soos93
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kpek a futamokrl 2005
 
Linkek
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Melyik a kedvenc autd?
Melyik a kedvenc autd?
Na melyik?

BMW
Ferrari
Subaru
Lada
Toyota
Ford
Trabi
Mercedes
Citroen
valami ms
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Hrek (f1-es oldalakrl)
Hrek (f1-es oldalakrl) : F-1 szezonelzetes - j szablyok, j eslyek

F-1 szezonelzetes - j szablyok, j eslyek

Farkas Pter  2006.03.07. 16:19

Tiszta lappal?

F-1 szezonelzetes - j szablyok, j eslyek
Tiszta lappal?
A tavalyi a vltozs ve volt, de a V8-as motorok bevezetse, a kerkcserk rehabilitcija s a kiesses rendszer idmr debtlsa rvn minden adott hozz, hogy a 2006-os idny mg kiszmthatatlanabb legyen. Cikknkben sorra vesszk, hogy milyen jdonsgokat tartogat az F-1 htvgn indul szezonja.

Ilyenkor, az j idny nyitnya eltti napokban mg a szoksos hurroptimizmus jellemzi a csapatok s versenyzk tbbsgt; mindenki gy rzi, az elz vhez kpest nagyot lpett elre, ami vgre elg lesz a vrva-vrt dobbantshoz. Habr az v els futama sohasem tkrzi tkletesen a ksbb vrhat erviszonyokat, a htvgi Bahreini Nagydjon az alapok ptkocki biztosan a helykre kerlnek, gy aztn sokaknak hatatlanul lehervad majd a mosoly az arcrl, mert hiba az nbizalom, ha a cscson szk a hely. A tli tesztek ravasz kirakatkrei mostantl semmit sem rnek.

Egy j v mindig j kezdetet jelent, m 2006 kszbn a szoksosnl is nagyobb a bizonytalansg. A V8-as motorok bevezetse friss kihvst lltott az autgyrtk tbbsge el; a kerkcserk visszatrse papron semlegestette a Michelin tavalyi elnyt; az egy mrt krs idmr kzkvnatra trtnt, mgis vitatott szmzse felkavarta a Forma-1 csendesnek mr eddig sem nevezhet llvizt. Teht Bahreinben akr tiszta lappal is indulhatna mindenki, a valsg azonban bonyolultabb ennl, hiszen korntsem biztos, hogy nhny szablyvltoztats kibillentette egyenslyokbl a sikercsapatokat, vagy j lendletet adott a htul kullogknak.

Az albbiakban sorra vesszk a legfontosabb 2006-os jdonsgokat. Ha valaki nem szeretn elolvasni a teljes cikket, itt kzvetlenl is az t rdekl tmhoz ugorhat:

Kzvetlen linkek a tmkhoz:
>> Kerkcserk s gumik | Program s naptr | Idmr | Motorok | Versenyzk s csapatok

Csere a kerkcserre
Vltozsok dihjban
- gumik
1. - jra lehet kereket cserlni a versenyek alatt
2. - 7 garnitra szraz plyra val gumit kapnak a versenyzk
3. - Pnteken nem szksges egy szett gumit sem felhasznlniuk
4. - Rrnek kzvetlenl az idmr edzs kezdete eltt kivlasztani a megfelel specifikcit

Mg egy vvel ezeltt a hossz lettartam gumik bevezetse s a verseny kzbeni kerkcserk eltrlse vltott ki heves tiltakozst, most ppensggel azok rehabilitcija ad okot vitra. Ennek az a magyarzata, hogy a 2004-re jellemz, sszessgben kiegyenslyozott erviszonyokat a tavalyi szablyok egyrtelmen a Michelin javra toltk el, a francia gumigyrt csapatai ezrt rthet mdon elleneztk a kerkcserk visszatrst, amelyre csakis azrt kerlhetett mgis sor, mert a Formula One Commission gydnt lsn meglepetsre a Red Bull Racing is mellette szavazott. A mrleg nyelve ennek ellenre nem billent vissza a kt vvel ezeltti llsba, a tli tesztek tapasztalatai ugyanis azt mutatjk, hogy a Bridgestone-nak tovbbra sem sikerlt maradktalanul ledolgoznia a Michelinnel szembeni htrnyt - ami ismt dnt lehet a vilgbajnoki kzdelem szempontjbl.

