A rivlisoknak nem tetszik a Ferrari hts szrnya
Faludi Zoltn 2006.03.12. 07:50
Egyre tbben krdjelezik meg a Ferrari 248 F1-es modell hts szrnynak trvnyessgt, br a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) technikai delegtusa szerint az j szrnyelem minden tekintetben kielgti a szablyokat.
A rivlisoknak nem tetszik a Ferrari hts szrnya |
 |
Egyre tbben krdjelezik meg a Ferrari 248 F1-es modell hts szrnynak trvnyessgt, br a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) technikai delegtusa szerint az j szrnyelem minden tekintetben kielgti a szablyokat.
A szezon els versenyein mindenki komoly figyelmet fordt arra, hogy a titkos elemeket, illetve konstrukcikat megvdje a kvncsiskodktl. A szezonnyit Bahreini Nagydjon sincs ez mskpp, ahol ismt a flexibilis szrnyak kiszrsre irnyul a f hangsly.
A figyelem kzppontjba a Ferrari kerlt, akik a rivlisok szerint illeglis hts szrnyat hasznlnak j modelljkn. Egyes forrsok szerint ugyanis a 248 F1-es hts szrnyeleme bizonyos erhatsokra meghajlik, mellyel az aut aerodinamikai tulajdonsgai javulnak.
A Technikai Szablyzat azonban a mozg aerodinamikai elemek hasznlatt szigoran tiltja.
A szrnyakat a FIA klnbz teszteljrsokkal ellenrzi, mikzben az aut helyzete nem vltozik. Klnbz nehezkeket helyeznek el a szrnyakon, melyek htul maximlisan 5, mg ell 2 millimtert mozdulhatnak.
A legnagyobb problmt azonban az okozza, hogy egyes csapatok a hrek szerint gy tervezik meg elemeiket, hogy azok gond nlkl tcssszanak az ellenrzseken, mg a versenyen komoly elnyt jelenthetnek ellenfeleikkel szemben – amit a FIA mr nem monitoroz.
A FIA technikai delegtusa, Charlie Whiting s Jo Bauer szombat dleltt a Ferrari boxban jrt, hogy szemgyre vegye a 248 F1 hts szrnyt, melynek hasznlatra vgl rblintottak.
Br a FIA engedlyezte a szrnyak hasznlatt, a Renault technikai igazgatja, Pat Symonds elmondta, abszolt nincs megelgedve a helyzettel. „Nem vagyok elgedett” – mondta a technikai delegtus vlemnye utn.
„Mindenki tudja, hogy mit lehet, s mit nem. Lehetnek specilis szablyok a klnleges elemekre, de vgeredmnyben van egy ltalnos szablyozrendszer, mely kimondja, hogy milyenek lehetnek a szrnyak. Szerintem viszont vannak olyan csapatok, melyek nem ilyen elemeket hasznlnak.”
Ha a helyzet tovbb slyosbodik, a FIA kzbelphet. A Forma-1 szablyai ugyanis kimondjk, hogy a Nemzetkzi Automobil Szvetsg tovbbi teszteket vgezhet el az autkon annak rdekben, hogy kiszrje a menet kzben mozg aerodinamikai elemek hasznlatt. |
|