|
 |
A Renault mgis hasznlhatja a lengscsillaptjt | |
| A Renault gyzelmi eslyei vratlanul kedvezbbre fordultak Hockenheimben, amikor a Nmet Nagydj sportfelgyeli meglepetsre szablyosnak minstettk a csapat ellenslyos lengscsillaptjt, amit pedig az FIA a mlt hten betiltott.
A Renault a technikai gptvtelre gy kldte el a tartalkautjt, hogy az fel volt szerelve a klnleges, a kerekek fggleges rzkdsnak kikszblsre szolgl berendezssel. Az FIA technikai kldtte ezrt azonnal szablytalannak is titullta az autt, valahogy azonban a hrom tag sportfelgyeli testlet is rintett vlt az gyben, s k mgis tengedtk az R26-ot a gptvtelen.
Az FIA azon az alapon tiltotta be a lengscsillaptt, hogy az a legjabb bizonytkok alapjn az aerodinamikai hatkonysgot hivatott javtani, s gy a fel-le csszkl ellensly miatt mozgathat aerodinamikai eszkznek minsl.
A sportfelgyelk viszont gy rveltek, hogy a rendszer aerodinamikai szerepe nem bizonytott - ennek igazolsra lltlag a Renault is elltta ket adatokkal - ezrt a 2006-os Technikai Szablyzatban nem ltezik olyan paragrafus, amelyre hivatkozva szablytalannak lehet minsteni.
A sportfelgyelk azt ugyanakkor meglep mdon elismertk, hogy nem lltak rendelkezskre az FIA ltal emltett bizonytkok, s egyszersmind va intettek a rendszer jvbeni hasznlattl.
"Az FIA Technikai Rszlege eltt ismert bizonytkok szerint, amelyek a sportfelgyelk szmra nem voltak elrhetk, az FIA jogosan aggdik az ellenslyos lengscsillaptk jvbeni hasznlata, illetve a fejlesztsek egyre intenzvebb vlsa miatt" - rtk a sportfelgyelk.
"Habr gy talltuk, a jelenlegi Technikai Szablyzat alapjn az ellenslyos lengscsillaptk hasznlata megengedett, a sportfelgyelk dntse nem hivatott btortani az ilyen rendszerek tovbbfejlesztst a 2006-os vilgbajnoksgon tl (hacsak, termszetesen, biztonsgi okokbl nem vltoztatjk meg a Technikai Szablyzatot)."
Miutn a tartalkautja tment a technikai gptvtelen, a Renault a kt versenyautjba is visszaszerelte a vitatott lengscsillaptkat, gy a Nmet Nagydj htvgjn nem kell aggdnia a rendszer hinybl szrmaz vesztesg miatt, ami egyes szmtsok szerint akr 0.3 msodperc is lehetett volna krnknt.
Az egyelre nem ismert, hogy az ellenslyos lengscsillaptt eddig hasznl tbbi csapat - a Ferrari, a McLaren s a Red Bull - lt-e hasonl trkkel. |