A Sportszablyzat vonatkoz passzusainak vltozsa nem merl ki annyiban, hogy jra engedlyezik a futam kzbeni kerkcsert. Mg 2005-ben a versenyzk sszesen ngy garnitra (szraz plyra val) gumit kaptak egy versenyhtvgre, idn htbl gazdlkodhatnak. Ez kevesebb, mint kt vvel ezeltt, amikor legutbb leglisak voltak a kerkcserk, akkor ugyanis tz szett llt a piltk rendelkezsre, a felhasznlhat gumik szmnak cskkentse mellett viszont az FIA feloldott egy fontos korltozst. A versenyzknek eddig bizonyos mennyisg gumit (2004-ben hrom, 2005-ben kt garnitrt) el kellett hasznlniuk mr az els edzsnapon, ettl az vtl kezdve azonban gy osztjk be az abroncsokat, ahogy akarjk. Mivel ezzel prhuzamosan a gumivlaszts hatridejt is kitoltk a szombati szabadedzsek elttrl az idmr kezdetig, a csapatokat 2006-ban semmi sem fogja arra knyszerteni, hogy pnteken sok krt tegyenek meg - mr csak azrt sem, mert a szombat dleltti plyaviszonyok hvebben tkrzik az idmrn s a versenyen vrhat krlmnyeket. Ezt nmileg ellenslyozza a kt szombati szabadedzs sszevonsa (lsd lent). A kerkcserket egybknt technikailag gy engedlyezte jra az FIA, hogy kivonta azokat a Parc Ferm-szablyok hatlya all. A nagydjak mostantl ismt rvid s gyors sprintek sorozatbl fognak llni, nem pedig egyetlen, hossz etapbl, ami tavaly sokak szerint a megbzhatsgra pl versenyekhez kzeltette a Forma-1-et. Ezzel sszhangban termszetesen a gumiszlltk visszatrnek a lgyabb keverkek hasznlathoz.

Az a tny, hogy a tavalyi idnyt kveten a Toyota s a Williams is csatlakozott a Ferrarihoz a Bridgestone-tborban, minden bizonnyal gyorstani fogja a japn gumigyrt fejlesztseinek temt. 2005-ben ppen az volt a Ferrari/Bridgestone tengely egyik f kerkktje, hogy hzon bell sem a gumiszlltnak, sem a csapatnak nem akadt valdi sszehasonltsi alapja, ezrt nem tudtk megllaptani, hogy az abroncsok vagy az aut - esetleg a kett egytt - volt felels a kudarcokrt. A Bridgestone helyzetnek ebben az vben illene drmaian javulnia, mivel azonban a Michelinnek ez lesz az utols idnye a Forma-1-ben, a francia cgnek nem kell a jelenlegi s jvbeni fejlesztsek kztt megosztania az erforrsait, ami knnyebbsg lesz: a Bridgestone-nak fel van adva a lecke.

Programvltozs
Vltozsok dihjban
- program
1. - Pnteken az eddigi kett helyett csak egy szabadedzs lesz
2. - jra 18 fordulbl ll a versenynaptr
3. - Ausztrlia helyett Bahreinben kezddik az idny

Az FIA 2006-ra mdostotta a nagydjhtvgk programjt, gy ettl az vtl kezdve szombaton dleltt, az idmr edzst megelzen az eddigi kett helyett csak egyetlen, egyrs szabadedzs lesz. Ennek megfelelen a csapatok felkszlsi ideje flrval cskkent, mert a kt trning eddig egyenknt 45 perces volt. Mivel a motorokat tovbbra is kmlnik kell, s most mr a gumikkal is clszer sprolniuk, lnyegben ez az egyetlen knyszert tnyez, amely rveheti az istllkat, hogy a kt, pnteki szabadedzsen rdemi munkt vgezzenek. Igaz, hogy kizrlag szombat dleltt edzeni tl kockzatos, mert rosszra fordulhat az idjrs, vagy a plyn trtnt incidens miatt lervidlhet a trning (az eddigiekhez hasonlan a versenybrnak a sportfelgyelkkel egyetrtsben joga van akkor is az eredeti idpontban lefjni az edzst, ha az a piros zszls szakaszok miatt 60 percnl rvidebb ideig tartott) - a mr hagyomnyosan lanyha pnteki aktivits azonban biztosan ismt cskkenni fog.

