydjat fenyeget bojkott kzvetlen veszlyt, m a paddockban mg ezen a htvgn is ktsgkvl a Michelin-gy lesz az elsszm beszdtma. Mikzben a botrny hullmai fokozatosan elcsitulnak, csak remnykedhetnk benne, hogy Magny-Cours-ban nem lesz tbb problma a gumikkal, mert az vgkpp katasztroflis kvetkezmnyekkel jrna a Forma-1 egszre nzve.
A versenynaptr azonban gondoskodik rla, hogy a kvetkez hetekben mindenki a plyra koncentrljon, a htvgn ugyanis a sport trtnetben pldtlan zsfoltsg idszak veszi kezdett: egyetlen hnap alatt, jliusban ngy nagydjat rendeznek. "A Forma-1 55 ves trtnete sorn mg sohasem kvettk egymst ilyen srn a versenyek" - ersti meg a Mercedes sportigazgatja, Norbert Haug. - "Ez risi erfesztseket kvn a csapat minden tagjtl. Csak jliusban 40 egyni s 72 konstruktri pont vr megszerzsre, ami mutatja, hogy milyen gyorsan megvltozhat a vilgbajnoki tabella. A jelenlegi erviszonyok kztt azonban nagyon valszntlen, hogy az sszes pontot egyetlen versenyz s csapat zsebelje be."
Az istllk ezt a zavaros kt hetet is igyekeztek kihasznlni a felkszlsre. A Michelin ht csapata a hts kerekeket Magny-Cours-hoz hasonlan koptat Jerezben tesztelt, mg a bridgestone-os Ferrari s Jordan az aerodinamikailag ignyesebb Barcelont vlasztotta. A legtbb kilomtert - mintegy 2800-at - a BAR-Honda tette meg, s Jerezben Jenson Button futotta a legjobb krt is. Az sszestett tabella azonban sr volt, hiszen 13-an rtek el egy msodpercen belli ideredmnyt.
Tanyasi versenyplya
Br a nyzsg francia kisvros, Nevers kzelben fekv Magny-Cours Forma-1-es mrcvel mrve szokatlanul csendes krnyezetben helyezkedik el, a "tanyasi plya" mltatlan megnevezs lenne hozz - ha 1960-ban egy Jacques Bernigaud nev farmer nem valban a tanyjhoz tartoz birtokon ptette volna meg. Az eredeti vltozat alig kt kilomter hossz volt, de 1963-tl itt mkdtt a hres versenyziskola, az Ecole de Pilotage Winfield - amely mr els veiben is olyan tehetsgeket nevelt ki, mint Francois Cevert, Patrick Depailler, Jean-Pierre Jarier s Jacques Laffite -, s a plya mellett ipari park lteslt, majd tbbszr t is ptettk. Magny-Cours trtnete aztn 1988-ban vette a legnagyobb fordulatot, amikor a megye tulajdonba kerlt, s llami tmogatssal jelents modernizcin esett t. Br krvonalaiban megriztk az 1971-es vonalvezetst, valamennyi kanyart tformltk - rszben Laffite s Rene Arnoux tancsainak megfelelen. A Francia Nagydjat 1991 ta rendezik a nevers-i plyn.
"Az idjrs ltalban kellemes, s a htvge egszre a nyugodt hangulat a jellemz" - mondja a williams-es Mark Webber. - "A Francia GP elg visszafogott, mr ami a versenyzk plyn kvli teendit illeti. Szeretek a francia szurkolk kztt lenni, s lvezem, hogy semmi nem vonja el a figyelmemet, teljes egszben az elttem ll munkra koncentrlhatok."
A jelenleg 4411 mter hossz Magny-Cours ltalban nem tartozik a versenyzk kedvenc plyi kz, br kifejezetten techniksnak szmt, mert minden tpus kanyar megtallhat rajta - mg ha az utols szektor kiss Mickey Egr-stlus is.
"Kis sebessg hajtivel s kzepesen gyors kanyarjaival Magny-Cours elg lass plya, ezrt kzepes illetve nagy leszort ert alkalmazunk rajta" - magyarzza a McLaren kolumbiai sztrja, Juan-Pablo Montoya. - "Azrt akad nhny gyors kanyar is, mint a Grand Courbe. Az egyetlen igazn nagy sebessg rsz az Estoril s az Adelaide kztt van. Az Estoril hosszan nyjtz vn a hatrokat kitolva, minl gyorsabban kell vgigmenni, hogy nagy lendlettel indulhassunk tovbb a Golf fel."
