
Csak most kezddik igazn a szezon - tartja magt a monds a hektikus tengerentli futamok utn hazarkez Forma-1 eurpai idnynyitjrl, amelyre hagyomnyos mdon idn is az olaszorszgi Imolban kerl sor. Az reg kontinens els nagydjt az F-1-es tradci azrt tartja vzvlasztnak, mert az istllk a kezdeti hajts ekkor lestik autikon az v els jelents jtsait - nem egyszer alaposan felbortva az els versenyeken kialakult erviszonyokat.
Egyetlen csapat kivtelvel a rsztvevk az idn is ezt szeretnk elrni: egy jelents ugrssal vagy a korbbi nehzsgek kikszblsvel kitrni a szezon elejn kiharcolt pozcijukbl, s feljebb kapaszkodni a rajtrcson. 2006-ben eddig mindssze egy istllnak sikerlt nagydjat nyernie: a Renault-nak, a legnagyobb kihvk gy azzal a nem titkolt cllal rkeznek Imolba, hogy megszaktsk a villmrajtot vev bajnokcsapat elspr lendlett.
Erre kt grda plyzik szmottev esllyel. Az egyik az a McLaren, amely egy vvel ezeltt hasonl helyzetben kszlt San Marinra, mi tbb, Kimi Rikknen vezette is a futamot, amg egyik fltengelye meg nem adta magt. A wokingi csapat vgl tbb gyzelmet aratott a Renault-nl, m ez kevs volt htrnya ledolgozshoz - ami pp olyan kivlan mutatja, hogy Imola amolyan "utols eslyt" jelent az ldzbolynak, mint a Ferrari 2003-as pldja. Hrom ve Michael Schumacher a katasztroflis rajt utn ezen a futamon llt elszr a dobog tetejre, s az pp idben magra tall Ferrari volnjnl az vad vgn meg is szerezte hatodik vilgbajnoki cmt.
A Scuderia idn is erre kszl nagy fogadkozsok kzepette, amit tbbek kztt az is indokol, hogy hazai plyn versenyezhet. Ez rszben a tbbi istllra is igaz, hiszen a logisztikai rmlomnak szmt tengerentli nagydjak utn mostantl mind a szemlyzetnek, mind a felszerelsnek kisebb utat kell megtennie a fhadiszllstl a versenyplyig, radsul az egyttesek elszr hasznlhatjk ki a mobil vendglt egysgeket, irodkat s mhelyeket magukba foglal motorhome-jaik nyjtotta elnyket.
A San Marin-i Nagydjat megelz hromhetes sznetet kihasznlva termszetesen minden csapat a tesztplyk fel vette az irnyt. Elszr a Paul Ricard s Vallelunga volt a gyakorls helyszne, mg a mlt hten tz istll Barcelonban, a Midland pedig otthon, Silverstone-ban kszlt. A legszorgalmasabb grdk a Renault kzvetlen ldzi voltak: a Honda 6742, a Ferrari 5887, a McLaren 4838 km-t tett meg, mg a Renault 4483 km-t sznt felkszlsre, amivel a BMW s a Toyota mgtt tdik a rangsorban.
Rzs kvek
A harmincezer lelket szmll minikztrsasg, San Marino nagydjra a tle mintegy szz kilomterre fekv Imola versenyplyjn kerl sor, amelyrl sokaknak mg ma is elssorban Ayrton Senna s Roland Ratzenberger tizenkt vvel ezeltti tragdija jut eszbe. A szomor emlkek ellenre Imola a kivl hangulatnak s a festi, dimbes-dombos, ligetes krnyezetnek ksznheten kzkedvelt helyszn.