Az j lebonyoltsi rend miatt a csapatok mdostottk a htvgi rutinjukat, gy a standard forgatknyv vrhatan az lesz, hogy pnteken dleltt kevs idt tltenek a plyn, dlutn valamivel tbbet, a munka oroszlnrszt viszont a szombati szabadedzsre hagyjk, amely ezrt igen zsfolt lesz. Mindebbl a hromauts istllk - a Williams, a Honda, a Red Bull, a BMW Sauber, az MF1 Racing, a Toro Rosso s a Super Aguri F1 - profitljk a legtbbet, hiszen nekik nem kell tekintettel lennik a fenti korltokra. gy ht a korbbinl is komolyabb elnyt fog jelenteni, ha valaki a pnteki szabadedzseken hrom piltt indthat, aminek valsznleg a Honda s a Williams lesz a legnagyobb nyertese.

A mdostott programmal az FIA azt is elrte, hogy a pnteki s szombati idbeoszts megegyezzen. Emellett emltsre mlt, hogy a Belga Nagydj trlse miatt 2006-ban jra 18 fordulbl ll a versenynaptr, azaz eggyel kevesebb futam lesz, mint tavaly.

A 2006-os nagydjak hivatalos programja

Pntek:
11:00-12:00 - 1. szabadedzs *
14:00-15:00 - 2. szabadedzs *
Szombat:
11:00-12:00 - 3. szabadedzs **
14:00-15:00 - Idmr edzs ***
Vasrnap:
14:00-16:00 - Verseny ****

* A 2005-s konstruktri VB utols hat helyezettje (a Williams, a BMW, a Honda, a Red Bull, a Midland, a Toro Rosso s a Super Aguri) hrom autt indthat.
** Kivve Nagy-Britannit (9:30), valamint Kanadt s az US-t (10:00)
*** Kivve Nagy-Britannit (12:30), valamint Kanadt s az US-t (13:00)
**** Kivve Bahreint (14:30), Malajzit (15:00), Nagy-Britannit (12:00), Kanada (13:00), USA (13:00) s Trkorszg (15:00)

Minden idpont helyi id szerint rtend

Zavar az idben
Vltozsok dihjban
- idmr
1. - Egy helyett a versenyzk tetszleges szm krt tehetnek meg
2. - Hrom etap: 15-15-20 perc, az els kett vgn a 6-6 leglassabb aut kiesik
3. - A 11-22. rajtkockk tulajdonosai tankolhatnak a verseny eltt
4. - Az 1-10. rajtkockk tulajdonosai csak az utols 20 percben elfogyasztott benzint prolhatjk
5. - Az utols etapban csak a legjobbhoz kpest 110%-on belli krk szmtanak
6. - Az els kt etapban csak az etap vgig befejezett krket veszik figyelembe

Br a 2006-os szablymdostsok kztt minden bizonnyal a V8-as motorok bevezetse a legvitatottabb, a kznsg szemszgbl alighanem a kiesses rendszer idmr edzs lesz a legltvnyosabb vltozs. Az j kvalifikcis szisztma alapelve pofonegyszer, lebonyoltsnak rszletei viszont annl bonyolultabbak, s egyelre senki nem tudja, hogy bevlik-e a gyakorlatban.

Az edzs hrom lpcsbl ll: az els kett 15-15, a harmadik 20 percig tart, s helyi id szerint rendre 14:00-kor, 14:20-kor, illetve 14:40-kor kezddik. A folyamatosan brlt, egy mrt krs rendszert szmztk, ezrt az adott etapban rsztvev versenyzk akkor s annyi krt tehetnek meg, amennyit akarnak. Az els lpcsben mg mindenki kimehet a plyra, a 15 perces szakasz vgn azonban a 6 leglassabb versenyz kiesik - nekik a 17-22. rajtkockkat osztjk ki, termszetesen az ideredmnyeiknek megfelelen. Ezutn a kridket trlik, vagyis a bennmarad 16 pilta tiszta lappal vghat neki a msodik etapnak, melynek vgn jabb 6 aut esik ki, elfoglalva a 11-16. helyet a rajtrcson. A maradk 10 versenyz aztn az utols 20 percben mrkzhet meg az 1-10. rajtkockkrt.

