|
 |
Befagyasztk a motorokat - nagythat | |
| Mikzben az autgyrak ppen Silverstone-ban kszltek kompromisszumos megoldst tallni a motorfejleszts felfggesztsnek krdsben, Max Mosley FIA-elnk pnteki sajttjkoztatjn vget vetett a vitnak, s kijelentette: a krdsben nem kvn tbbet egyeztetni a csapatokkal.
Ezzel eldlt: a csapatok 2008 s 2010 kztt vltozatlan specifikcij motorral ktelesek indulni a sorozatban
A gyrtk lltlag egyetrtettek abban, hogy a 2008-as Technikai Szablyzat tervezetben lefektetett, teljes kr, hromves homologizci elfogadhatatlan, m kptelenek voltak alternatv javaslatban megegyezni. A szablyokat mrciusban vglegestette az FIA Motorsport Vilgtancsa, s azok mdostshoz a csapatok egyhang dntsre lett volna szksg.
"A kiadott szablyzatbl egyrtelmen kitnik, hogy a motorokat hrom vre homologizlni fogjuk. Volt ugyan nhny trgyals arrl, hogy flretehetjk-e ezt a tervet egy idre, de konszenzus nem alakult ki" - jelentette ki silverstone-i sajttjkoztatjn Mosley.
"A jelenlegi motorok jk, 19.500 percenknti fordulatszmra kpesek, rendkvl megbzhatak, s elg ersek. Ezrt a szablyzat mrcius 28-n nyilvnossgra hozott formjhoz kvnunk ragaszkodni. Az ok az erforrsok fejlesztsi kltsgeinek cskkentse. A homologizci krdsben nem lesz tbb egyeztets" - szgezte le.
Az autosport.com szerint a gyrtk krben olyan alternatva ltszott kibontakozni, mely csak a motorblokk fejlesztst fagyasztotta volna be hrom vre, a mozg alkatrszekre minden vben j terveket lehetett volna benyjtani az FIA-nak. Az autgyrak kztt azonban szoks szerint tl nagy volt a szthzs ahhoz, hogy letkpes kompromisszumot rjenek el.
Nhny rval Mosley bejelentse eltt a BMW sportigazgatja, Mario Theissen mg optimistn nyilatkozta: "Remnykedek s bizakodok, mert Monacban trgyaltunk az FIA-val, s gy tnt szmomra, hogy amennyiben a gyrtk elllnak egy kzs javaslattal, amely teljesti a kltsgcskkents cljt, az FIA hajland lehet elfogadni azt."
A csapatoknak egybknt jnius 1-ig kellett volna benyjtaniuk a homologizlt motorok terveit, s Mosley nemrg arra bztatta ket, hogy ezt legksbb a Brit Nagydj htvgjn tegyk meg. Mint arrl tegnap beszmoltunk, egyes autgyrak - gy a Honda s a Toyota - azzal fenyegetzik, hogy a befagyaszts megvalsulsa esetn kivonulhat a Forma-1-bl.
A Renault, a Ferrari s a Cosworth mrciusban Maranellban egy t vre szl, m engedkenyebb tervet dolgozott ki, ezt azonban az FIA nem fogadta el, mert Mosley szerint 15 milli dollrral tbbe kerlne, mint a teljes homologizci.
Mi lesz 2010 utn?
Sajttjkoztatjn Mosley arrl is szt ejtett, hogy a befagyaszts lejrta, 2010 utn a Forma-1 tervei szerint a jelenlegitl gykeresen eltr erforrsokkal trne vissza a normlis kerkvssba. "Olyan motorformult szeretnnk, ahol a teljestmnyt nem a motor trfogata, hanem a felhasznlhat energia mennyissgvel tartannk kordban" - mondta.
"Klnfle mdszerek vannak ennek megvalstsra, s pontosan ez az a terlet, amelyre a gyrtk klnsen nagy figyelmet fordtanak a kzti autknl. Azt szeretnnk, ha az autgyrak dolgoznk ki ezt a formult" - hangslyozta. Az zemanyag-takarkos motorformula tervt Mosley februrban javasolta elszr. Akkori nyilatkozatban kt alternatvt knlt.
"Limitlhatjuk a felhasznlhat zemanyag mennyisgt, ami sok szempontbl a legegyszerbb megolds, de kifinomultabb, ha bevezetnk egy zemanyagszelepet, amelynek teresztse a fordulatszm fggvnye, s gy a motor mindegyik tartomnyban hatkony felhasznlst rhetnk el."
"Az zemanyagnak 2008-tl egybknt is 5.75 szzalkban termszetes eredetnek kell lennie, ami 2010-ben az egsz EU-ban ktelez lesz, s nem akarunk lemaradni. De vannak rvek amellett is, hogy az E85-hz hasonl krnyezetbart zemanyagokkal segtsk el a hatkonysgot, amely 85 szzalkban etanolbl ll, s az USA-ban kis mennyisgben hozzfrhet."
Mosley most azt a tervt is feleleventette, mely szerint egyfajta "elektromos turb" a hibrid hajts kzti autkhoz hasonlan eltroln a fkezsnl keletkez energit, s azt ksbb az aut mozgatsra fordtan. |