|
 |
A Renault csatt nyert | |
| A bajnoksgot egyre olvad elnnyel vezet Renault az FIA Fellebbviteli Brsgnak legkorbban augusztus vgn sorra kerl lsig krt tmeneti felmentst az ellenslyos lengscsillapt betiltsa all.
A szerkezet gye azrt kerl a grmium el, mert a Nmet Nagydj sportfelgyeli az FIA hatrozatnak ellentmondva pnteken szablyosnak tltk a megoldst, a szvetsg elljri azonban fellebbeztek sajt felgyelik dntse ellen.
A Fellebbviteli Brsg viszont legkorbban augusztus 22-n, de az is lehet, hogy csak szeptember elejn l ssze, s a Hockenheimben a bajnoki rivlis Ferraritl slyos veresget szenved Renault sportszertlennek rezte, hogy az utlagos kizrstl tartva addig nem kockztathatja meg a vits eszkz hasznlatt.
Az autosport.com riportja szerint krelmk lnyegben meghallgatsra tallt, hiszen br kimondva nem kaptak felmentst a tilts all, az FIA technikai rszlegt vezet Charlie Whiting htfi levlben biztostotta ket, hogy visszamenleg akkor sem bntetik meg a csapatot, ha a Fellebbviteli Brsg vgl szablytalannak tli a konstrukcit.
A Renault a levl kzhez vtele utn azonnal gy dnttt, hogy a htvgi Magyar Nagydjon alkalmazni fogja a lengscsillaptkat. "Magyarorszgra visszaszereljk ket az autba" - mondta a grda szvivje az autosport.comnak. Amennyiben a dntst valban szeptemberig hzdik, a Renault az augusztus 26-i Trk Nagydjon is bevetheti az eszkzt.
A vitatott megolds lnyege, hogy egy fggleges irnyban mozg ellensly semlegesti az aszfalt egyenetlensgeibl s a kerkvetkbl ered vertiklis rezgseket, gy csillaptja a kerekek fggleges rzkdst.
Az FIA azon az alapon tiltotta be a lengscsillaptt, hogy az valjban az aerodinamikai hatkonysgot hivatott javtani, s gy az autk orr-rszbe szerelt tubusban fel-le csszkl ellensly miatt mozgathat aerodinamikai eszkznek minsl. A sportfelgyelk ezt nem lttk bizonytottnak.
A Renault mellett tavaly szeptember ta hat msik csapatnl - kztk a Ferrarinl, a McLarennl s a Red Bullnl - is hasznlatban volt valamilyen hasonl elven mkd rendszer, m a jelek szerint a betiltsa a francia grdt rintette a legrzkenyebben.
Egyelre nem vilgos, a tbbi istll visszaszereli-e sajt rendszert a Hungaroringre, esetleg valamelyik rivlis vst emel-e a Renault eredmnye ellen. A Ferrari csapatfnke, Jean Todt mindenesetre - noha Ross Brawn technikai igazgat elismerte, mindeddig a maranelliak is kihasznltk a szerkezet elnyeit - vasrnap este lesen brlta a bajnoki cmvdt.
"Heves vita alakult ki a krdsben, hogy szablyos-e az ellenslyos lengscsillapt. Ha leglis volt - amit mi ersen ktlnk -, az valban htrnyosan rinti (a Renault-t). De ha a mi llspontunknak megfelelen nem volt az, akkor a tny, hogy ilyen sokig hasznltk, a tbbieknek okozott krt" - idzi Todtot a Gazetta dello Sport.
Renault-s kollgja, Flavio Briatore termszetesen msknt ltja: "Nem fair csak azrt megbntetni minket, mert feltalltunk valami hasznosat, s a tbbiek kptelenek voltak leutnozni." Pat Symonds fmrnk elismerte: a gyenge nmetorszgi eredmnyben - Fernando Alonso s Giancarlo Fisichella csak az 5-6. helyen vgzett - szerepet jtszott az ellensly hinya. |