Az Adelaide hajt egyike azoknak a helyeknek, ahol akr elzni is lehet, mivel itt a versenyzk hrom msodperc alatt fkeznek 320 km/rrl 50-re. Magny-Cours kt gyors siknja, a Nrburgring s az Imola msfajta kihvsokat tartogat. "Ez az egyetlen plya a vilgon olyan siknokkal, amiket 200 km/ra feletti tempban lehet bevenni - ez klnleges rzs a versenyzk szmra" - mondja a vilgbajnoksgot vezet Fernando Alonso. - "s az utols sikn is elg nehz: rendkvl lass, viszont magasak a kerkveti, ezrt pontosan el kell tallni benne az vet, klnben megsrlhet az autd."
Bolond burkolat
Amellett, hogy a vonalvezetse techniks, Magny-Cours mszaki szempontbl azrt nehz, mert klnleges aszfaltja van, melynek tapadsa a hmrsklet fggvnyben hirtelen vltozik. Az autk emiatt egyik pillanatrl a msikra ugyanazokkal a belltsokkal is mskpp kezdhetnek viselkedni, mint tz perccel korbban. A 2003-as nagydj htvgjn pldul 16 fokot ingadozott az aszfalt hmrsklete (tavaly csak kb. 12-t), s ilyen krlmnyek kztt komoly fejtrst okoz annak biztostsa, hogy a gumik a megfelel - 120-140 fokos - hmrsklettartomnyban zemeljenek.
"Dleltt 11 ra utn mr nagyon meleg lehet, ezrt a belltsok is egsz nap vltoznak. Az ember mozg clpontra prbl lni, vagyis nem knny kihoznia az autbl a maximumot" - mondja a sauberes Felipe Massa.
A kis/kzepes leszort ert ignyl szak-amerikai plyk utn a csapatoknak ismt nagy leszort erre kell berendezkednik, ami papron a nrburgringi erviszonyokat eleventheti fel. Magny-Cours burkolata a legsimbb az sszes ply kzl, a hasmagassgot ezrt a szoksosnl alacsonyabbra vehetik a mrnkk, nvelve a szvhatst az aut alatt.
A franciaorszgi plyn a versenyzk a kr 61-65%-t teszik meg padlgzzal, a leghosszabb ilyen szakaszon 12.5 msodperc alatt jutnak t, a 10 kg plusz zemanyaggal jr krnknti idvesztesg pedig tlagos, 0.3 msodperc krli. A motorokat nem ri szlssgesen nagy terhels, br a hsg kritikus tnyez, mg a magas kerkvetk a pillanatnyi tlprgs miatt jelentenek kockzatot.
A 2003-as tptsnl (melynek sorn Magny-Cours hossza 160 mterrel megntt) jelentsen tformltk az utols kanyarkombincit is, s a boxutca bejratt gy alaktottk ki, hogy a kills minl rvidebb idt vegyen ignybe. Az akkori trendnek megfelelen ezzel szerettk volna az izgalmasabbnak tartott tbb killsos stratgik alkalmazsra buzdtani a csapatokat - a sors irnija, hogy azta betiltottk a kerkcsert.
t dnt szzalk
A gumivlasztst elssorban egyetlen kanyar, a Montoya ltal is emlegetett Estoril hatrozza meg. "A Magny-Cours-i aszfalt jobban koptatja a gumikat, mint brmely ms ply" - mondja a Michelin sportprogramjt irnyt Pierre Dupasquier. - "A gumiszlltk szmra az a legnagyobb kihvs, hogy megbirkzzanak az Estorilban fellp risi terhelssel. Br ez a rsz csupn a teljes kr 5%-t teszi ki, mgis ez alapjn vlogatjuk ki a gumikat a htvgre. Enlkl lgyabb keverkeket hasznlhatnnk."
A lass kanyarok miatt dnt szempont a hatkony kigyorsts is. "A gumik tapadsa ezrt nagyon fontos lesz a htvgn, teht a skla kzepes illetve lgyabb felbl vlasztottunk keverkeket" - ersti meg a Bridgestone technikai menedzsere, Hisao Suganuma. - "A versenyzk legfontosabb feladata az lesz, hogy igyekezzenek megtartani a lendletet az olyan, lass kanyarokban is, mint az Adelaide hajt s a siknok."
