|
 |
Krvonalaztk a technolgiai vltozsokat
| |
| Monaci lsn az FIA Motorsport Vilgtancsa (World Motor Sport Council, WMSC) rsba foglalta azokat a radiklis vltozsokat, melyek az elkvetkez t vben vrnak a Forma-1-re.
Az FIA s a sportg autgyrait tmrt GPMA hossz alkudozst kveten novemberben jutott dlre egymssal az F1 jvjt illeten, s hatrozta el, hogy ezentl a trsadalmi szempontbl is hasznos, krnyezetbart technolgikat lltjk kzppontba.
Ezt az egyezsget hagyta jv s konkretizlta pnteken a WMSC. "A GPMA s az FIA megllapodsnak ksznheten az F1 Technikai Szablyzata jelents vltozsokon fog keresztlmenni az elkvetkez t vben s azon tlmenen" - fogalmaz a szervezet kzlemnye.
"E vltozsok f cljai a kvetkezk: az autipar (s ltalban a trsadalom) szmra hasznos kutatsok eltrbe helyezse, az ennek a kritriumnak nem megfelel fejlesztsek lelltsa, a kiadsok cskkentse s a kltsghatkonysg nvelse amellett, hogy fenntartjuk s erstjk az F1-rl mint a vilg elsszm autsport-kategrijrl kialakult kpet."
Miknt korbban megrtuk, ennek a tervnek a sarokkve a krnyezetbart motortechnolgia bevezetse, mely 2011-ben vltan az addig befagyasztott jelenlegi V8-as formult. Az j erforrs kis trfogat turbmotor lenne, ami valsznleg biozemanyaggal mkdne, s az 2009-tl bevezetett regeneratv rendszerekkel egszlne ki.
Az FIA nagymrtkben cskkenten a Max Mosley ltal haszontalannak tartott aerodinamika szerept is. 2008-tl betiltan az els s a hts szrny kztti lgterel elemeket, s korltozn a szlcsatornk hasznlatt, 2009-re felre cskkenten a leszort er nagysgt, vgl standardizln az autk aero-csomagjt is.
Az sem elkpzelhetetlen ugyanakkor, hogy inkbb az autipar szmra hasznos terletekre tereln az aerodinamikai kutats irnyvonalt. Ugyancsak figyelemre mlt elgondols, hogy 2011-ben lehetsgesnek tartja a versenyzt segt elektronika teljes felszabadtst, minden bizonnyal azrt, mert a kzti autknl ez a tendencia.
A WMSC kzlemnye hangslyozza: "Mindez azon az elven nyugszik majd, hogy az j technolgikat, illetve a relevns alkatrszeket szabadon rendelkezsre kell bocstani brmely azokat ignyl csapat szmra, mghozz elfogadhatan alacsony ron."
A testlet 2006. december 19-re sszehvta az FIA Szentust, hogy dolgozza ki a 2009-es szablyok vgleges vltozatt, melyet december 31-ig kell megszavazni. Ez annak fnyben klns, hogy a Szentusnak korbban nem volt beleszlsa az F1 Commission s WMSC hatskrbe tartoz szablyalkotsba.
Az albbiakban mi is kzz tesszk az FIA "tves tervt", melyet a szvetsg azzal a megjegyzssel ltott el, hogy a 2010 utni vltozsokhoz konzultlni kell a GPMA-val s autipari szakrtkkel is.
2007
A szablyokat mr publikltk.
(A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak.)
2008
A publiklt szablyok rvnyesek, de lehetsges egyes aerodinamikai alkatrszek (oldals lgterelk, szrnyacskk, htkmnyek stb.) betiltsa az els s a hts tengely kztti terleten (a csapatok egyhang dntsnek fggvnye).
A szlcsatornk s/vagy a szlcsatornban alkalmazott makettek s/vagy a tesztpadok hasznlatnak lehetsges korltozsa a Sportszablyzat rvn (a csapatok egyhang dntsnek fggvnye).
(A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak.)
2009
A fkezs energijnak visszanyerse s felhasznlsa.
A leszort er 50 szzalkos cskkentse.
Aerodinamikai s ms vltoztatsok az elzsek megknnytse rdekben.
A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak vagy a ngyversenyes hajtslnc (motor s sebessgvltm) kerlnek bevezetsre.
2010
A keletkez hmennyisg egy rsznek felhasznlsa az aut meghajtshoz.
A kipufoggzok hjnek visszanyerse s felhasznlsa az aut meghajtshoz.
Rszben vagy teljesen standardizlt aerodinamika (vagy a kzti autk szempontjbl relevns aerodinamikai kutats sztnzse).
(A jelenlegi, 2.4 literes motorformula, illetve a ngy versenyes hajtslnc "befagyasztva" marad.)
2011
Ngyversenyes motor lehetsges bevezetse, belertve a kvetkezket:
- nagy hatkonysg turbfellts,
- zemanyag-ramls limitlsa,
- kzvetlen befecskendezs,
- trfogatcskkents a nagy fordulatszm (legalbb 15 ezer fordulat/perc) rdekben,
- biozemanyag hasznlata (esetleg tetszleges zemanyag engedlyezse, de az zemanyag ramlsa helyett az energia mennyisgnek limitlsa mellett).
Lehetsges j megkzeltsmd a kasztni tern
- a leszort er tovbbi cskkentsvel,
- nagyobb hangsllyal a kanyarvteli teljestmnyen s a vezethetsgen a karosszria, a felfggeszts s a fkek mdostsa rvn,
- az elektronika hasznlatnak teljes felszabadtsa az aut energiatakarkossgnak nvelse rdekben (pldul hajtslnc tern).
Lehetsges a vezetst segt elektronika felszabadtsa is.
A felhasznlhat anyagok korltozsa a kzti autk anyagfelhasznlshoz val kzelts rdekben.
Ms, a kzti autk szempontjbl hasznos technolgik bevezetse.
2012
j motor hasznlata a fentiek szerint.
Javasoljuk, hogy a fentiek trgyals alapjt kpezzk, mivel akadhatnak ms rdekes s fontos technolgik ppgy, ahogy itt nem emltett terletek. |