|
 |
Button els gyzelme | |
| A szezon legizgalmasabb versenyt s Jenson Button jl megrdemelt els futamgyzelmt hozta a 2005-os Magyar Nagydj, amely az els ess verseny volt a Hungaroring 21 ves trtnetben. A Honda brit piltja plyafutsa 113. versenyn rt fel a dobog legmagasabb fokra azok utn, hogy szombati motorcserje miatt csak a 14. rajtkockbl indulhatott.
A msodik helyen a McLaren-es Pedro de la Rost intettk le, az utols dobogs pozcit pedig a BMW nmet versenyzje, Nick Heidfeld szerezte meg a folyamatosan vltoz plyaviszonyoknak ksznheten mindvgig fordulatos s ltvnyos versenyen, amely szmtalan kerk kerk elleni csatval s drmai pillanattal szrakoztatta a nzket.
A futam 51. krig gy tnt, Fernando Alonso annak ellenre kpes lesz gyzelemmel nvelni elnyt az sszetettben, hogy bntetse miatt csak a 15. helyrl rajtolhat, msodik killsa utn azonban a Renault-tl szokatlan mdon mszaki hiba miatt killni knyszerlt. A pole pozcibl indul Kimi Rikknen a lekrztt Tonio Liuzzival trtn karambol miatt pont nlkl tvozott.
A futam elejn kszkd Michael Schumacher a hajrban mr dobogs helyen autzott, amikor heves csatba bonyoldott de la Rosval s Heidfelddel, m honfitrsval val tkzse utn, hrom krrel a leints eltt knytelen volt a garzsba parkolni Ferrarijt. Kubica utlagos kizrsval mgis szerzett egy pontot, ami azt jelenti, hogy a vilgbajnoki tabella ln a Magyar Nagydj csekly vltozst hozott : t versennyel a vge eltt Schumacher tizenegyrl tz pontosra cskkentette htrnyt Alonsval szemben.
A dleltt vgig szakad es a verseny eltti rban elllt, a plya azonban nem szradt fel, gy a tavalyi Belga Nagydj utn elszr nedves plyn rajtolt el a zmmel intermediate gumikkal felszerelt mezny. Mr a start pillanatban egyrtelmv vlt: ilyen krlmnyek mellett a Michelin risi flnyben van a Bridgestone abroncsaival szemben.
Mg ugyanis Rikknen gond nlkl megtartotta vezet helyt, Felipe Massa rajtja borzasztan sikerlt a japn gumikkal elltott Ferrarival, s egy kr alatt t a msodikbl a hetedik pozciba csszott. A kt bajnoki llovas ezzel szemben kt fantasztikus rajttal semlegestette az idmrre kapott kt msodperces bntetst, s raktaknt ltt ki a kzpmeznybl.
Schumacher a Bridgestone-ok jelentette htrny ellenre is a 4. pozciba kzdtte fel magt, Alonso pedig elbb feljtt nyolcadiknak, majd Felipe Masst s csapattrst, Giancarlo Fisichellt megelzve Schumacher nyomba eredt. A nmet klasszis hrtotta a cmvd els tmadst a clegyenesre rfordt jobbosban, az 5-s szm visszafordtban viszont Alonso egyszeren krbeautzta a krnknt tbb msodperccel lassabb Bridgestone-ok miatt senyved Schumachert.
A Honda felemsan kezdett: Rubens Barrichello megelzte de la Rosa McLarenjt, rvidesen azonban lelassult, mivel esgumijaihoz a plya mr tlsgosan szraz volt. A brazil gy kiszllt a gyzelemrt folytatott kzdelembl, Jenson Button viszont bekapcsoldott abba, hiszen sorra elzte vetlytrsait. A visszaes Toyotk utn Heidfeld, David Coulthard, Fisichella s Schumacher kzvetkezett, gy az lmezny Rikknen, de la Rosa, Alonso, Button sorrendben zrta az esemnyds els tz krt. A vezetst rvidesen Alonso rklte meg, a kt McLaren ugyanis mr a 16-17. krben beiktatta els tankolst. A spanyol fantasztikusan hasznlta ki a Michelinek potenciljt, a 24. krben Schumachert is lekrzte.
