 A htvgi USA Nagydjjal kezdett veszi a 2006-os szezon msodik fele, s a mezny ezttal szoksosnl is nagyobb bizonytsi vgytl duzzadva rkezik a versenynek otthont ad Indianapolis Motor Speedway legends lelti kz. Az ok egyszer: most nemcsak egymst, hanem a tavalyi csonka futam szgyenteljes emlkt is le kell gyznik, s ezt a feladatot szemmel lthatan az egsz kzeg komolyan veszi. A tt nagy: lehetsges, hogy egy ideig a 2006-os lesz az utols USA Nagydj. A sablonos, a csapat j szereplsben remnyked elzetes nyilatkozatok helyett most mindenki azt tartja a legfontosabbnak, hogy a Forma-1 remek versennyel krptolja a sportggal egybknt is ambivalens viszonyt pol Amerikt.
Nincs mg egy orszg, amely annyira ellentmondsos szerepet jtszana az F-1 trtnetben, mint az Egyeslt llamok. Br a htvgi futam hivatalosan mr az 60. verseny lesz amerikai fldn, s az orszg mig a legtbb piltt, kztk kt vilgbajnokot (Phil Hillt s Mario Andrettit) adott a sportgnak, az F-1 sosem rvendett nagy elismersnek a tengerentlon, gy igazi ngyilkossggal rt fel, amikor a tavalyi USA Nagydj a Michelin kapitlis bakija miatt mindssze hat autval rajtolt el. Krtrtsi perek s negatv, st ellensges hang cikkek sorozata volt az Indy-gate rksge, s mivel a NASCAR rvn az amerikaiak zme szmra az autsort inkbb cirkusz, mint szntiszta sport, reakcijuk mg inkbb rthet.
Az F-1 amerikai histrija az Indianapolis 500-zal indult, m ezen vajmi kevs csapat llt rajthoz, amikor az tvenes vekben a versenynaptr rsze volt. A kihvs kedvrt viszont ksbb is elindult nhny eurpai konstruktr, elssorban a Lotus, gy Jim Clark s Graham Hill is belekstolhatott a gyztesnek jr tejesvegbe 1965-ben, illetve 1966-ban. Ez volt az idszak, amikor a farmotoros torpedk llva hagytk a lomha amerikai roadstereket, forradalmastva az egyeslt llamokbeli versenyaut-ptst is. Az USA Nagydj igazi otthonv mr egy hagyomnyos versenyplya, a New York llambeli Watkins Glen vlt, ami szp fekvs, gyors s npszer ring volt, amg a nyolcvanas vekben divatba nem jttek a tiszavirg let utcai versenyek.
Indianapolisba 2000-ben trt vissza az F-1, de a tavalyi botrny utn ktsges a sportg amerikai jvje. A plya szerzdse az idn lejr, s Bernie Ecclestone lekicsinylen nyilatkozott a tengerentli lehetsgekrl. Persze lehet, hogy csak trgyalpozcijt kvnta javtani, de mivel a plyatulajdonos Tony George-nak sem olyan fontos a futam (a Champ Car s az Indy Car lehetsges jraegyeslse jra nagy esemnny teheti az Indy 500-at), legalbbis ktsges a trgyalsok kimenetele. Radsul mg nem tudni, az Indy-gate helyrehozhatatlan krokat okozott-e ,vagy az idn jra megtelnek a leltk.

Vilgok harca
Az indianapolisi tribnk egybknt mr sok mindennek tani voltak (hatauts versenynek valsznleg ritkn), hiszen a Speedway a vilg egyik legrgebbi lland versenyplyja. A kt s fl mrfldes ovl fellett 1909-ben 3.2 milli darab tglbl ptettk, s a hres "Brickyard" emlkt ma is rzi a clegyenest kpez tglasor. Az Forma-1 ltal alkalmazott, 4192 mter hossz aszfaltcsk az ovl valamivel kevesebb, mint felt hasznlja, aminek rsze az ebben a bajnoksgban egyedlll, kilenc fokban dnttt 13-as kanyar, a tavalyi gumiproblmk forrsa is, a ringrl teht elmondhat, hogy hagyomnyos plya ltre zeltt ad az amerikai stlus versenyzsbl is.
