 Hrom verseny van mr csak htra a szezonbl, de fl esztend s tizenngy nagydj elteltvel pp ugyanannyi tmpontunk van a 2006-os vilgbajnoksg kimenetelt illeten, mint a szezonnyit Bahraini Nagydj utn. Azon a bizonyos mrciusi napon - mintegy elrevettve az idny tovbbi rszt - Fernando Alonso szoros csatban legyzte Michael Schumacher Ferrarijt az arab kirlysgban, s br azta trtnt egy s ms a plykon s azokon kvl egyarnt, most ugyanannyival, kt ponttal vezet a nmet vetern eltt. Hrom versennyel a vge eltt teht jformn ugyanott tartunk, ahol az v legelejn.
A Forma-1 hrom hete maga mgtt hagyta botrnyoktl sem mentes eurpai szezonjt, gy a bajnoki cm sorsa szoks szerint hrom tengerentli futamon dl el. Remlhetleg ezeken mr nem a sportfelgyelk tletei s technikai vitk, hanem kizrlag a spanyol klasszis s az v vgn visszavonul legenda prviadala szolgltatja a beszdtmt. A vgs kzdelem els llomsa Kna lesz, amely idn harmadszor ltja vendgl a szguld cirkuszt.
Noha a hatalmas zsiai birodalom hovatovbb a vilggazdasg legfontosabb szereplje, Sanghaj elkpeszt mret metropolisza a versenynaptr egyik legegzotikusabb llomsa, a tbb vezredes knai kultra, a kommunista prtllam s a modern fogyaszti kapitalizmus sokszn fellegvra. Kna risi piaca termszetesen az F-1 autgyrai s szponzorai szmra is vonz terep, gy csak id krdse volt az els Knai Nagydj megrendezse, mely kt v utn a versenyzk egyik kedvencv vlt.
"Szeretek Knba menni, mert a vros s a plya is fantasztikus, taln az egsz szezon fnypontjai. Csak kt ve versenyznk itt, de a helyi szurkolk mris nagyon rdekldnek a Forma-1 irnt" - lelkesedik a williamses Mark Webber. A BMW piltja, Nick Heidfeld ugyanakkor emlkeztet: Sanghajnak csak az egyik oldala a csillogs. "Elg egy pr mtert tvolodni a vilg egyik legmodernebb s leggyorsabban fejld vrostl, s elkpeszt szegnysgbe botlunk olyan emberekkel, akiknek az angol WC is luxus" - mutat r.
Egy modern klasszikus
Maga a Shanghai International Circuit mr egynteten pozitv fogadtatsban rszeslt. A Hermann Tilke tervei alapjn plt ring pazar ltestmnyeivel, a clegyenes, a ftribn s a paddock alkotta acl- s vegkanyonnal hamistatlanul modern autodrm, mgsem nevezhet tlagosnak vagy stlannak. "Lenygz plya: modern, mgsem nlklzi az eredetisget. Amikor elszr krlnztem a plyn, olyan rzsem volt, hogy mindig is itt fekdt, olyan jl illeszkedik krnyezetbe" - jelentette ki Heidfeld.

Az 5541 mteres aszfaltcsk radsul nemcsak lenygz mrnki alkotsknt, hanem versenyhelysznknt is megllja a helyt, mivel mind a piltknak, mind a nzknek kellemes lmnyeket knl. "A sanghaji plyn remek rzs vezetni, mert sok gyors kanyar tallhat rajta, s remek ritmust lehet felvenni" - tartja a McLaren piltja, Kimi Rikknen, aki 2004-ben s 2005-ben is felllhatott a sanghaji dobogra.
A finn hozztette: "Radsul mivel az aszfalt rettenten szles, tbb helytt nagyszer elzsi lehetsget knl. Az utols hajtkanyar a legjobb: mikzben 330 km/ra fl gyorsulunk, kihasznlhatjuk az elttnk autz szlrnykt, s mikor 85-re fkeznk, knnyedn meg is tmadhatjuk." A papron remek kifkezsi pontot biztost hajt ugyanakkor az elz vekben a vrtnl kevesebb elzst hozott, az egyenesre rfordt, dnttt 13-as kanyar ugyanis szlvszgyors, s a cskken leszort er miatt nehz az ell halad aut nyomban maradni.