Az tdik pozcirt Fisichella s Schumacher vvott ltvnyos csatt. Az olasz a 16. krben megelzte a Ferrari klasszist, aki radsul els szrnyt is elvesztette, miutn belecsszott a Renault hts kerekbe. Kt krrel ksbb Fisichella is prul jrt, miutn a 8-as kanyarban elvesztette uralmt autja fltt, aminek hts szrnya megsrlt a gumifalban. Ezt azonban Fisichella nem vette szre, gy a kvetkez kr elejn a lgterel leszakadt, pedig kiesett a versenybl.
Az idkzben jra elered es miatt mg csszsabb vl plya egybknt is szorgalmasan szedte ldozatait, kicsszs okozta a vesztt Sakon Yamamotnak, Mark Webbernek s Christian Kliennek is, Nico Rosberggel mszaki hiba vgzett. Az jonc Kubica ktszer is megprdlt: elszr gond nlkl visszatrt a forgalomba, msodszor viszont Schumacherhez hasonlan letrte els lgtereljt. A kt pilta szerencsjre azonban amit az orrkpcservel elvesztettek, a 26. krben plyra hajt Safety Carral visszanyertk.
A biztonsgi autt Rikknen s Liuzzi flrertsbl add tkzse miatt kldtk plyra: az olasz az 5-s kanyarban elvette a lbt a gzrl, hogy elengedje a McLarent, Rikknen viszont ppen az t ldz csapattrst, de la Rost figyelte a tkrben, gy tl ksn vette szre Liuzzit, s belerohant a Toro Rosso htuljba. A Safety Car-peridust szinte az egsz mezny kihasznlta arra, hogy beiktasson egy tankolst, ami megkeverte kiss a sorrendet: amikor a 31. krben jra elengedtk a meznyt, a vezet helyt megrz Alonst Button, de la Rosa, Barrichello, Heidfeld, Coulthard s Schumacher kvette, a tbbiek mr krhtrnyban autztak.
Az jraindtskor az es mr elllt, ami nagyjbl fltvnl fordulatot hozott a verseny menetben: a Michelin helyett a Bridgestone intermediate abroncsai kerltek flnybe. Ezekben a krkben Michael Schumacher volt a leggyorsabb ember a plyn, gy a 44. krre Coulthardot s Schumachert is megelzte. Idkzben mind szorosabb vlt a gyzelemrt folytatott harc is: Button egy msodpercen bellre kzeltette Alonso Renault-jt.
A boxkillsok mindent eldnt, utols hullma eltt Alonso, Button, de la Rosa, Barrichello, Schumacher, Heidfeld volt a sorrend. Elszr a Button s Schumacher ltogatta meg a szerelit a 46. krben, de mindketten csak zemanyagot vteleztek, intermediate abroncsaikat autikon hagytk. A ngy krrel ksbb kill Barrichello, de la Rosa s Alonso mr szraz gumikat kapott, s a plyaviszonyok alapjn ez volt az idelis vlaszts.
Alonso azonban nem lvezhette ki ennek elnyeit, mert kzvetlenl azutn, hogy visszatrt a plyra, valami eltrt Renault-jnak hts rszn, s a spanyol kezbl szempillants alatt kicsszott a tz pont. A vezetst megrkl Buttonnak ismt ki kellett llni szraz gumikrt, de elnye mr behozhatatlan volt, gy vgre megszerezet nmaga els, a Honda harmadik futamgyzelmt konstruktrknt - az els kettt mg Richie Ginther s John Surtees aratta a hatvanas vekben.