Ez idig rendben is volna, de most jn a bonyodalom: az 1-10. s a 11-22. rajthelyek tulajdonosai kztt szignifikns klnbsg van. Aki nem kerlt be a legjobb tz kz, az idmr utn szabadon feltankolhatja az autjt a versenyre, ez pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy az els kt etapban mindenki alacsony zemanyagszinttel prblkozhat. Az utols, 20 perces lpcst azonban annyi benzinnel kell megkezdenie a bennmarad 10 versenyznek, amennyivel indulni szeretne a futamon, k ugyanis a kvalifikcit kveten csak az ott elhasznlt mennyisget ptolhatjk a tankban. Ezt a mennyisget autnknt kln-kln bonyodalmas lenne lemrni, az FIA ezrt gy hidalta t a problmt, hogy minden plyra vonatkozan megllaptott egy tlagos, krnknti fogyasztsi rtket, s a csapatoknak azt kell alapul vennik az zemanyag utntltsnl. Hogyan fog mkdni ez a gyakorlatban? Tegyk fel, hogy Fernando Alonso az utols 20 percben 11 krt tesz meg Bahreinben! Mivel ezen a plyn hagyomnyosan 3.4 kg a krnknti fogyaszts (az FIA nyilvn finomtja majd az adatokat a V8-asokhoz), a Renault utlag 3.4*11=37.4 kg benzint tlthet vissza az R26 tankjba.

Ez azonban tbb problmt is felvet. Nem kell hozz atomfizikusnak lenni, hogy az ember felismerje: a versenyzknek rdemes minl tbb krt teljestenik a rendelkezskre ll 20 perc alatt, hogy az autjuk az etap vgre a lehet legknnyebb legyen. Radsul ezeket a krket nem csupn azrt rdemes lassan megtennik, hogy kmljk a motort, hanem azrt is, hogy a megadott tlagrtk alatt tartsk a fogyasztst; ha ugyanis krbeballagnak a plyn tzszer, de az autjuk csak 3.0 kg benzint get el krnknt, valjban 30 kg-ot fogyasztottak el, mgis 3.4*10=34 kg-ot tankolhatnak vissza. A tt nem csekly, mert ez a klnbsg mr egy teljes krre elg, s mint tudjuk, a versenyt alkalmasint meg lehet nyerni azzal, ha valaki az ellenfeleihez kpest egyetlen krrel tovbb tudja halogatni a boxkillst.

Az FIA igyekezett mr elre becsukni a kiskaput, ugyanis kikttte, hogy az utntlthet zemanyag mennyisgnek kiszmtsakor csak azokat a krket veszik alapul, melyeknek a krideje az adott versenyz legjobbjhoz kpest 110%-on bell marad. Ha azonban teljes krket szmolnnak, a boxba befel, illetve az onnan kifel tart krk problmt jelentennek, azokat ugyanis nem felttlenl lehetne elg gyorsan teljesteni; a gyakorlatban ezrt az FIA a clegyenes nlkl is mrni fogja a kridket, s a 110%-ot ehhez (nem a teljes krkhz) hasonltjk majd. Ez azt jelenti, hogy a nzk nllan nem tudjk ellenrizni a krk szablyossgt.

A csapatok nyilvn ksrletezni fognak a klnfle taktikkkal, de a legkzenfekvbb megoldsnak pillanatnyilag az tnik, hogy a versenyzknek a biztonsg kedvrt a 20 perc kzepe tjkn is teljestenik kell gyors krt, mieltt a hajrban bemennek a boxba j gumikrt, s a lehet legkevesebb benzinnel prbljk megfutni a legjobb krket. Csak az utols pillanatra feltenni mindent tl kockzatos, mert ha egy incidens miatt a versenyz legjobbnak grkez krben kerlnek el a srga vagy piros zszlk, az illet rendes ideredmny nlkl maradhat. Radsul az utols percekben risi lesz a tumultus a plyn, a j reg kifogs - "dugba kerltem" - teht 2006-ban minden bizonnyal visszatr majd a versenyzi nyilatkozatok szvegbe.