A kanyargs szakaszt ugyanakkor rengeteg kritika ri, mert a piltk egyntet vlemnye szerint tlsgosan lassra sikerlt, klnsen a 60-70 km/rs sebessggel bevett 9-10-es kanyarkombincit tartjk Mikiegr-jellegnek. "Az indianapolisi Forma-1-es plya nem rossz, br gy rzem, lehetne jobb is. Ha a tervezs rajtam mlik, n az ovl mindkt egyenest kihasznltam volna, nemcsak a kr kezdetn levt" - jegyezte meg az 1995-s Indianapolis 500 gyztese, a jelenleg egy BMW-Saubert vezet Jacques Villeneuve, akinek ovlplyt csak TV-ben lt kollgi nagyon lvezik a gyors, dnttt kanyart.
"Szmunkra, Forma-1-es versenyzk szmra egszen klnleges az ovlis rszen vezetni, br alapveten nem nehz, egyszeren padlgzzal kell vgigdngetni rajta. Nagyon kzel megynk a falhoz, s a vgn borzaszt kemnyen kell fkezni, ami klnbsg a tbbi plyhoz kpest" - mondta Villeneuve csapattrsa, Nick Heidfeld. Hozztette: "A kr vgn van egy kis trs, amikor a plya jra csatlakozik az ovlhoz, majd kvetkezik az utols, dnttt fordul, amelyben a 280 km/rs sebessget is elrjk, s igazbl nem is rezzk kanyarnak. Nehz ezen az aszfaltcskon vezetni, s nem segt az sem, hogy igen hepehups."
Az autban lve taln ez az a plya, ahol a legintenzvebb a sebessglmny. A hossz padlgzos szakaszban az autk a 340 km/rs tempt is elrik, ami nmagban nem egyedlll, de ilyen hossz idtartamot sehol mshol nem tltenek az autk ekkora sebessg mellett. Ez a plyarsz kedvez a kerk kerk elleni kzdelmeknek is, gy Indianapolisban ltalban izgalmas versenyeket ltunk. "Kemny pozciharcokat lehet itt vvni, ha az ovlszakaszon meghzdunk a msik szlrnykban, s a rkvetkez jobbkanyar fktvjn kifkezzk. Az is nveli az elzs eslyt, hogy a plya ezen a ponton rendkvl szles" - mutat r a McLaren finn piltja, Kimi Rikknen.

Monza + Monaco = Indy
Kt ellenttes fele miatt a Janus-arc Indianapolis a belltsok szempontjbl is a versenynaptr egyik legklnlegesebb s legnehezebb llomsa. "A plya ellentmondsos termszete lehetetlen kompromisszumokat kvetel meg az aerodinamika s a gumik tern egyarnt. A dnttt rszen legszvesebben a monzai, alacsony lgellenlls belltsokat vennnk el, a bels szakaszon pedig a magas leszort ert eredmnyez monaci konfigurcit" - rzkelteti a dilemmt Pascal Vasselon, a Toyota technikai igazgatja.
Az aerodinamikai belltsoknl a mrnkknek gyakran el kell trnik a legjobb kridt eredmnyez optimumtl, mert ha egyik rivlisuk alacsonyabb szrnyllst hasznl, hiba lassul a kr egszt tekintve, az elzsi lehetsget jelent egyenesben elnybe kerl. Az arany kzputat a csapatok rendszerint az alacsony s a kzepes leszort er kztt talljk meg, az idei szezon azonban ebben az egyenletben is nveli az ismeretlenek szmt.
"Az els szezonban fogalmunk sem volt, hogy mi a jobb megolds: nagy leszort ert hasznlni a kanyargs rszre, avagy minimlis hts szrnnyal az egyenesre hegyezni ki az autt. 2006-ban jra fel kell tennnk ezt a krdst, mivel V10-es motorokrl mintegy 200 lervel gyengbb V8-asokra vltottunk" - hvja fel a figyelmet Nick Heidfeld, akinek a csapata, a BMW annyival knnyebb helyzetben van, hogy hts lgterelje lltlag tovbbra is flexibilitsval segt a dilemma feloldsban.
