|
 |
A Toyota kilp | |
| Rvidesen ngyre olvad a Grand Prix Manufacturers Associaton (GPMA) ltszma, miutn az egyik alapt tag, a Toyota htfn bejelentette, hogy elhagyja a tavaly alaptott szervezetet.
A GPMA-t 2005 nyarn a Toyota mellett a DaimlerChrysler, a Renault, a Honda s a BMW hvta letre, hogy kpviselje az autgyrtk rdekeit a Forma-1 kereskedelmi jogai felett rkd Formula One Grouppal folytatott trgyalsokon.
Noha a GPMA egy ideig sajt bajnoksg beindtsval is fenyegetztt, az idei Spanyol Nagydjon egyetrtsi nyilatkozat szletett a felek kztt a 2008 s 2012 kztti Concorde Agreementrl, amelynek rtelmben a csapatok ezentl 50 szzalkban rszeslnek a sportg kereskedelmi bevteleibl.
A Toyota szerint ezzel a GPMA elrte cljt. Az istll kzlemnyben elismeri a szervezet szerept a hossz vek ta tart konfliktus lezrsban, de gy vli, az egyetrtsi nyilatkozat alrsval a lnyegi, stratgiai krdsekrl a rszletek kidolgozsra tevdik t a hangsly, s az aprmunkhoz mr nem szksges a Toyota hozzjrulsa.
Ez a hivatalos indokls, a kilpsben azonban valsznleg az az ellentt is szerepet jtszott, ami a GPMA s az FIA kztt a motorok krdsben alakult ki. Igaz, ez csak burkoltan szerepel az istll kzlemnyben, mely gy fogalmaz: a Toyota "nem kvn olyan htrnyos tevkenysgekben rszt venni, melyeket a GPMA tbbi tagja esetleg clul tztt ki."
Mint ismert, a Max Mosley vezette felgyeleti szerv a kvetkez hrom vre befagyasztotta az erforrsok fejlesztst, azt kveten pedig energiatakarkossgra s hibrid technolgira pl "zld" szablyokat lptetne letbe. A terv az autgyrtk heves ellenllsba tkztt.
A mlt hten az FIA s a GPMA vezeti egyezsgre jutottak a krdsben, m a gyrtk mig nem ratifikltk a megllapodst, tovbb odzva a konfliktust. Az autosport.com gy tudja, a Toyota megelgelte a szembenllst, s az F-1 jvjt szem eltt tartva az FIA mell llt.
Ezt erstik meg Tsutomu Tomita csapatfnk szavai is. "Nem hagyhatjuk figyelmen kvl a tnyt, hogy az sszes autgyr jelents befektetseket eszkzl a globlis krnyezet vdelme rdekben. gy vljk, az F-1-ben rdekel gyrtknak olyan konkrt technikai szablyokat kellene az FIA figyelmbe ajnlaniuk, amelyek szintn ilyen irnyba vezetnek" - mondta
Tovbbi adalk, hogy a motor-sagban nemrg az histotta meg a bkektst, hogy az autgyrak nem voltak hajlandak elegend anyagi ldozatot vllalni a fggetlen csapatok motorelltsnak biztostsa rdekben, a kommnik viszont hangslyozza, hogy a Toyott e tren sem rheti kritika.
"Elktelezettsgnket bizonytja, hogy jelenleg a Midlandnek szlltunk erforrsokat, a kvetkez vekben pedig a Williams istlljnak fogunk. Mi, a Toyotnl gy vljk, hogy a sportgban rdekelt autgyrtk cljai kztt elsdleges helyen kell szerepelnie a fggetlen csapatok elltsnak."
Tsutomu Tomita mindazonltal azt is egyrtelmv tette, hogy a politikai helyzet megvltozsa Toyota a jvben visszatrhet a GPMA berkeibe, s az istll tovbbra sem rt egyet Mosley azon politikjval, mely a technika "lebuttsval" prblja kierszakolni a kltsgcskkentst.
"Azt szeretnnk, ha az F-1 a motorsport cscsa maradna, s megrizn a benne rejl technikai kihvsokat gy, hogy nem alkalmaz termszetellenes korltozsokat az autk fejlesztsben felhasznlt technolgia tern" - jelentette ki a japn csapatfnk. |