A harmadik helyen autz Schumacher kockztatott: slickre kop intermediate gumikon akarta befejezni a versenyt a szinte teljesen felszrad plyn, gy msodpercekkel lassabb tempt autzott, mint ldzi, de la Rosa, Heidfeld s Barrichello a norml abroncsokon. m ahelyett, hogy megelgedett volna a biztos ngy ponttal, ami hasznos lett volna Alonso ellen a pontversenyben, Schumacher kakaskodsba kezdett, radsul ktszer a siknt is levgta, hogy maga mgtt tartsa de la Rost. Erfesztseit azonban nem koronzta siker, hiszen mind a spanyol, mind Heidfeld megelzte, honfitrsval radsul ssze is koccant, eltrve a Ferrari egyik trapzkarjt.
Schumachervel egy idben Jarno Trulli versenynek is vge szakadt, az olasz alatt ltvnyosan elfstlt a Toyota. Robert Kubict a hetedik helyen intettk le, de a verseny utni ellenrzsen BMW-je kt kilogrammal alatta maradt az elrt minimumslynak, gy utlag diszkvalifikltk. Schumacher ezzel - noha nem rt clba - egy pontot szerzett.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszn: |
Hungaroring, Mogyord |
|
|
|
Idpont: |
2006. augusztus 6., vasrnap, 14:00-16:00 (CET) |
|
|
|
Plyahossz: |
4381 m |
|
|
|
Idjrs: |
Ess, vizes (leveg: 18-21 fok, aszfalt: 18-25 fok) |
|
|
|
Tavalyi els: |
K. Raikknen (McLaren) |
137:25.552 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Nv |
|
Csapat |
G |
|
Id |
|
Kiess oka |
Kr |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
M |
|
152:20.941 |
|
|
70 |
|
2. |
|
Pedro de la Rosa |
SPA |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
30.837 |
|
|
70 |
|
3. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
M |
+ |
43.822 |
|
|
70 |
|
4. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
M |
+ |
45.205 |
|
|
70 |
|
5. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Ferrari |
M |
+ |
1 kr |
|
|
69 |
|
6. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
B |
+ |
1 kr |
|
|
69 |
|
7. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1 kr |
|
|
69 |
|
8. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
3 kr |
|
tkzs |
67 |
|
9. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
MF1-Toyota |
B |
+ |
3 kr |
|
|
67 |
|
10. |
|
Christijan Albers |
NED |
MF1-Toyota |
B |
+ |
3 kr |
|
|
67 |
|
11. |
|
Scott Speed |
USA |
Toro Rosso-Cosw. |
M |
+ |
4 kr |
|
|
66 |
|
12. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
5 kr |
|
motorhiba |
65 |
|
13. |
|
Takuma Sato |
JAP |
Super Aguri F1 |
B |
+ |
5 kr |
|
|
65 |
|
|
|
|
14. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
+ |
19 kr |
|
kerk |
51 |
|
15. |
|
Kimi Rikknen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
45 kr |
|
tkzs |
25 |
|
16. |
|
Vitantonio Liuzzi |
ITA |
Toro Rosso-Cosw. |
M |
+ |
45 kr |
|
tkzs |
25 |
|
17. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Cosworth |
B |
+ |
51 kr |
|
elektronika |
19 |
|
18. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
52 kr |
|
kicsszs |
18 |
|
19. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Ferrari |
M |
+ |
64 kr |
|
kicsszs |
6 |
|
20. |
|
Mark Webber |
AUS |
Williams-Cosworth |
B |
+ |
69 kr |
|
kicsszs |
1 |
|
21. |
|
Sakon Yamamoto |
JAP |
Super Aguri F1 |
B |
+ |
70 kr |
|
kicsszs |
0 |
|
22. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
M |
+ |
1 kr |
|
kizrtk |
69 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kr: |
F. Massa (Ferrari), 2004. |
1:23.516 |
|
|
65 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
 |
 |
 |
|
| | |