soos93
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kpek a futamokrl 2005
 
Linkek
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Melyik a kedvenc autd?
Melyik a kedvenc autd?
Na melyik?

BMW
Ferrari
Subaru
Lada
Toyota
Ford
Trabi
Mercedes
Citroen
valami ms
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Hrek (f1-es oldalakrl)
Hrek (f1-es oldalakrl) : Futamelzetes - Spanyol Nagydj

Futamelzetes - Spanyol Nagydj

  2005.05.04. 21:00

A tapasztalat paradoxona

Futamelzetes - Spanyol Nagydj
A tapasztalat paradoxona

A htvgi Spanyol Nagydj helyszne, a barcelonai Circuit de Catalunya tbbek kztt arrl ismert, hogy mindenki ismeri - ez azonban paradox mdon nem felttlenl elny. A Ferrari imolai feltmadsa erre a htvgre is szvmelengeten izgalmas kzdelmet gr, amihez a BAR krl kialakult vita szolgl sznes htterl.

A plya, amit mindenki ismer - nagythat
A plya, amit mindenki ismer
Azok utn, hogy Michael Schumacher a clba kergette Fernando Alonst a kt httel ezeltti San Marin-i Nagydjon, a 13. rajtkockbl jtszi knnyedsggel tornzva fel a Ferrarit a msodik helyre, a Forma-1 az egyre gretesebb vilgbajnoki kzdelem izgalmnak lzban g.

Schumacher a versenyen krnknt 1.5-2.0 msodperccel gyorsabb volt mindenki msnl, ez a tny azonban ktflekppen rtelmezhet. Egyrszt le lehet vonni belle azt a kvetkeztetst, hogy a Ferrari ismt egy felsbb dimenziba kerlt, msrszt viszont akadnak, akik szerint ez az elny tl szp ahhoz, hogy igaz legyen - vagyis a Ferrari s a Bridgestone egyszeren j napot fogott ki, mikzben a Michelin rosszat. Annyi mindenesetre biztos, hogy a maranelli istll ismt beszllt a jtkba, ami a vilgbajnoksgrt folytatott versenyfuts szempontjbl csakis j hr lehet.

Br kt ht telt el azta, hogy elkezddtt, a San Marin-i Nagydj mg mindig nem rt vget, hanem az FIA Fellebbviteli Brsga eltt folytatdott, mivel a BAR-Honda lebukott a fokozott technikai vgellenrzsen, amelyen Jenson Button autjt tl knnynek talltk. Azt a csapatnl sem tagadjk, hogy az zemanyagtartlyban volt egy rejtett cella, viszont azt mondjk, sohasem szivattyztk ki belle a benzint, vagyis az aut tmege a futam kzben egyszer sem cskkent a megengedett 600 kg al. Ezek utn persze felmerl a krds, hogy mirt volt szksg arra a cellra - a hivatalos indokls szerint a benzinpumpa zavartalan zemeltetshez, de ha a Fellebbviteli Brsg az FIA-hez hasonlan mozgathat ballasztknt rtelmezi az extra zemanyagot (amit a Technikai Szablyzat explicite tilt), a BAR-t szlssges esetben akr ki is zrhatjk a 2005-s vilgbajnoksgbl. Dnts holnapra, azaz cstrtkre vrhat.

A kzelg Spanyol Nagydj htvgjnek msik nevezetes esemnye Juan-Pablo Montoya visszatrse lesz. Mrcius 26-n elszenvedett lapockasrlse miatt Montoya kt versenyt kihagyott, ami biztosan nem nygzte le a McLaren vezrkart; br az esemnyek gy alakultak, hogy a kolumbiainak mg mindig tbb pontja van, mint csapattrsnak, Kimi Rikknennek, azrt nem rt, ha a htvgn igyekszik a teljestmnyvel feledtetni a tvolltt. A Circuit de Catalunya gyors kanyarjai alaposan megterhelik a szervezetet, s krdses, hogy Montoya hatatlanul leplt vllizmai mennyire fogjk brni a strapt: a lapockacsont repedse ltalban minimum 6-8 ht alatt forr ssze, Montoya pedig csak t hete srlt meg.

