Futamelzetes - Kanadai Nagydj
2005.06.09. 06:51
Ht fordul utn a Forma-1 sort kert szoksos szak-amerikai nyaralsra, a szezon azonban olyan hosszra nylik, hogy mg Indianapolisban sem fogunk elrkezni a felhez. Elbb persze a Kanadai Nagydjat rendezik meg a npszer Montrealban, ahol a levelek a fkrl, az autk pedig a versenybl hullanak.
Niki Lauda 1997-ben gy jellemezte a vilgbajnoksg llst, hogy adott egy nyl (Michael Schumacher) s egy rka (Jacques Villeneuve), a krds pedig az, hogy a rknak a szezon vgig sikerl-e utolrnie a nyulat. Ez a lers tkletesen illik a jelenlegi helyzetre is - azzal a klnbsggel, hogy a nyulat Fernando Alonsnak, a rkt pedig Kimi Rikknennek hvjk.
Ht fordul utn ugyanis nyilvnvalv vlt, hogy kirobban v eleji formjnak ksznheten a Renault-nak van a legtbb pontja, de a McLarennek van a legnagyobb lendlete. Az elmlt ngy versenyen egyrtelmen Rikknen tnt a leggyorsabbnak, a mszaki (Imola) s vezeti (Nrburgring) hibk kvetkeztben a finn mgis csupn kt futamgyzelemmel lett gazdagabb. Miutn az Eurpa Nagydjon ahelyett, hogy kt ponttal cskkentette volna, tz ponttal nvelte a lemaradst, Rikknen mr 32 pontra kerlt Fernando Alonstl - s hiba van mg htra 12 futam, ez a klnbsg akr behozhatatlannak is bizonyulhat.
Az erviszonyok trendezdse ugyanakkor a McLaren malmra hajthatja a vizet, mert ha a Renault beleszrkl az egyre ersebb kzpmeznybe, osztoznia kell a pontokon msokkal, mg a wokingi istll flnye pillanatnyilag kikezdhetetlennek tnik. Egy biztos: az a tny, hogy Rikknen holtversenyben ll Jarno Trullival, s mindssze kt ponttal szerzett tbbet, mint Nick Heidfeld, nem tkrzi hven a csapatok potencilis eslyeit.
A Forma-1 az eurpai idny nyitnya utn sort kert szoksos szak-amerikai vakcijra, melynek els llomsa a Kanadai Nagydjnak otthont ad Montreal. Maga a plya, egy 1959-ben plt csatorna s a Szent Lrinc-foly kztt ltestett mestersges szigeten - az Ile Notre Dame-on - tallhat Circuit Gilles Villeneuve nmagban nem tartozik a legizgalmasabbak kz, Montreal elragad hangulata s a helyiek vendgszeretete mgis pratlanul npszerv teszi a versenyt.
"Montreal az egyik legszrakoztatbb az F1 naptrban szerepl vrosok kzl, a plya nagyszer s az emberek vendgszeretk - engem kicsit a sktokra emlkeztetnek" - mondja a bulikedvel David Coulthard. - "A nagydj hete mostanra sszeforrt a Guy Laliberte (a Cirque Du Soleil alaptja s elnke) ltal rendezett verseny utni partyval, ami az F1-es szezon egyik fnypontja. Imdom a vrost, van egy csom klassz tterme, kztk Jacques Villeneuve-, a Newtown."
Imola 2
Az els Kanadai Nagydjat 1967-ben rendeztk meg, mg Mosportban, ami ngy vig Mont Tremblant-nal felvltva adott otthont a versenyeknek (mgnem az utbbi plyt tl veszlyesnek nyilvntottk). A francia-kanadaiak 1977-ben, Gilles Villeneuve kezdeti sikerein felbuzdulva dntttek egy j helyszn kiptse mellett, gy jtt ltre a montreali plya - ahol Villeneuve '78-ban stlszeren meg is szerezte els Forma-1-es gyzelmt. Ngy vvel ksbb aztn az adott szomor aktualitst a Kanadai GP-nek, hogy alig egy hnappal Villeneuve hallos balesete utn kerlt r sor.
1978 ta a montreali plynak nyolc, kisebb mrtkben eltr vonalvezetse volt, a jelenlegi 4361 mter hossz s kzepes gyorsasg (Ralf Schumacher tavalyi, 1:12.275-s legjobb kre 217.220 km/rs tlagsebessgnek felel meg). A Circuit Gilles Villeneuve a rvidebb plyk kz tartozik, ennek tudhat be, hogy csak Interlagosban s Indianapolisban tart kevesebb ideig egy kr.
A plyrl a versenyzk kztt is megoszlanak a vlemnyek. A williamses Mark Webber szerint pldul "rzsre egy utcai plyhoz hasonlt, mert sok krltte a fal, ami a versenyzk szmra komoly kihvst jelent", mg Jenson Button azt mondja, Montreal "fkezz-gyorsts tpus plya, lnyegben nincs is ritmusa."
