 A vilgbajnoksg kimenetelnek szempontjbl kritikus idszakban rkezik magyarorszgi llomshoz a 2006-os Forma-1-es idny. Ha folytatdik a Renault s a Ferrari prharcnak utbbi nhny futamon kibontakoz trendje, knnyen lehet, hogy a Hungaroring lesz az utols plya, ahonnan Fernando Alonso listavezetknt tvozik.
A szezonnyit ta len ll spanyol elnye alig egy hnap leforgsa alatt 25-rl tizenegy pontra olvadt az elz hrom verseny mindegyikn diadalmaskod Michael Schumacherrel szemben, aki gy favoritknt vadszik tdik magyarorszgi sikerre. Az Indianapolisban megtltosod Ferrari nmet klasszisa gyzelmek tekintetben is 6:5-re szptett Alonsval szemben, de a szezon eddigi menete fnyesen bizonytja: az idn soha, sehol, senki nem mehet biztosra. Ki tudhatn pldul elre, melyik gumigyrtnak kedvez a Magyar Nagydj idejn szokatlanul hvs id, ami kedden ksznttt haznkra?
A Renault, amely Hockenheimben a michelines istllk kztt is elvesztette vezet szerept, elkeseredetten kzd a visszavgsrt, de pp a legrosszabbkor vesztette el lendlett. A cmvd grdnak meg van ktve a keze: nem csupn az egyms utn rendezett nmet s magyar futam kztt nem nylt lehetsge a tesztelsre, a kszbn ll, hrom hetes teszttilalmi peridust is a fhadiszllsn kell kibjtlnie. Mindemellett Flavio Briatore mg hazrdjtkra is knyszerl: augusztus vgn vagy szeptember elejn sszel az FIA Fellebbviteli Brsga, hogy kimondja a vgs szt a Magyar Nagydjra visszaszerelt ellenslyos lengscsillapt gyben, s ha szablytalannak tallja, akkor Charlie Whiting grete ellenre a Renault csak remnykedhet, hogy utlag nem diszkvalifikljk autit.
A csillagok (Schumacher szmra) kedvez llsa esetn a Hungaroring trtnetben nem elszr fordulna el, hogy sszerntja a meznyt a bajnoki hajr eltt. Hrom esztendeje pldul a tabella els hrom helyezettjt - Schumachert, Kimi Rikknent s Juan-Pablo Montoyt - egy-egy pont vlasztotta el egymstl a Magyar Nagydj utn, mg 2000-ben Mika Hkkinen mogyordi gyzelmvel vltoztatta ktpontos elnyre ugyanekkora htrnyt Schumacherrel szemben. Egy vvel korbban szintn a finn gyztt, kt pontra kzeltve a ferraris Eddie Irvine-t, 1997-ben pedig Jacques Villeneuve kzeltette hrom pontra a betliz Schumachert, hogy csak az utbbi vtizedbl szemezgessnk.
Versenynk ennl persze hosszabb mltra nylik vissza. Az els modern kori Grand Prix-nek 1986-ban adott otthont a Hungaroring, de 1936-ban mr rendeztnk Magyar Nagydjat a Npligetben, ahol Tazio Nuvolari gyzedelmeskedett. A legnagyobb budapesti park a 80-as vekben is szba kerlt mint lehetsges helyszn, de vgl a fvros hatrban fekv termszetes amfitetrumban j plya felptse mellett dntttek. A Hungaroring az vek sorn a versenynaptr egyik legellentmondsosabb ltestmnye lett.

Kanyar kanyar htn
Nem titok, a 4381 mter hossz aszfaltcsk a hrom vvel ezeltti talaktsok utn sem lopta be magt a vilg kzvlemnynek szvbe, a szurkolk zmnek a Hungaroring szrl egy kanyargs, szk s poros plya jut eszbe, ahol csak elvtve fordul el elzs. Budapest ugyanakkor a rajongk mellett a piltk s a csapatok szmra is kedvelt clpont. "Nagyon lvezem Budapestet. Kevs olyan helyen versenyznk, amely ennyire kzel van a vroshoz. Itt viszonylag hamar visszarnk a plyrl, gy estnknt jut r idnk, hogy magunkba szvjuk ennek a nyzsg vrosnak az atmoszfrjt" - ecsetelte a williamses Mark Webber.