Akadnak az idmrvel kapcsolatban ms anomlik is. Mr sokan rmutattak pldul, hogy a 11. rajtkocka tulajdonosa elnysebb helyzetben van annl, aki a 10. helyrl startol, hiszen vele ellenttben szabadon vlaszthatja meg az zemanyagszintet. Ha viszont valaki bekerl a legjobb tz kz, de gy rzi, gysem juthat elrbb a 10. rajtkocknl, azt a megoldst is vlaszthatja, hogy feltankol a versenyre, aztn az idmr utols 20 percben ki sem gurul a boxbl. Ezltal nem csak a gumikkal s a motorral sprol, hanem kompromisszum nlkli zemanyagszintje rvn taktikailag kedvezbb helyzetbe hozza magt annl, aki erfesztsei ellenre is csak a 9. rajthelyet kaparintotta meg. Az egy mrt krs rendszer teht eltnt a Forma-1-bl, ez azonban nem jelenti azt, hogy a rajtrcsra pillantva mostantl knnyedn leszrhetjk a valdi erviszonyokat.

Van egy rdekes kittel is a 2006-os Sportszablyzatban, amely szerint az idmr els kt etapjban csak a leints eltt befejezett - s nem megkezdett - krket rjk jv a versenyzk szmra. A harmadik lpcsre ez a szigorts mr nem vonatkozik. Az intzkeds clja az, hogy kiszmthat s csorbtatlan 5 perces reklmszneteket biztostson a TV-trsasgoknak a hrom etap kztt, a csapatok szemszgbl nzve viszont lervidti a mr egybknt is kurta, 15 perces szakaszokat. Mivel a felvezet s a rkvetkez mrt kr egytt tipikusan kb. hrom percig tart, aki a 12. perc vgig nem hagyja el a boxutct, mr ki sem rdemes hajtani a plyra.

Mint mr emltettk, az FIA a Parc Fermre vonatkoz szablyok mdostsval legalizlta jra a kerkcserket. Az autra az eddigiekhez hasonlan attl a pillanattl kezdve rvnyesek a Parc Ferm korltozsai, hogy a versenyz elszr kihajtott vele a plyra az idmrn; a kvalifikci kzben teht tovbbra sem lehet vltoztatni a belltsokon, kivve az els vezetszrny konfigurcijt, amit az elrsok eddig is megengedtek, valamint a kerkcsert, ami mostantl nem tartozik a Parc Ferm hatlya al.

Tovbbi nehzsg, hogy a versenybrsg ebben az vben visszatr a szrprbaszer technikai ellenrzsekhez: akrcsak hajdann, az idmr kzben brmikor kiszlthatnak egy versenyzt, hogy megvizsgljk az autjt, az edzs utn pedig legalbb hatot ellenriznek majd.

V8 - neknk 8?
Vltozsok dihjban
- motorok
1. - 3.0 lieteres V10-es helyett 2.4 literes V8-as motorok
2. - Rgztett paramterek: pl. slypont, hajtkar magassga, furat tmrje s hengerek tvolsga
3. - Minimlis tmeg 95 kg, hengerszg ktelezen 90 fok
4. - Tilos a vltoztathat hosszsg beszvcs hasznlata
5. - V10-es 16.700-as fordulathatrral s 77 mm-es szktvel hasznlhat
6. - A V8-asok vrhat teljestmnye 730-750 ler

A Forma-1-ben 11 ve hagyomnyosnak szmt V10-es motorok szmzse a V8-asok kedvrt mind a kznsg, mind a szakma berkeiben nagy port kavart, mert sokan gy reztk, hogy a tzhengeresek egyfajta vdjegyknt tartoztak hozz a sporthoz. Annyi biztos, hogy br a cserre a kltsgek cskkentse rdekben kerlt sor, loklisan - konkrtan 2006-ban - a drga fejlesztsek s az elkerlhetetlen gyerekbetegsgek miatt ppensggel emelkedni fognak a motorszlltk kiadsai.

