|
A rosszul elhelyezett vonalkd okozta Wurz balesett
Faludi Zoltn 2005.05.17. 14:48
Ellenttes irnyban forgott a kerk
A rosszul elhelyezett vonalkd okozta Wurz balesett |
 |
|
Ellenttes irnyban forgott a kerk
Az Autosport-Atlas internetes magazin rteslsei szerint a Michelin abroncson egy rosszul elhelyezett vonalkd okozta Alexander Wurz hatalmas balesett az elmlt hten megrendezett Paul ricardi teszteken.
A McLaren istll osztrk versenyzje szerencsre srtetlenl szta meg a hatalmas tkzst, mikor krlbell 180 mrfldes sebessgnl elvesztette autja felett az uralmt s a Virage de la Verrerie kanyarban nekicsapdott a gumifalnak. Mr akkor a gumit hibztattk a trtntekrt, ami miatt a Michelin el is szlltotta a meghibsodott abroncsot fhadiszllsra, hogy kivizsglja az gyet.
Az els vizsglatok kizrtk, hogy brmifle strukturlis, vagy tervezsi problma lenne az abronccsal, melyet a francia cgris kln erre a szezonra fejlesztett ki partnercsapatai szmra.
A Michelin Motorsport igazgatja, Pierre Dupasquier a kvetkezket mondta: „Ezt a konstrukcit mr a tesztek eltt is hasznltuk, nem teszteltnk semmilyen j sszettelt, s ezt a gumit koptattuk Barcelonban is – gy nem is lehet hibztatni a gumi szerkezeti felptst a trtntekrt.”
A Michelin azonban nem llt le a vizsglatokkal, s a kvetkez lpsben azt vizsgltk, vajon okozhatta-e az a balesetet, hogy a gumiabroncsot rosszul helyeztk fel a felnire. A Formula-1-es abroncsokat gy fejlesztik ki, hogy azok csak egyflekppen kerlhetnek fel az autkra, hiszen az ellenttes irnyban val mozgst nem brn ki a gumi, klnsen a gyors szakaszokon.
A legfrissebb adatok szerint emberi mulaszts trtnt, ugyanis ppen a normlis irnnyal ellenkez irnyban forgott az a bizonyos abroncs, gy trtnhetett a meghibsods, hiszen nem brta ki azokat a nagy erhatsokat, melyek rtk a hossz egyenes alatt.
A Michelin szorosan egyttmkdve a Nemzetkzi Automobil Szvetsggel (FIA) egy olyan extra vonalkd elhelyezsn dolgozott, mely irnyt mutat a csapatoknak, mikppen kell feltenni a gumikat az autra, illetve a felnikre. Ezen fell azonban a francia cgnek is van egy kdszmrendszere, mely ezt a clt szolglja. Ezek a jelzsek, minden esetben a gumi kls peremn kerlnek elhelyezsre.
Azonban az egyik ilyen j FIA kdot vletlenl a Michelin az egyik abroncs belsejre tette, gy a szerelk joggal hihettk azt, hogy az a kls oldalt jelenti, gy rossz oldalra tettk az abroncsot, mely vgl vgzetesnek bizonyult.
Dupasquier megerstette, hogy a vonalkd elhelyezsnek hibjbl addhatott a problma.
„A szerel nem fordtott elg figyelmet arra, hogy kt vonalkd rendszer ltezik, s gy rossz oldalra tette az abroncsot.” – magyarzta. „Jl tudjuk, hogy a nem megfelel helyre feltett abroncsok srlkenyebbek, ezrt kvetkezhetett be a durrdefekt.”
A problmkat kveten a Michelin mg nagyobb figyelmet fordt majd a jvben, hogy minden gumi a megfelel helyre legyen felszerelve. |
|