A tapasztalat paradoxona

Nemrg mg Barcelona szmtott a Forma-1 legnpszerbb tesztplyjnak, idn azonban Valenciban (21 nap) s Jerezben (20 nap) is tbbszr jrtak a csapatok - mindazonltal a Circuit de Catalunyn is lehztak 49 ezer km-t.

A 4627 mter hossz plyt a krnyk kedvez idjrsi viszonyai mellett elssorban azrt kedvelik, mert aerodinamikailag pratlanul ignyes, s valjban azt szoks mondani, hogy amelyik aut itt gyors, az mindenhol mshol is az lesz. Ezt az idei szezon tapasztalatai is altmasztani ltszanak, az idny kezdete eltt, februrban ugyanis a Renault auti Barcelonban fl msodperccel jobbak voltak a vetlytrsaknl.

"Ezt a plyt tnyleg kivlan ismerjk, hiszen telente tbb ezer kilomtert tesznk meg rajta, ezrt a belltsokkal nagyjbl mr azeltt tisztban vagyunk, hogy megrkeznnk ide" - mondja Giancarlo Fisichella, a Renault versenyzje.

A plya teht rszint arrl ismert, hogy mindenki ismeri, m ez paradox mdon nem felttlenl elnys: a szrs ugyanis kisebb a szoksosnl, a mezny ltalban rendkvl sr, teht az idmr edzsen a legaprbb hiba is szmtalan rajtkocknyi vesztesggel jrhat.

"Barcelonban van nhny hossz s gyors kanyar, az autkat ezrt nagyon preczen kell belltani" - magyarzza Jacques Villeneuve. - "Elzni nehz, mert a fktvok elg rvidek. Fizikailag pedig megterheli a nyakizmokat, mivel azokban a gyors kanyarokban nagy az oldalirny gyorsuls. De mindig sok a nz, s a plyn kellemes vezetni - igazn lvezetes, ha rmensen msz rajta."

Elzni azrt is nehz, mert az egyenesek tbbsgre gyors fordul vezet, ahol a szlrnykban cskken leszort er miatt nem knny szorosan a msik aut nyomban maradni.

j aszfalt, krdjelek

Schumacher statisztiki jk Barcelonban - nagythatv elejn kisebb botrny kerekedett belle, hogy a plyt jraaszfaltoztk, s mire a csapatok elkezdtek tesztelni rajta, nem szilrdult meg teljesen a burkolat. Nhny istll emiatt ms helysznre tette t a tesztprogramjt, de Barcelonban hamarosan javult a helyzet - olyannyira, hogy prilis 7-n Jenson Button meg is dnttte a korbbi krrekordot.

"Mg mindig kemnyen prbra teszi a gumikat, jllehet, taln valamivel kevsb koptatja ket, mint rgen" - mondja a Renault fmrnke, Pat Symonds. - "A tl elejn sokkal enyhbb volt a gumikops, mint elzleg, de gy tnik, az elmlt hnapokban a plya visszanyerte eredeti jellemzit, s ez a trend folytatdhat a htvgn is."

A gyors kanyarok s az egyenesek miatt az aut aerodinamikai belltsa a szoksos ktlhzs a leszort er s a lgellenlls kztt. A munkt azonban megnehezti a plya egy msik szokatlan jellegzetessge: az, hogy a tapads rendkvl rzkeny a hmrsklet vltozsaira. Ahogy melegszik az id, a kridk romlanak, ezrt a plya gyakran a reggeli edzseken a leggyorsabb.

Mechanikai szempontbl Barcelona kevsb ignyes, mint pldul Imola, az autk aero-csomagja kztti klnbsgeket viszont rendszerint kihangslyozza. Most fog kiderlni igazn, hogy az egyes csapatok modelljei mit tudnak a nagy sebessg kanyarokban.

Az els ngy nagydj tapasztalatai alapjn mr ltszik, hogy a mrnkk a szabadedzseken kb. 1000 1/perccel veszik lejjebb a hossz lettartam motorok fordulatszmt, s akkor sem hasznljk ki a teljes tartomnyt, amikor az autjuk a versenyen forgalomba kerl, ezrt gysem juthat elrbb.

