|
Miknt hatnak az j szablyok a tesztelsre?
Fafazoli 2005.04.13. 12:43
A 2005-s vad eddig soha nem ltott nehzsgek el lltja a versenyistllkat, miutn szmos terleten vltoztak meg a szablyok a tavalyi vhez kpest. A tesztek idn sokkal nagyobb szerepet kapnak a j teljestmny elrsben.
Miknt hatnak az j szablyok a tesztelsre? |
 |
|
A 2005-s vad eddig soha nem ltott nehzsgek el lltja a versenyistllkat, miutn szmos terleten vltoztak meg a szablyok a tavalyi vhez kpest. A tesztek idn sokkal nagyobb szerepet kapnak a j teljestmny elrsben.
Mg a versenyhtvgk pnteki napjn kt gumigarnitrval dolgozhatnak a versenyzk, addig az idmr edzseken s a verseny egsz tvjn ugyanazzal az abroncs szettel kell krznik, mely nem knnyti meg a munkjukat, nem is beszlve a meghosszabbtott lettartam motorokrl.
Ennek fnyben a versenyzk a pnteki edzsnapon csak meghatrozott szm krt teljestenek, hogy az erforrsokat kmljk, mg szombat dleltt is csak pr krt teljestenek, mivel minl jobban sprolni szeretnnek a gumikkal s persze a motorral is. Ez risi terhet r a csapat vllra, gy a tesztekre mg nagyobb szerep hrul.
A htvgk kpe alapjaiban vltozott meg, azonban mi a helyzet a sznfalak mgtt?
„A Renault F1 Team szmra az idei v igen hasonlt a 2003-as szezonhoz, a munkaterletek s a programok felosztsa tern.” – magyarzta a csapat tesztmrnke, Christian Silk. Kt vvel ezeltt a Renault F1 Team nkntesen cskkentette mindssze 10 napra a tesztek szmt az vben, hogy a versenyhtvgk pnteki napjn kt ra extra tesztelsi lehetsget kapjon. A 2005-s vben a helyzet nem is olyan drasztikus, hiszen a mezny kilenc csapata abban egyezett meg, hogy sszesen 30 nap lljon a rendelkezskre tesztels cljbl.
„Ez azt jelenti, hogy nagyobb odafigyelsre van szksgnk a programjaink kialaktsnl, mert minden egyes kilomter szmt. Ez arra ksztet minket, hogy rugalmasak legynk: ha a meteorolgusok azt mondjk, esni fog, akkor nem pocskolhatunk csak gy el egy teljes napot a semmittevssel.” – folytatta Silk.
A msik fontos dolog, hogy egy adott, mr lefoglalt tesztnapon a lehet legtbb kilomtert s krt megtegyk a csapatok. „Az j gumi- s motorszablyoknak ksznheten, gy kell dolgoznunk, hogy a lehet legtbb adatot begyjtsk az egysgekrl, s tjkozdjunk arrl, hogy letk sorn miknt vltozik teljestmnyk. Ez azt jelenti, hogy egy megbzhat aut kulcsfontossg a sikerek elrsben.” Eddig a csapat tlagosan 450km-t teljestett egy adott tesztnapon – mely 30%-al mlja fell a tavalyi teljestmnyket, mikor mg az R24-essel dolgoztak.
Mivel az idei esztendben csak 30 nap ll a csapatok rendelkezsre tesztels cljbl, egyik alakulat sem szeretne elpocskolni egy napot a rossz idjrs miatt. „Nagyon nagy figyelmet fordtunk az idjrs jelentsre is.” – figyelmeztetett Silk. Ennek az eredmnyt lthattuk az elmlt hten Barcelonban, mikor a csapat a pnteki rossz idt meghallva, egy nappal elrbb hozta tesztprogramjt, s mr kedden megkezdte a munkt, hogy az esetleges es ne befolysolja a Michelin abroncsokon val dolgozst. „Tbb csapatot is megkrdeztnk errl, de k tovbb folytattk programjukat, azonban utlag kiderlt, mi dntttnk jl.”
A tesztels nem a legelbvlbb oldala a Formula-1-nek – se kamerk, se nzk, egyedl a csapatok -, a munka szinte a kdbe vsz, pedig abbl van bven. „A tesztek korltozsa sokkal nagyobb nyoms al helyezi a csapat dolgozit, akik nagyon kemnyen dolgoznak. Korn kezdik a melt s ksn fejezik be. Ha szksges, akkor egsz jjel virrasztanak, csak hogy be tudjk fejezni az adott munkt. A 2005-s vad eleji programunk nagyon intenzv, azonban az els hrom futamon elrt eredmnyeink tkrzik ezt.” |
|