A stt aszfalt magba szvja a meleget, gy a plya hmrsklete akr 50 fokos is lehet, a gumik hllsga ezrt szintn ltfontossg.
Az elmlt idszakban trtnt defektek, illetve a gumikkal kapcsolatos egyb problmk hatsra a Bridgestone s a Michelin valsznleg az eddiginl vatosabban fog kzelteni a Francia Nagydjhoz. Hazai plyjn erre fleg az egykrs teljestmnyt eltrbe helyez Michelinnek van szksge, ami papron cskkentheti a kt gumiszllt termkei kztti klnbsget.
Ismt nyitott a vilgbajnoksg - vagy mgsem?
Az indianapolisi malr rdekesen rajzolta t a vilgbajnoki tabellt. szak-Amerikban szerzett 34 pontjval a Ferrari hirtelen ltszlag a kzdelem egyik eslyesv vlt, s mivel mindkt versenyzje kzel azonos mennyisg pontot szerzett (amit a Renault s a McLaren nem mondhat el magrl), papron jl ll a sznja. A Ferrarinak meglepetsre ugyanannyi pontja van, mint a McLarennek, s a Renault is csupn 13 ponttal jr elttk - ez a klnbsg matematikailag mr Magny-Cours-ban ledolgozhat.
A helyzet azonban az, hogy mg a pontlls megvltozott, az erviszonyok maradtak a rgiben. Michael Schumachernek ezrt annak ellenre kevs eslye van rekordszm, 8. franciaorszgi gyzelmnek megszerzsre, hogy csupn hrom pont a lemaradsa Kimi Rikknennel szemben. A jelenlegi meznybl egybknt rajta kvl csak ketten - David Coulthard (2000-ben) s Ralf Schumacher (2003-ban) tudtak nyerni Magny-Cours-ban. Azt persze nehz felmrni, hogy a Ferrari szmra llektanilag mennyit fog nyomni a latban az els hely kzelsge - persze hiba a lelkeseds, ha hinyzik a megfelel technikai httr.
A Ferrari mellett tulajdonkppen a Renault is az indianapolisi gy nyertesei kz tartozik, hiszen Fernando Alonsnak sikerlt megriznie az elnyt egy olyan nagydj utn, ahol a McLaren gyorsnak grkezett, Kimi Rikknennek pedig eggyel kevesebb fordul ll rendelkezsre, hogy ledolgozza a htrnyt. Az R24 jelenleg lassabbnak tnik az MP4-20-nl, ez gy volt a nagy leszort ert ignyl Nrburgringen is. Persze hazai plyn a Renault nyilvn megkettzi az erfesztseit.
A vgeredmnytl fggetlenl az elmlt kt futamon Juan-Pablo Montoya volt az, aki elkezdett kiemelkedni a meznybl. Montrealban nyerhetett volna, ha nem kerl sor arra a malrre a Safety Car-ral s a piros lmpval, Indianapolisban pedig mindaddig gyors volt, amg a plyn lehetett. A kzvlemny kvncsian vrja, hogy mikor rik be Montoya els McLaren-es gyzelme - mikzben Rikknennek egyre getbb szksge van csapattrsa tmogatsra.
A Williamsnek s a Toyotnak azonos szm, 47-47 pontja van. Akrcsak tavaly, a Williams j aero-csomaggal rkezik Franciaorszgba, de egyelre krdses, hogy a Sauber-BMW hzassg bejelentse milyen hatssal lesz a csapatra. A Toyota hza tjn kzben az volt a legbiztatbb hr, hogy Ralf Schumacher indianapolisi balesete ellenre rajthoz tud llni Magny-Cours-ban. A Ricardo Zontt ideiglenesen vlt Olivier Panis rvn a helyi kznsg a pnteki szabadedzseken egy hazai versenyznek is szurkolhat majd.
A BAR a nagy leszort-ers konfigurci fejlesztsre sszpontostott, mivel a 007 a Nrburgringen vratlanul lass volt, mg a Jordan - amely Tiago Monteiro s a klnleges krlmnyek jvoltbl Indyben begyjttte idei els dobogs helyezst - megbzhatsgi agglyok miatt lesben egyelre nem veti be a mlt hten, Barcelonban kiprblt EJ15B-t. Kilenc fordul utn mr a BAR az egyetlen csapat, melynek egyetlen pontja sincs.
http://www.a5.hu
|