A jelenleg 4933 mter hossz aszfaltcsk idn mr a 26. nagydjnak ad otthont, a hajdann szlvszgyors, m kis bukterei miatt veszlyes Autodromo Enzo e Dino Ferrarit azonban idkzben tbbszr is tptettk. A valaha hossz, elnyjtott Tamburello helyn ma ugyangy egy egyszer siknt tallunk, mint az izgalmas Tosa eltti szakaszon, a hres Variante Alta s Bassa pedig mg ezeknl is szkebb, a piltk szinte egyenes vonalban hajtanak t rajtuk. Br maradt nhny nagyszer, lendletes v (gy az Aqua Minerali, a Rivazza vagy a Piratella), szmottev egyenes hjn Imola amolyan "adj gzt, aztn fkezz" tpus ring.
"A siknok s a kzttk hzd rvid egyenesek miatt Imolban a kigyorstsok s a fktvok jelentik a legnagyobb kihvst, gy ehhez a versenyhez a kigyorstsi s fkteljestmny, valamint a fkstabilits jelenti a kulcsot. A j kridhz mindenkpp szksges mg, hogy agresszvan tmadd meg a kerkvetket, s mivel azok nagyon magasak - magasabbak, mint a legtbb plyn -, rendkvl lgy mechanikai belltsokkal kell elltni az autt, hogy megbirkzzon velk" - mutat r Kimi Rikknen.
A magas rzkvek pedig nemcsak a kifinomult F-1-es technikt vetik alapos erprba al, a versenyzket is rdekes kihvs el lltjk. "Szinte lehetetlenn teszik, hogy ktszer egyms utn ugyanazt az vet hasznljuk egy kanyarban, minden krben mst s mst rzkelnk az autban" - ersti meg a vilgbajnoki cmvd Fernando Alonso, aki tavaly emlkezetes gyzelmet aratott itt Michael Schumacher felett.
Kettejk prharca - Alonso tizenngy krn t tartotta maga mgtt magabiztosan a nmet szemmel lthatan gyorsabb Ferrarijt - rvilgt arra, hogy Imola nem az emlkezetes elzsek plyja, forgalomban a versenyzk knytelenek az elttk haladk hibira bazrozni a viszonylag szk aszfalton. "A legjobb elzsi pont a Tosa hajtkanyar, mind a fktvja, mind a kijrata, s mivel ltalban sokan cssznak ki, ebbl is addhatnak lehetsgeink" - magyarzza Rikknen.

Minden tren j aut kell
Technikai szempontbl Imola minden tren hatkony autt s pontos belltsokat kvetel: a rzkveken s a fktvokon stabilitsra, a lass kanyarokbl val kigyorstshoz ers motorra, a rvid egyenesekben aerodinamikai hatkonysgra, a gyorsabb veken pedig nagy leszort erre van szksg.
A BMW piltja, Nick Heidfeld mindehhez hozzteszi: "Mivel borzaszt kemnyen hajtunk t a rzkveken, olyan autra van szksgnk, mely jl viseli a mechanikai ignybevtelt. Imola ezen kvl igen kemnyen bnik a fkekkel, majdnem annyira, mint Kanada. Ez ltfontossgv teszi a hatkony fkhtst, br a V8-asoknak ksznheten lassabb kridk ennek valamelyest cskkenthetik a jelentsgt." San Marinban ennek ellenre a lehet legnagyobb mret fkhtket hasznlnak majd a csapatok.
A emelkedk s a magas leszort er miatt a fkek mellett a motorok is kemny teszt el nznek, a Mercedes sportprogramjt irnyt Norbert Haug pedig rvilgt: "A krnek mintegy 65 szzalkt teljestik padlgzzal, ami majdnem a tv ktharmadt jelenti. Ez a szm hasonl az vad eleji bahreni s malajziai versenyen mrt rtkhez, mg Ausztrliban a mutat a 70 szzalkot is meghaladta. Igaz, a ngy Safety Car-peridus miatt a motorok a szoksosnl kisebb megterhelsnek voltak kitve."