A Technikai Szablyzat nem csak a hengerek szmban s a lkettrfogatban vezetett be korltozsokat a motorok tern. Rgztettk az ltalnosnak tekinthet (de eddig szabadon vlaszthat) 90 fokos hengerszget is, a motor minimlis tmegt 95 kg-ban hatroztk meg, a furat tmrjt 98 mm-ben maximltk, s kiktttk, hogy a hengertvolsg 0.2 mm-es hibahatrral pontosan 106.5 mm legyen. Mivel az utbbi kt felttel lnyegben behatrolja a motor hosszt, a V8-asok szksgkppen mintegy 10 cm-rel rvidebbek lettek a tavalyi V10-eseknl. Ettl elvileg az autk hossza is cskkenhetett volna, a tervezk azonban ragaszkodtak az eddigi tengelytvhoz, mert annak a plyk jellemzihez clszer igazodnia. A motor rvidlst ezrt a michelines s bridgestone-os csapatok eltren hidaltk t: a Michelinek enyhn orrnehz slyelosztst kvetelnek, ezrt a francia cg partnerei a hinyz 10 cm-rel meghosszabbtottk a sebessgvltt, amivel a slypont elrbb kerlt. A bridgestone-osok ezzel szemben inkbb tvtartkat alkalmaztak, hogy a vltm az eddigi helyn, azaz htrbb foglaljon helyet.

Az FIA meghatrozta a hajtkar kzpvonalnak, valamint a motor slypontjnak minimlis magassgt a referenciask felett (58 illetve 165 mm), s betiltotta a vltoztathat hosszsg beszvcsveket, a mrnkk ezrt tbb nem simthatjk mechanikusan a nyomatkgrbt - aminek kvetkeztben a V8-asok nehezebben szablyozhatak a V10-eseknl.

Hogy mit jelent mindez a gyakorlatban, arra mr lthattunk pldt a tli tesztelsek alatt. Valenciban azrt szlethetett j krrekord Anthony Davidson Hondjnak jvoltbl, mert ezen a plyn nincsenek igazn gyors kanyarok, a lass fordulkbl val kigyorstsoknl viszont a V8-as az eddiginl kevsb terheli le a meghajtott hts kerekeket (a kiprgsgtl sem dolgozik olyan ktsgbeesetten), javtva a tapadst. Barcelona mr tipikusabb F-1-es helysznnek szmt, gy az valban sokatmond, hogy Jenson Button ott is 0.383 msodpercen bell tudott kerlni a V10-es plyacscshoz, jllehet, az egyenesek ltal uralt plykon - mint amilyen Monza vagy Indianapolis - biztosan jelentsebb lesz a lassuls a tavalyihoz kpest. Mindenesetre sok, eddig trkksnek szmt kanyar padlgzoss vlt, amitl ezeken a helyeken az autk stabilitsa is javult. Hogy a versenyzknek vltoztatniuk kellett-e a vezetsi mdszereiken a V8-asok miatt? Errl mg az vlemnyk is megoszlik, ami azt mutatja, hogy ez valjban stlusfgg, teht emberl emberre vltozik. A krdsre nem ltezik univerzlis vlasz.

A tesztels kzben elrt ideredmnyek termszetesen flrevezethetek lehetnek, hiszen nem felttlenl szablyos autval rtk el ket, de a V8-asok bevezetse miatt egyrszt azrt nem rdemes keseregni, mert a lassuls szabad szemmel nem lesz feltn, msrszt azrt sem, mert az j motorok hangja nem fosztotta meg a Forma-1-et a jellegzetes siktstl. s ne felejtsk el, hogy 1994-ben Michael Schumacher s a Benetton V8-as Forddal nyertk meg a vilgbajnoksgot, pedig a vetlytrsaik V10-est hasznltak, a hengerek szma teht nem minden (ms krds, hogy az a Zetec-R V8 ppgy 3.5 literes volt, mint az akkori V10-esek, most viszont 3.0 literrl 2.4 literre cskkent a hengerrtartalom).

Az a szably, amely 2006-ban s 2007-ben mdot ad a csapatoknak arra, hogy lefojtott V10-eseket hasznljanak tovbb, mr inkbb agglyos. Jelenleg csak a Scuderia Toro Rosso akar lni ezzel a lehetsggel, ami a tbbieknek nem tetszik, mert a Red Bull msodik csapata nem kzd olyan anyagi gondokkal, mint annak idejn eldje, a Minardi tette. Az Cosworth V10-esket egyelre 16.700-as fordulatszmhatrral s 77 mm-es szktvel igyekszik megzabolzni az FIA, mivel azonban ezek az adatok sehol sem szerepelnek a szablyzatban, szksg esetn idny kzben is mdosthatak.