Buttonnak annyiban ktsgkvl igaza van, hogy a Circuit Gilles Villeneuve a padlgzos rszek s a lass kanyarok vltakozsbl ll, azaz nem bvelkedik gyors fordulkban. Ilyen szempontbl leginkbb Imolra hasonlt. Ugyanakkor ktsgkvl vannak trkks rszei is - amint arrl a clegyenesre vezet kanyar melletti "Bajnokok fala" (mely a mg festett, kiss morbid felirat tansga szerint is trt karokkal vrja az ldozatait: "Bienvenue au Quebec" - senki sem llthatja, hogy nem figyelmeztettk...) meslhetne.
"Nagy sebessgnl jelents tapadsra van szksg, a belltsok viszont csekly leszort-ert adnak. Ez azt eredmnyezi, hogy az aut a valsgosnl knnyebbnek tnik, az ember vezets kzben mindig a hatron rzi magt" - mondja Juan-Pablo Montoya. - "A szalagkorlt kzel van, a temp viszont jelents, gy itt is ppolyan precznek kell lenni, mint Monacban."
Lassts!
A montreali plya elssorban mgis arrl hres, hogy az sszes tbbinl kemnyebben veszi ignybe a fkeket. A csapatok emiatt klnleges anyag s vastagsg fktrcskat, valamint a szoksosnl nagyobb tmrj htcsatornt hasznlnak - ez azonban kockzatos lehet, amint azt a Williams s a Toyota tavalyi diszkvalifikcija is mutatja.
Aerodinamikai szempontbl a Circuit Gilles Villeneuve kzepes leszort ert ignyel - nem tl nagyot, nehogy a cscssebessg csorbt szenvedjen, de nem is tl kicsit, hogy biztostva legyen a kell fkhats s kigyorstsi tapads. A csapatok tbbsge ezrt teljesen egyedi aero-csomaggal kszlt a Kanadai Nagydjra.
A hossz egyenesekben persze szksg van a megfelel motorteljestmnyre is. A BMW-nl azt mondjk, tavaly Monza s Indianapolis utn itt mrtk a harmadik legnagyobb sebessget (343.2 km/rt). A hts egyenes hossza 955 mter, arrl viszont rdekes mdon drmaian eltr adatok vannak, hogy a versenyzk a kr mekkora hnyadt teljestik padlgzzal. A BMW 55, a Mercedes 65 szzalkot vall be, br a valdi rtk vlheten 58 szzalk krl van.
"A hossz egyenesek szlssgesen nagy megterhelsnek vetik al a BMW P84/5-s motor teljestmnyt s megbzhatsgt" - mondja a bajor autgyr F1-es programjt irnyt Mario Theissen.
A lemorzsolds ezrt ltalban jelents mrtk, a levelek azonban ppgy hullanak a fkrl, mint az autk a versenybl - a htrendszert eltmtve alkalmasint tlmelegedst idzve el a motoroknl.
Montrealban a krnknti fogyaszts valamelyest kisebb az tlagosnl, mintegy 2.6 kg, mg a 10 kg plusz zemanyag felvtelvel jr idvesztesg 0.310 msodperc.
j aszfalt, j ismeretlen
A kanadai plyt tavaly ta teljesen jraaszfaltoztk, ami jabb ismeretlent csempszett a gumik egyenletbe. "A mrnkeink megvizsgltk a plyt, s a tapasztalataik alapjn az aszfalt nem lett klnsebben rdes. Ugyanakkor teljesen j, mg semmilyen versenyautval nem hasznltk" - mondja Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatja. A Bridgestone-nl gy vlik, a tapadsi viszonyok az j burkolat ellenre sem vltoztak jelentsen.
Ami azt jelenten, hogy gyors kanyarok hinyban a gumikops nem klnsebben nagy, vagyis lehetsg van lgyabb keverkek hasznlatra is. A problmt sokkal inkbb a hllsg jelenti.
"A hossz egyenesek s a kevs kanyar miatt a montreali plya hllsg tekintetben mindig nehz" - ersti meg Hisao Suganuma, a Bridgestone technikai igazgatja. - "A kerekek tartsan prgnek nagy sebessggel, ezrt felmelegszenek. Aztn intenzv fkezs kvetkezik, ami szintn nveli a hmrskletket. Msrszt - mivel a kanyarok nem gyorsak - a gumikops csekly, emellett az aszfalt is sima, teht a skla lgyabbik felrl vlaszthatunk keverkeket."
Az ers kigyorstsok elssorban a hts kerekeket terhelik, gy a kiprgsgtl helyes hangolsa ltfontossg a tlzott kops elkerlse rdekben. Mivel a plya aszfaltjt ritkn hasznljk versenyzsre, radsul mg fel sincs gumizva, a htvge folyamn vrhatan jelentsen javulnak majd a kridk.