A kt gumigyrt az elmlt hetek tesztjei sorn gzervel kszlt a San Marin-i Nagydjra, s mivel Imolban sem vrhat knikula, a Bridgestone s a Michelin j specifikciinak ltrehozsban a Melbourne-ben tapasztalt gumimelegtsi problmk jelentettk a legfontosabb szempontot. Persze nem ez az egyetlen kihvs: "Az abroncsok ezen a versenyen kemny fkezseknek s kigyorstsoknak vannak kitve, radsul egy olyan plyn, melynek felszne szinte kanyarrl-kanyarra vltozik" - emelte ki a Michelin sportigazgatja, Nick Shorrock, aki emlkeztetett a gumik magas kerkvetk ltali ignybevtelre is.
A kt gyrt csatja tavaly a paprformt felbort eredmnyt hozott, mivel a Ferrari-Bridgestone csomag az egsz szezonban egyedlll mdon felettbb tkpesnek bizonyult Michael Schumacher alatt. Shorrock most hangslyozta: "A tavalyi futam utn tbb olyan terletet azonostottunk, amelyeken javulnunk kellett a jobb teljestmny rdekben. A 2006-os fejlesztsi programunkban ezeket is szmtsba vettk, s a kzelmltbeli tesztjeink biztatan alakultak." rdekes mg, hogy Imolban rvid a boxutca s magas a fogyaszts, gy elkpzelhet, hogy a szoksosnl tbben prblkoznak hrom kerkcsers taktikval.

Mindenki az j csomagjban bzik
Az szezonkezdet Renault-dominancija utn az imolai paprforma ezttal sem a bridgestone-os egyttesek sikert gri, m ppen a tavaly meglepetst okoz Ferrari az, amely a legtbbet vrja a sajt kznsge eltt debtl j csomagjtl - a hangzatos nyilatkozatok legalbbis errl tanskodnak. A 248 F1-nek nemcsak az aerodinamikai csomagja s a hts felfggesztse frisslt fel, s bemutatkozik az j specifikcij motor is - a korbbi rejtlyes dugattyproblma elvileg a mlt.
Szintn j erforrssal rkezik a Renault, m a ktversenyes motorciklusok eltr alakulsa miatt csak Giancarlo Fisichella kaphatja meg azt - az feldobott hangulatban kszld olasz vrakozsai szerint gy hazai plyn adott a lehetsg, hogy harcba szlljon csapattrsa, Fernando Alonso ellen. Kimi Rikknen Ausztrliban a spanyol els szm ellenfele volt, s a csendben, de minden bizonnyal lendletesen fejleszt McLaren finn piltja kiessig tavaly dominlta az imolai versenyhtvgt, ezrt t a legnagyobb eslyesek kztt kell szmon tartani.
Juan-Pablo Montoya a melbourne-i futam utn szokatlanul durva kirohanst intzett istllja s csapattrsa ellen, m ksbb elrulta, hogy wokingi plyafutsa alatt Ausztrliban rezte elszr igazn otthon magt a McLaren piltaflkjben - mindezen fejlemnyek tkrben a kolumbiai teljestmnyre rdemes lesz kiemelten figyelni az imolai htvgn.
A melbourne-i Safety Carok utni gumimelegtsi gondok legnagyobb vesztese, a Honda optimistn vrja a futamot. A grda az elmlt hetekben lebonyoltott teszteken megklnbztetett figyelmet fordtott az RA106-os eme slyos problmjra, s illene feledtetnie a tavaly itt kirobbant benzintank-botrnyt is. A Williams hza tjn vrakoz hangulat uralkodik, a grda tisztban van gyorsasgval, m miutn hrom versenyen hrom vgzetes mszaki hibt kellett elknyvelnie, egyelre csak remnykedik a j szereplsben.
Az Ausztrliban feltrekv formt mutat BMW szintn Imolban veti be els jelents frisstcsomagjt, amely megjult els szrnyat s farrszt is magba foglal, a hrom hete els idei dobogs helyezst nnepl Toyota pedig azrt vrja derltan a San Marin-i Nagydjat, mert immr teljesen biztos benne, hogy maga mgtt hagyta az vad elejt tnkretev gumiproblmit.
Fot s grafika: FIA, Renault, McLaren, Toyota |