Maga az aszfaltcsk mr korntsem fenkig tejfel a versenyzk szmra, de zmk ppen azrt kedveli, mert kivteles kihvs el lltja. "Nagyon szeretem ezt a plyt, mert a vonalvezetsbl s a szoksos hsgbl fakadan fiziklisan s mentlisan egyarnt kimert" - magyarzza Alonso, aki nagyszer emlkeket pol a Hungaroringrl, hiszen 2003-ban itt aratta els futamgyzelmt. - "Rengeteg a kanyar, egy perc nyugtunk sincs a voln mgtt, folyamatosan harcolnunk kell a kormnykerkkel. Majdnem olyan lmny, mint egy gokartplya! Minden egyes krt nagyon lvezek itt."
A kanyargs Hungaroring Monaco utn a msodik legalacsonyabb tlagsebessg F-1-es helyszn, de nemcsak ennyiben hasonlt a legends utcai plyhoz, hanem piszkos aszfaltjban is. "Kezdetben a plya roppant poros s csszs, ezrt nagyon kell rezned az autt, hogy tudd, milyen mdostsokkal tudnl javtani a teljestmnyn. De ahogy egyre tbb gumi rakdik le, folyamatosan javul a tapads" - vilgt r a msik Renault-t vezet Giancarlo Fisichella.
A por azrt is nagy teherttel a Ring szmra, mert az aszfalt csak az idelis ven biztost elegend tapadst, versenykrlmnyek kztt szinte lehetetlenn tve az elzst - hacsak nem ppen az ldztt pilta csszik le az vrl. Radsul hiba az less tett es kanyar s a meghosszabbtott clegyenes, a rvezet, temps fordulban egy mai F-1-es autval szinte kptelensg szorosan szlrnykban maradni. Ez persze a legtbb plyra is igaz, ezrt rezhetjk joggal tlznak s resnek azt a kzhelyet, hogy a Hungaroringen "lehetetlen elzni."
Fisichella pp Monacba cfolt r erre a hercegsgben is gyakran hangoztatott szlamra, de Magyarorszgon nem szvesen ismteln meg bravros manvereit. Hogy mirt? "szintn szlva inkbb megszereznm a pole pozcit, s a clig megriznm a vezetst... Ha azonban mgis rknyszerlk az elzsre, az jjptett els kanyarban jobb lehetsgem nylik r, mint korbban" - nyilatkozta az olasz.

Hvs fogadtats
A Hungaroringen rendszerint a hsg teszi ki a legjelentsebb nyzprbnak a technikt, kedden azonban risi felhszakadssal vget rt haznkban a knikula, s az elrejelzsek szerint egy htig nem is tr vissza. Az Orszgos Meteorolgiai Szolglat 16-23 fok krli hmrskletet s zporokat, zivatarokat jsol a htvgre, ami ugyan keresztlhzhatja a gumigyrtk szmtsait, a csapatok mrnkeit megmentheti nhny sz hajszltl.
A Hungaroringnek helyet ad vlgyben rendszerint jcskn harminc fok fl kszik a hmr higanyszla, ami a plya vonalvezetsvel kombinlva az egsz aut, de legfkpp a fkek s a motor trshatrt feszegeti. Egyenesek hjn ugyanis elgtelen a hts, amit fokoz, hogy az elzs nehzsge miatt sokat kell szlrnykban autzni. Nem vletlen, hogy mindig sokan esnek ki mszaki hiba miatt, de ha hinni lehet az idjsoknak, az idn mindez rvnyt veszti.
A plya nmagban mr nem jelent nagy megterhelst a motornak. "A Hungaroringen a krnek mindssze 48 szzalka padlgzos, ez a msodik legalacsonyabb rtk Monaco utn" - mondja Mario Theissen, a BMW sportigazgatja. Ez azonban csak az rem egyik oldala, hiszen a lass kanyarokbl val kigyorstshoz j nyomatkra van szksg. A Cosworth fmrnke, Chris Jilbert rmutat: "A Hungaroring egyedi vezethetsgi ignyeivel klnleges kihvs el lltja a motorok kalibrlsval foglalkoz mrnkket." Az aero-belltsok tern plynk mg a V8-as motorokkal sem kvetel kompromisszumot, a kedvez lgellenllst teljes egszben felldozzk a maximlis leszort er oltrn. Az aszfaltcsk termszetbl addan egybknt a belltsokat nem a versenyre, hanem az idmrre optimalizljk.
Hat verseny van htra a szezonbl, s vele a Michelin s a Bridgestone kztti hborbl, a kzdelem pedig dzabb, mint valaha. A Renault Ferrarihoz viszonytott hanyatlst nem lehet pusztn a francia gyr visszaessnek tulajdontani, hiszen - mint arra az A5.hu Hockenheimi Grbe Tkre rvilgt - a Renault a Michelin tborn bell is visszaesett, a Ferrari pedig a bridgestone-os kontingensben nvelte elnyt. Mindazonltal tagadhatatlan, hogy Hockenheimen a Michelin ltvnyosan szenvedett a hlyagosodssal, a Renault mrnki grdjt irnyt Pat Symonds szerint azonban pldartken reaglt a kialakult helyzetre. "A Michelin minden partnercsapatnak felajnlotta, hogy utlag vltoztathat a Budapestre mg a jliusi teszteken kivlasztott specifikcikon, ami fantasztikus vlasz" - mondta.