Mindez azt is rzkelteti, mi a sanghaji plya f jellegzetessge: a dnttt fordul s a hajt csak a kt szlssg, mellettk mindenfle ms kanyar is megtallhat rajta. Mind kzl kiemelkedik a hress vlt, folyamatosan szkl els kanyar, mely padlgzzal kezddik, s az aszfaltcsk leglassabb szakaszban vgzdik. "Igencsak szokatlan fordulrl van sz, hiszen nagyon gyorsan kzeltjk meg, a bejratnl le se vesszk a lbunkat a gzrl. Fokozatosan fkeznk, s vgl egszen msodik sebessgig levltunk" - magyarzza Heidfeld. Ralf Schumacher hozzteszi: "Ez a kanyar majdnem teljes krt r le, s nagyfok koncentrcit ignyel, ha a hatron akarjuk teljesteni. Nem vletlen, hogy sokan elrontjk."
Egyedi kanyarok, egyedi kihvsok
Tbb klasszikus plyhoz hasonlan Sanghaj is azon aszfaltcskok kz tartozik, ahol egy-kt klnleges kanyar jtssza a fszerepet a mszaki kvetelmnyek s belltsok tern. "Maga a plya meglehetsen tlagos a fkterhels, a leszort er s a gumikeverkek szempontjbl, de van rajta kt klnleges kanyar, mely kizrlag Sanghaj nvjegye" - fogalmaz Pascal Vasselon, a Toyota kasztirt felels technikai igazgatja.
A francia szakember kifejtette: "Az egyik a clegyenest lezr nyjtott jobbkanyar, ami nemcsak a piltk nyakra r nagy megterhelst, hanem a futmvet is itt rik a legjelentsebb erhatsok a szezon folyamn, mivel az aut egyszerre kanyarodik s fkez. A msik szban forg fordul a 13-as szm hossz, dnttt jobbos, ami a hts egyenesben elrhet sebessg szempontjbl kritikus. Ennek ksznhet, hogy paradox mdon az autk abban az egyenesben nagyobb leszort er mellett rnek el magasabb tlagsebessget."

A Williams mrnki grdjt irnyt Sam Michael megersti: "Az aero-belltsok tern Sanghajban a leszort erre helyezzk a hangslyt a lgellenllssal szemben. Emellett kulcsfontossg a tkletes balansz, s az, hogy az aut kpes legyen a lehet leggyorsabban irnyt vltoztatni - az alulkormnyzottsgot mindenkpp el akarjuk kerlni."
A Mercedes sportprogramjt vezet Norbert Haugtl megtuduk, hogy Sanghaj mostohn bnik a motorokkal, mivel azoknak szles fordulatszm-tartomnyban kell mozogniuk. "Hossz egyeneseivel, gyors s lass kanyarjaival a plya nem kmli az erforrsokat, radsul a V8-as motorokkal a kr 70 szzalkt padlgzzal lehet megtenni" - magyarzta. A leghosszabb ilyen szakasz - a hts egyenes s a rfordt jobbos - is meglehetsen hossz, 1300 mter.
A Ferrari s a Renault kzdelmnek taln legfontosabb frontjn, a gumik terletn Sanghajban is megjsolhatatlan a Bridgestone s a Michelin kzti erviszonyok alakulsa, az mindenesetre biztos, hogy mindkt cg maximlisan mozgstotta erit a mlt heti s az azt megelz teszteken. A csapatok zme Jerezben s Silverstone-ban kszldtt a szezon utols hrom felvonsra, mg a Ferrari Mugellban, Fioranban s a Paul Ricard-on tesztelt.