A barcelonai clegyenes tekintlyes, 982 mter hossz, de a plya csak tlagosan terheli le a motorokat: a kr egsznek alig 51%-a padlgzos, a krnknti zemanyag-fogyaszts 2.8 kg.

Ellgyul gumik

j a burkolat - nagythatEgyelre megoszlanak a vlemnyek arrl, hogy az j aszfalt mennyiben mrskelte a gumikopst, de a Michelin sportigazgatja, Pierre Dupasquier azt mondja: puhbb keverkeket tudnak hasznlni, mint korbban.

"Rengeteg krt teljestettnk itt a tl folyamn, s gy talltuk, az aszfalt sokkal kevsb rdes, mint rgen" - ersti meg. - "Kiprbltunk nhny j tletet is a plyn, s a korbbinl puhbb keverkeket fejlesztettnk ki. Br a burkolat megvltozott, a plya vonalvezetse miatt a gumikra hat mechanikai terhels ugyanakkora maradt - vagyis jelents."

Ez egyrszt a gyors kanyarok miatt van, msrszt azrt, mert a nagy leszort er nveli az oldalfalakra es terhelst. A tl folyamn, amg a burkolatot nem gumiztk fel elgg, sokan panaszkodtak r, hogy nehz az abroncsokat feltornzni az zemi hfokra, ez azonban a htvgn mr valsznleg nem fog problmt okozni.

A Ferrari imolai szrnyalsval a gumihbor is jra intenzvebb fzishoz rkezett, s br egyetlen krben tovbbra is a Michelin tnik jobbnak, nem mellkes, hogy Schumacher autjn kt hete a lgyabb keverk Bridgestone-ok vgig brtk a strapt. A japn gyrtnl azt mondjk, azta 15 klnbz specifikcit prbltak ki tesztels kzben.

Barcelonban kiemelt szerephez jut a boxstratgia is, mert a 10 kg plusz zemanyaggal jr idvesztesg a legnagyobbak kztt van: mintegy 0.42 msodperc.

Renault vs. Ferrari: a valdi s a potencilis gyztes

Alonso hazai plyn - nagythatA kzvlemnyt most leginkbb az foglalkoztatja, hogy a Ferrari Spanyolorszgban vget vet-e a Renault ngy fordul ta tart gyzelmi sorozatnak, pedig ebbe a jtkba mr msok is neveztek. A BAR a legutbbi teszten nagyon gyors volt a barcelonai plyn, s itt rendszerint kifizetdik a McLaren cizelllt aerodinamikja is, teht a htvge igazi sokszerepls kzdelmet gr.

A Renault tovbbra is favoritnak tekinthet, mert az R25 eddig mindenhol eredmnyes volt, s nincs okunk azt felttelezni, hogy ez a Circuit de Catalunyn mskpp lesz. Fernando Alonso lendletben van, s a htvgn hazai kznsge biztatsra, telthz eltt versenyezhet - a Spanyol Nagydjra 115 ezer jegyet adtak el. Giancarlo Fisichella pedig eltklt lesz, hogy feledtesse az elz hrom futam emlkt. Ugyanakkor nem megnyugtat a Renault szmra, hogy nyolc indulsbl hromnak kiess lett a vge, s a B-specifikcij motorral a mlt heti teszten problmk voltak.

A Malajziban s Bahreinben begyjttt 12 illetve 13 pont utn a Toyota mindssze 2 ponttal tvozott Imolbl, de elre tudtk, hogy az a plya nem fekszik nekik. Ralf Schumachert utlag 25 msodperces bntetssel sjtottk egy boxutcai szablytalansg miatt, amivel vesztett egy pontot, s a csapat vgl nem fellebbezte meg a dntst. A TF105 Barcelonban nem volt tl gyors a tesztek sorn, ezrt krdses, hogy a Toyota a htvgn visszatall-e v eleji nmaghoz.