A kifogstalan abroncsokra szksg is lesz, hiszen a Hungaroring alaposan ignybe veszi ket. "Az egymst kvet rengeteg kanyar miatt a gumiknak nincs idejk lehlni, radsul augusztusban Magyarorszgon magas plyahmrsklet a jellemz. A keverkeknek ezrt igen hllnak kell lenni" - magyarzza Hisao Suganuma, a Bridgestone technikai vezetje. - "A plya termszetbl kvetkezen ltfontossg a j kigyorsts, s mivel az aszfalt viszonylag sima, a skla lgyabb felrl vlasztunk keverket az idelis tapadshoz."

A Renault visszavgsra kszl
Mikzben a Ferrari hrom egymst kvet gyzelemmel eslyesknt kszl a Magyar Nagydjra, a Renault-nl jl tudjk, nem engedhetnek meg mg egy hockenheimi katasztrft. Az ellenslyos lengscsillapt kockzatos alkalmazstl mindenkpp javulst vrnak (mintegy hrom tizedet krnknt), az enstone-i grda bevallottan jobban tmaszkodik a szerkezetre, mint rivlisai. Pat Symonds azonban nemcsak erre pt. Kijelentette: "jra grcs al vettk a Nmetorszgban debtl jtsokat. Kztk volt egy j geometrij hts felfggeszts, de a hts gumik tlzott kopsa miatt valsznleg visszatrnk egy korbbi vltozathoz, amg nem tudjuk tovbbfejleszteni az jat. Vadonatj aero-csomagunk viszont bevltotta a hozz fztt remnyeket, remljk, Magyarorszgon a valdi hatst is megcsodlhatjuk."
Symonds szerint a Renault vakodik a kapkodstl, de nem engedheti meg magnak az vatossgot. Emlkezetes mdon tavaly pp a Magyar Nagydj volt a csapat szezonjnak mlypontja, ez volt az egyetlen futam, ahol Alonso nem pontszerz helyen rt clba. A 2005-s fiask megismtldsre viszont elenysz az esly, hiszen az idn teljesen msok a technikai felttelek. "Szerintem nem eshetnk jra ugyanabba a csapdba, a V8-as motorokkal s a puhbb gumikkal ezttal nem valszn, hogy gondjaink lesznek a kanyarvteli sebessgnkkel" - vli a spanyol. A Renault-val kapcsolatban rdemes megjegyezni: lehet, hogy nem is Alonstl, hanem Fisichelltl vrhatunk jobb teljestmnyt.
A gigszok kzdelme mellett a McLarenre s a Toyotra rdemes kiemelt figyelmet fordtani. A Ferrari-csapatfnke egyik kedvenc versenyzje, Kimi Rikknen Nmetorszgban a McLaren menetrendszer botlsai ellenre is kiemelkedett a michelines meznybl, gy tavalyi gyztesknt j rzsekkel kszlhet Magyarorszgra. A Toyota Indianapolis ta remek tempt mutat, de balszerencse-faktora mr-mr McLaren-i magassgokba emelkedik. A sebessggel Hockenheimben sem volt gond, Jarno Trullit azonban motorcsere, Ralf Schumachert pedig rajtbalesett kvet boxkillsa megfosztotta a jobb eredmny lehetsgtl. A pros tavaly villogott a Hungaroringen: Ralf elszr llhatott dobogra a Toyota szneiben, Trulli pedig rajtnl megsrl autval is negyedik lett.
A Honda Jenson Button rvn Nmetorszgban kilbalni ltszott a hullmvlgybl, amibe a szezon kzepn kerlt, csak Rubens Barrichello motorhibja rontott az sszkpen. Biztatan ment Mark Webber is a Williamsszel, de mint annyiszor az idn, ezttal is cserbenhagyta a technika, mg a BMW-nl mindenkpp ki akarjk kszblni a hockenheimi csorbt. Jacques Villeneuve mg mindig rzi nagy sebessgnl elszenvedett tkzse hatst, gy nem vllalta a vezetst a Hungaroringen. Helyt Robert Kubica veszi t, gy a Forma-1 trtnetnek els lengyel versenyzje pp Magyarorszgon debtlhat. |