A V8-asok teljestmnye a hengerrtartalommal egytt 20%-kal cskkent, azaz 730-750 ler krl vrhat. A fogyasztsuk s a htsi ignyk is cseklyebb lett - az utbbi vltozs kivlan ltszik az oldaldobozok kisebb fellet htnylsain -, de a 20%-osnl alacsonyabb arnyban. Amint az kzismert, a nyolchengeresek tervezsnl a legslyosabb problmt a vibrci kikszblse jelentette a mrnkk szmra; nem is annyira azrt, mert a kevesebb dugatty mozgsa eleve nehezebben egyenslyozhat ki, hanem azrt, mert a V8-as kritikus fordulatszm-tartomnya a fels rgiban tallhat, ahol a motor a legtbb idt tlti (a V10-eseknl ez a tartomny alacsonyabban van, gy az autk kigyorsts kzben hamar "tszaladtak" rajta). A vibrci alapveten a gyjtsi sorrend helyes megvlasztsval cskkenthet, amely azonban kihatssal van a nyomatkgrbre - mint minden ms, ez is kompromisszum eredmnye.

Lesz-e Ferrari a Renault-bl?
Vltozsok dihjban
- versenyzk s csapatok
1. - A Super Aguri rkezsvel jra 11 csapat lett
2. - Eltnt a BAR, a Jordan, a Minardi s rszben a Sauber nv is a nevezsi listrl
3. - A BMW a Saubert megvsrolva nll csapatot indt, a Williams j motorszlltja a Cosworth
4. - jonc versenyzk: Nico Rosberg (Williams), Yuji Ide (Super Aguri), Scott Speed (Toro Rosso)
5. - Az 1-es rajtszm Fernando Alons

Egy vvel ezeltt mg kevesen mertek volna r fogadni, hogy Michael Schumacher s a Ferrari a cscsrl szinte tmenet nlkl a szakadkba zuhan, mgis ez trtnt, ami arra figyelmeztet minket, hogy az elz idny alapjn vakmersg jsolni a kvetkezre.

Habr a tli teszteredmnyek is flrevezetek lehetnek (vrl vre van egy-egy csapat, amely az elszezonban ragyognak tnik, de lesben hamar kiderl, hogy hamisan csillogott), a keveset jelent s knnyedn manipullhat legjobb kridk mg nzve mgis biztosabb alapot szolgltatnak a prognzisokhoz, mint a puszta tallgats. Ha ebbl indulunk ki, egyrtelmnek tnik, hogy gy, az idnynyit eltt ismt a Renault a favorit.

Az R26 nem csak egyetlen krben, hanem a hossz etapokon is gyors s kvetkezetes volt, radsul nem akadtak vele slyos mszaki problmk sem, a cmvd Fernando Alonso nbizalmra pedig csak pozitv hatssal lehetett a tavalyi vilgbajnoki gyzelem. A Renault megtanulta, hogy az ellenfelekre az v elejn mrt csaps olyan llektani elnyt jelenthet, amely akr ledolgozhatatlannak is bizonyulhat, ezrt a jelek szerint jabb replrajttal kszlt a szezonra. Krds, hogy Alonso kszbn ll tigazolsa a McLarenhez, illetve a Renault sportprogramjnak beismerten bizonytalan jvje mennyiben befolysolja majd az enstone-i istll morljt.

A tli tesztek msik sztrcsapata a BAR-bl immr teljesen gyri alakulatt formld Honda volt. A plyk tbbsgn a japn istll rte el a legjobb ideredmnyt, a rszletes elemzsek mgis azt sugalltk, hogy az RA106 a hossz etapokon egyelre nem veszi fel a versenyt a Renault-val - cserbe viszont pratlanul megbzhat. Rubens Barrichello rkezse vgre ktlovas istllt faragott a Hondbl, amely idn, 2004-hez hasonlan, jra hrom autt indthat a nagydjak els edzsnapjn. Ebbl tavaly a McLaren is elnyt tudott kovcsolni, s mivel idn mg kedvezbb helyzetbe hozhatja az arra jogosult csapatokat, szoros kzdelem esetn akr a Honda javra is billentheti a mrleg nyelvt.