A fkek Montreallal ellenttben Indianapolisban nincsenek extrm terhelsnek kitve, a motorok viszont annl inkbb. Br a krnek csak nagyjbl 55 szzalkt kell padlgzzal teljesteni, a leghosszabb ilyen szakasz 1780 mter hossz s 23 msodpercig tart, ami risi hmrskleti s erhatsoknak teszi ki az erforrsokat. Azzal taln nem rulunk el meglepetst, hogy a 13-as kanyar a gumikat viseli meg nagymrtkben, mghozz hrom tnyez, az egyttesen hat hossz- s oldalirny erk, a sebessg, valamint a kanyarban eltlttt idtartam miatt.
A Bridgestone F-1-es programjt irnyt Hisao Suganuma szerint az amerikai gumivlaszts legalbb olyan nehz, mint az aero-egyensly megtallsa. "A lass bels rsz j tapadst kvn, ezrt a skla lgy tartomnybl keresnk idelis keverket, az extragyors ovl miatt azonban j stabilitsra is szksg van, s a fktvokon is jl kell teljesteni. s br ltalban az vbels kerekeket ri nagyobb terhels, Indianapolisban a dnttt kanyar miatt az vklskre is jelents erk hatnak, egyszval a gumigyraknak vatosnak kell lennik."

Rikknen megszaktan Alonso sorozatt
Mivel pedig az emltett gumigyrak az idn, a gumihbor utols vben is dnt szerepet jtszanak a versenyek eldntsben, az Indy-gate rmkpe akr a 2006-os USA Nagydjon is meghatrozhatn az erviszonyokat, amennyiben Damoklsz-kardknt lebegne az jabb PR-katosztrftl retteg Michelin feje fltt. De nem lebeg, a francia gumigyr gri: a jegyrak visszatrtse utn most csapatait is krptolja a tavalyi visszalpsrt, s egy fikarcnyi teljestmnyt sem hajland gyvasgbl felldozni a tlzott vatossg oltrn.
"Fontos leszgezni, hogy megrtettk, mi trtnt tavaly, s a tanulsgokat felhasznltuk az idei abroncsok tervezsnl. Onnantl kezdve pedig csak arra koncentrltunk, hogy versenykpes gumikat ksztsnk, mivel erre risi igny mutatkozott partnereink rszrl" - szgezte le Nick Shorrock, a Michelin F-1-es programjnak feje. Nos, amennyiben, valban nem borulnak fel a htvgn az erviszonyok, a Bridgestone - s a Ferrari - nem sok jra szmthat, mivel mjus eleje ta semmilyen tpus plyn nem tudtak labdba rgni. Igaz, Indy-ben a Michelin 2001-es visszatrse ta sem talltak mg legyzre.
A bombaformban lev Fernando Alonso s Renault gyzelmre taln hzon bellrl leselkedik a legnagyobb veszly, hiszen Indianapolisban inkbb a monaci s montreali erviszonyok mrvadak, mint a Barcelonban vagy Silverstone-ban tapasztaltak, mrpedig az elbbi helyszneken Kimi Rikknen alaposan megizzasztotta Fernando Alonst. Ha a hercegsgben nem lobban lngra egy hpajzs, illetve a kanadai boxkillsok alatt nem rakonctlankodik a kuplung McLarenben, egyltaln nem biztos, hogy a spanyol vilgbajnok sorozatban ngy gyzelmet arat. A htvgn jabb eslyt kap a finn klasszis.
Persze Michael Schumachert is feleltlensg lenne lerni, elvgre Monte Carlt leszmtva mgiscsak mindig a nmet szerezte meg a msodik helyet Alonso mgtt, s megfelelen hvs hmrskleti viszonyok esetn taln ennl tbbet is megclozhat. A vilgbajnoki tabelln mg mindig a Ferrari htszeres bajnoka az elsszm kihv, br eslye a tavalyi vad tanulsgaibl okulva mr egyre inkbb csak matematikai.
A mezny fennmarad rszbl mindenkpp emltst rdemel Jarno Trulli, akinek montreali pontszerzsvel megszakadt mr-mr hihetetlen pechszrija, s a revnsvgy is hajtja, hiszen egy ve a pole pozci kiharcolsa utn kellett a felvezet kr utn kiszllnia Toyotjbl. Klnleges alkalom lesz a vasrnapi USA Nagydj a Toro Rosso amerikai piltja, Scott Speed szmra, akinek szemlyben hazai pilta elszr versenyez egyeslt llamokbeli F-1-es viadalon az 1989-es phoenixi futam ta, amelyen Eddie Cheever harmadik lett.
Fot s grafika: Allianz, Renault, McLaren |