A gumigyrtk szempontjbl ezek a gyakorlsok azrt is fontosak voltak, mert bizonyos szemszgbl a sanghaji aszfaltcsk mg mindig ismeretlen szmukra. "Az idei mindssze a harmadik verseny lesz Knban, de minden egyes szezonban eltr gumiszablyok voltak letben, ezrt a teszteken ugyanolyan kemnyen kellett dolgoznunk a gumivlasztson, mintha egy j plyra kszlnnk" - hangslyozta Nick Shorrock, a Michelin F-1-es fnke.
Sanghaj jellegzetessgeit elemezve bridgestone-os kollgja, Hisao Suganuma kiemelte: a legtbb fejtrst az abroncsoknak is az els kanyar jelenti. "Ez a fordul olyan, akr egy dughz, nagy terhelsnek teszi ki a jobb els kerekeket, ezrt az elz kt Knai Nagydjhoz hasonlan idn is ltfontossg lesz a jobb els gumik szemcssedsnek fket tartsa. A plya bortsa viszont rendkvl sima, gy az els kanyart leszmtva a mechanikai s hmrskleti kvetelmnyek nem tl szigorak. Vagyis amellett, hogy figyelnk a szemcssedsre, a skla lgy felrl fogunk keverket vlasztani."

Sanghajban trne vissza a Renault
Fernando Alonso a jniusi Kanadai Nagydj ta kptelen futamot nyerni, elnye pedig 25-rl kt pontra olvadt Michael Schumacherrel szemben - ha a trend folytatdna, a visszavonulst Monzban bejelent nmet Sanghajban tvehetn a vilgbajnoki tabella vezetst. A Renault azonban tretlenl bzik benne, hogy a kt tvol-keleti futamon kpes lesz talpra llni, s visszaveszi a kezdemnyezst a maranelliaktl.
"Sanghaj fekszik a Renault-nak, tavaly fantasztikus versenynk volt ott. Jl emlkszem, milyen jl reagltunk, amikor Brazliban elvesztettk a vezetst a konstruktri tabelln. Ez csak mg eltkltebb tett minket, mert vissza akartuk szerezni az elssget, ami sikerlt is. Tavaly taln ppen ez volt a legrmtelibb pillanatunk, s most is olyan hangulat uralkodik a csapatnl, hogy 'gyernk, csinljuk meg jra!'" - jelentette ki a grda fmrnke, Pat Symonds, aki abban is remnykedik, hogy nem trik meg Schumacher sanghaji tka.
Emlkezetes: a nmet 2004-ben megprdlt az idmr krben, s csak a boxutcbl indult, majd sszetkztt Christian Kliennel. Egy vvel ksbb Christijan Albersszel tette ugyanezt - mr a rajtrcs fel menet sszetrve Ferrarijt. A versenyen aztn a biztonsgi aut mgl prdlt ki. "Michael Schumacher 2004-ben s 2005-ben csak bukdcsolt Knban. Nem kizrt, hogy ez a trend idn is folytatdni fog" - vlekedett Symonds, aki szerint radsul Alonso a feszltsget is jobban viseli, mint vetern ellenfele.
A lendletbl rkez Schumacher ekzben nyugodtan kszl a Knai Nagydjra, m eslyeirl visszafogott optimizmussal nyilatkozott. "Szoros kzdelem lesz. Nem szabad lebecslni a Renault-t, s nem is tesszk. Sajt ernkre tmaszkodunk, s minden energinkkal az utols hrom versenyre koncentrlunk. Igaz, hogy Sanghaj eddig nem volt a legjobb szmomra, de kt ve Rubens Barrichello gyztt, vagyis az autnak rendben kell lennie" - mondta.
A kt lcsapaton kvl taln a McLaren szlhat mg a gyzelem sorsba. Monzban mr nem sok vlasztotta el Kimi Rikknent a gyztes Schumacher tempjtl, radsul a wokingiak a "becsletgyzelem" (utoljra 1996-ban maradtak nyeretlenek) mellett azrt is kzdenek, hogy szpen bcszhassanak Rikknentl. A finn pilta leszgezte: "Eddigi knai futamaimon harmadik s msodik lettem, gy az idn nem lehet ms a clom, minthogy a dobog legfelsbb fokra lljak a McLarenel." |