Az utbbi versenyeken egyre tbb problma volt a gumik strapabrsgval, gy rdekes lesz ltni, hogy a szlltk tesznek-e ellenlpseket, s ha igen, milyet. Ha a Michelin vatossgbl ersebb konstrukcikat s keverkeket alkalmaz, egyetlen krben cskkenhet a Bridgestone-nal szembeni elnye.
A rka s a nyl
Szval: utolri-e a rka a nyulat? Lauda nyolc vvel ezeltt tvedett, amikor azt jsolta, hogy Schumacher az idny vgig megrzi elnyt, m az korntsem volt olyan tetemes, mint most Alons.
Az Eurpa Nagydj utni hten a tz csapatbl kilenc tesztelssel kszlt a kt szak-amerikai versenyre (valamint a ksbbi Brit Nagydjra). 4114 km-vel a BAR-Honda kiemelkeden szorgalmas volt, de gyorsasg szempontjbl Rikknen s a McLaren ismt verhetetlennek bizonyult. A tesztkorltozst alr csapatok egyre nehezebb helyzet el nznek, mert a szezon harmadnl nmelyikk (a BAR, a Renault s a Williams) mr 18-at elhasznlt a rendelkezsre ll 30 tesztnap kzl.
A Renault ert merthet belle, hogy az elmlt vekben jl ment Montrealban. 2003-ban Fernando Alonso futotta a leggyorsabb krt, s a spanyol azt mondja, a Nrburgringen ismt nem kellett olyan "defenzven" vezetnie, mint Barcelonban s Monacban. Giancarlo Fisichella pedig mr ngyszer llt a kanadai dobogn. A Renault-nak az v htralv rszben mindenekeltt az a feladata, hogy pontokat mentsen, s k is elismerik, hogy - br a gyzelemre trekszenek - szem eltt kell tartaniuk a vilgbajnoki szempontokat is.
A McLaren ilyen rtelemben jobb helyzetben van, mert kevesebb a vesztenivalja. Kimi Rikknen kt httel ezeltt rszben magnak ksznhette a kiesst, de ez nem vltoztat azon, hogy nagyszer formban van. A McLarennek ugyanakkor az elmlt vekben nem fekdt a Circuit Gilles Villeneuve (a legutbbi 12 esztendben csak egyszer, 1999-ben tudtak nyerni itt - Mika Hkkinen rvn). Monacban s a Nrburgringen viszont mr Juan-Pablo Montoya is egyre inkbb magra tallt, ami a konstruktri bajnoksgban dntnek bizonyulhat, mert a Renault-hoz hasonlan egyelre a McLaren is egyautsnak tn harcot vv. Rikknen dolgt a htvgn nehezteni fogja, hogy korn kell megkezdenie az idmrt.
Ht fordul utn a harmadik helyen ll Toyota mr csak egyetlen ponttal elzi meg a Williamst. Montrealban Ralf Schumacher lehet a csapat legfbb tkrtyja, aki szereti Montrealt: 2001-ben nyert itt, 2003-ban s 2004-ben pedig szerezte meg a pole pozcit. A Toyota lendlete az v eleje ta hatrozottan megtrt.
Egy-kt hnappal ezeltt mg kevesen mertek volna fogadni r, hogy a Williams harcban lesz a vilgbajnoki cmrt, pedig pusztn matematikailag nzve jelenleg gy ll a helyzet. Kvetkezetessgnek hla Nick Heidfeld mr hromszor llt a dobogn, s csupn kt pont a htrnya Rikknenhez kpest, mg Mark Webber meglepetsre nem tudja kihasznlni a gyorsasgt. A Williams j els- s hts vezetszrnnyal, valamint friss aerodinamikai alkatrszekkel rkezik Kanadba, s az elmlt hetekben igyekeztek gyakorolni a rajttechnikt is, ami az v eleje ta a gyenge pontjaik kz tartozik.
Hihetetlen, de a Ferrari valahol a Williams s a Red Bull kztti lgres trben foglal helyet, 31 ponttal. Ugyanakkor a McLarenhez hasonlan a Ferrari pontszma sem fest h kpet az istll potenciljrl, mert a Nrburgring kivtelvel az F2005 mindenhol a leggyorsabb autk kztt volt - mrmint a versenyen, mert az idmr tovbbra sem a csapat erssge. A Bridgestone a mlt hten lltlag "tallt valamit", ez azonban a tesztplykon elrt ideredmnyeken nem mutatkozott meg. Michael Schumacher a legutbbi nyolc Kanadai Nagydjbl hatot megnyert, csakhogy a statisztikk eddig sem segtettek a Ferrarin. A maranelli istll elbb-utbb biztosan visszatr a dobog tetejre - hogy hol s mikor, az egyelre rejtly.
A htvgre - s klnsen vasrnap dlutnra - egybknt est jsoltak a meteorolgusok, de Fekete Felh mdjra mr annyiszor eljtszottk az estncot, hogy nem tudjuk, bedljnk-e nekik.
|