A McLaren a Mercedes V8-asval kapcsolatban add kezdeti nehzsgek utn az elszezon vgre megtltosodott. Kimi Rikknen mrcius elejn mg plyacscsot is futott Valenciban (br ezt Davidson msnap megdnttte), de egy httel korbban, a hitelesebb mrcnek szmt barcelonai plyn a McLaren mg 0.6 msodperccel lassabb volt a Hondnl s a Renault-nl. Az elmlt vek hsies kudarcai utn a kzvlemny mr szvesen odatlne egy vilgbajnoki cmet a pratlanul gyors Rikknennek, aki azonban kzvetlen vetlytrsainl nehezebb helyzetben van, mert a bizonytsi vgytl fttt Juan-Pablo Montoya szemlyben egy bels ellenfllel is meg kell kzdenie. A rossz hr az, hogy a McLaren a jelek szerint most is ppgy egy meredek tanulsi fzis kzepn rkezik az idnynyitra, mint egy vvel ezeltt.

Az j szezon elestjnek legnagyobb rejtlye a Ferrari. A maranelli istll eleinte ismt ersnek tnt, m a bahreini tesztels magasabb hmrskleti viszonyai kztt megakadt a fejldsben, mert a 248 F1 hirtelen megbzhatatlann vlt. Az idnynyit helysznn vgl mgis a Ferrari lltotta fel a V8-as krrekordot, mivel azonban akkor mr egyedl teszteltek ott, s 4-5 fokkal hvsebb volt, mint amikor a Honda is velk dolgozott, ebbl nem vonhatunk le messzemen kvetkeztetst. A Ferrari mindenesetre dnt v el nz, mert a plyafutsnak vghez kzeled Michael Schumacher trelme vges, s egy jabb, kudarcokkal teli idny megrlelheti benne a visszavonuls gondolatt. Felipe Massa pedig az lvonalban mg nem bizonytotta a kpessgeit, s a Ferrarinl akr gondot is okozhat, hogy nlklznik kell a szilrd sszehasonltsi alapot szolgltat Barrichello visszajelzseit.

A Ferrari sorst ppgy a gumihbor dntheti el, mint a Toyott s a Williamst. A Bridgestone hrom nagy csapata rendhagy mdon idn lltlag kzs adatbakbl dolgozik, hogy gy gyorstsk meg a fejlesztseket, de krdses, hogy ez elg lesz a hatsos kilpre kszl Michelin legyzshez.

2006-ra egybknt jelentsen talakult a mezny, mert azon kvl, hogy a BAR-bl Honda lett, a BMW felvsrolta a Saubert, a Red Bull megvette s Scuderia Toro Rosso nvre keresztelte a Minardit, a Midland pedig sajt, orosz szneiben nevezte az ex-Jordan MF1 Racinget a vilgbajnoksgba. Radsul a csapatok szma a hamistatlanul japn identits Super Aguri F1 rkezsvel 2002 utn ismt 11-re ntt; az mr csak a hab a tortn, hogy az Aguri ppen annak az Arrowsnak a hajdani autjval kezdi az idnyt, amelynek kiesse annak idejn az eddigi 10 fre apasztotta az istllk klubjt.

Nem, 2006-ban senki sem indul gy istenigazbl tiszta lappal, m hogy meg tudja-e vdeni az uralmt a Renault, s ezzel lland jelleggel is tveszi-e a trnt az onnan tavaly letasztott Ferraritl, az egyelre a jv zenje. De most mr legalbb a kzeli jvj...

 
Id
 
Naptr
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Forma1
 
Szmll
Induls: 2005-01-26
 
Szavazs
Ki lesz vilgbajnok 2006-ban?
Ki lesz a vilgajnok 2006-ban?

Kimi Rikknen (39 / 21%)
Fernando Alonso (81 / 43%)
Michael Schumacher (48 / 26%)
Mark Webber (2 / 1%)
Jenson Button (4 / 2%)
Rubens Barichello (0 / 0%)
Juan-Pablo Montoya (3 / 2%)
Felipe Massa (2 / 1%)
valaki ms (9 / 5%)

Szavazatok szma: 188

Ltrehozs idpontja:
2005-11-27 14:09:13

Szavazs lezrva:
2006-12-27 16:15:28


Lezrt szavazsok
 
G-mail belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 

ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168