A Renault utn egyelre a McLaren a mezny legegyenletesebb teljestmny pontszerzje, s Montoya visszatrsvel a csapat helyzete valsznleg tovbb javul. Az MP4-20 sebessghez ktsg sem frhet, hiszen Kimi Rikknen San Marin-ban knnyedn szerezte meg a pole pozcit, a megbzhatsgon azonban javtaniuk kell - klnsen a kzdelem kilezettsge miatt.

A legnagyobb krdjel jelenleg a Ferrari potencilja fltt fgg, mert ha Imolban az F2005 valdi gyorsasga mutatkozott meg, a tbbiek lassan kezdhetnek csomagolni. Schumacher tempja llegzetelllt volt, emellett tny, hogy az elz t vben kivtel nlkl mindig indulhatott az lrl Barcelonban, s a versenyen legutbb 2001-ben gyztk le. Ez persze semmire nem jelent garancit, mivel a Ferrarinak idn mr tbb sikersorozata is vget rt. A csapat sorsa most jrszt a Bridgestone teljestmnyn, illetve a szintn krdjeles megbzhatsgon mlik.

Tavalyi letkp - nagythatA Williams knyes helyzetben van, mert az FW27 tovbbra sem tartozik az lmeznybe, s az sem szolglja a csapat stabilitst, hogy boxutcai hrek szerint a BMW meg akarja vsrolni a Saubert. Taln erre prbltak reaglni azzal, hogy a hten nagyszabs tszervezst kezdemnyeztek a menedzsmentben. gy tnik, a kszkdst a higgadt Nick Heidfeld brja jobban a versenyzk kzl; az eslyessg terhe alatt roskadoz Mark Webbert inkbb megviseli a helyzet.

Mivel a Circuit de Catalunya kihozza az autk kztti klnbsgeket, a kis csapatok a paprforma szerint kedveztlen eslyekkel vrjk a htvgt.

Fot s grafika: Ferrari, Renault, McLaren, FIA


http://www.a5.hu

 
Id
 
Naptr
2025. December
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Forma1
 
Szmll
Induls: 2005-01-26
 
Szavazs
Ki lesz vilgbajnok 2006-ban?
Ki lesz a vilgajnok 2006-ban?

Kimi Rikknen (39 / 21%)
Fernando Alonso (81 / 43%)
Michael Schumacher (48 / 26%)
Mark Webber (2 / 1%)
Jenson Button (4 / 2%)
Rubens Barichello (0 / 0%)
Juan-Pablo Montoya (3 / 2%)
Felipe Massa (2 / 1%)
valaki ms (9 / 5%)

Szavazatok szma: 188

Ltrehozs idpontja:
2005-11-27 14:09:13

Szavazs lezrva:
2006-12-27 16:15:28


Lezrt szavazsok
 
G-mail belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 

Debrecen Nagyerd&#245;aljai, 150m2-es alapterület&#251;, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós üzlethelyiség eladó 06209911123    *****    ACOTAR Fanfiction: Velaris, a második otthonom    *****    LITERATURES SUBPAGE /// VERSEK ÉS TÖRTÉNETEK EGY HELYEN ///LITERATURES.GPORTAL.HU///LITERATURES SUBPAGE    *****    Naruto rajongói oldal | konoha.hu | Látogass el konoha falujába | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA    *****    Turbózd fel a kreativitásod! Prémium grafikai források a PNG Tree-n.    *****    Anime tematikájú Cinematic trance zene és látványvilág Arcadia fantáziavilágában és még sok más videó a chanelen    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA///PREKAMBRIUM.GPORTAL.HU /// PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO.GPORTAL.HU ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    "TEKERJ VISSZA" - RÉGI KERÉKPÁROK IDÕSZAKI KIÁLLÍTÁSA - BAJA TÜRR ISTVÁN MÚZEUM    *****    Naruto rajongói oldal! Felkerült John Man Ninja címû könyvének elsõ fejezete. Olvass, Filmezz, Tanulj!! KONOHA.HU    *****    Debrecen Nagyerd&#245;aljai, 150m2-es alapterület&#251;, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.