Az autgyrtknak mrcius 31-ig el kell dntenik, hogy 2008-ban is indulni akarnak-e a Forma-1-ben, az FIA-elnk legjabb indtvnya szerint ugyanis ez a nevezsi hatrid kerl rgztsre az j Sportszablyzatban.
Az FIA Motorsport Vilgtancs mrcius 22-n l ssze, hogy megvitassa a 2008-as Sportszablyzatot, s ha a javaslatot elfogadjk, a csapatok a mrcius 24-tl 31-ig terjed "ablakban" nevezhetnek a kt vvel ksbbi idnyre.
"Azrt javasoljuk ezt a viszonylag kzeli dtumot, mert mind a Sportszablyzat, mind a Technikai Szablyzat csiszolsra fog szorulni a vglegests eltt, s a Forma-1 mellett elktelezett csapatok szmra szeretnnk legalbb 18 hnapos felkszlsi idt biztostani, hogy alkalmazkodni tudjanak a tervezst rint esetleges mdostsokhoz" - rta Mosley.
"Ez azt jelenti, hogy a 2008-as szablyokat legksbb 2006. jnius 30-ig rgzteni kell. Ha a nevezsi idszak lezrult, a 2008-as vilgbajnoksg rsztvevi ismertt vlnak, ami lehetv teszi az FIA szmra, hogy a mrcius 31. s jnius 30. kztti hrom hnapban az kzremkdskkel vitassa meg s alaktsa ki a szablyzatok vgs formjt."
Br Mosley azt mondta, vrhatan a ksve leadott jelentkezseket is elfogadjk majd (amihez mr a csapatok hozzjrulsa is szksges), hozztette, hogy a hatridbl kicssz istllk nem szlhatnak bele az j szablyok kialaktsba.
A 2008-as Technikai Szablyzat vzlatt a Concorde Agreementnek megfelelen mr 2005. december 31. eltt nyilvnossgra hoztk. Mosley levele szerint a Sportszablyzat els verzijt is elkldtk az F-1 mellett jelenleg elktelezett csapatok - a Ferrari, a Midland, a Red Bull Racing, a Toro Rosso s a Willams -, valamint "bizonyos, a rszvteli szndkukat jelz j alakulatok" cmre.
A korbban egy j sorozat fellltsval fenyegetz autgyrtk rdekeit kpvisel GPMA (Grand Prix Manufacturer's Association) vezeti a htvgn lltlag tallkoztak Bernie Ecclestone-nal, akivel sikerlt is megegyeznik a sport kereskedelmi bevteleinek elosztsrl.
Olcs, de modern technolgia
A GPMA tagjai - a DaimlerChrysler (Mercedes), a BMW, a Renault, a Honda s a Toyota - azonban az FIA szablyvltoztatsi tervei miatt is aggdnak, amelyek fokozatosan egyre tbb szabvnyostott alkatrsz bevezetst irnyoztk el, ezrt nincsenek sszhangban az autgyrtk szndkaival.
"Az FIA meggyzdse, hogy az autipar jelents szegmenseiben zajl fjdalmas vltozsok kzepette csak egy gazdasgilag kifizetd Forma-1 remlheti, hogy kzp- s hossz tvon sikerl megtartania az autgyrtkat, nem beszlve a fggetlen csapatokrl. Ezrt kell cskkenteni a kltsgeket" - rta Mosley.
"Az FIA megrti, hogy a nagy autgyrtk egyik clja a technikai hozzrtsk csillogtatsa, de meggyzdse szerint ezt tlzott kltekezs nlkl is meg lehet valstani."
"Figyelembe vve, hogy a kzti autk fejlesztse sorn az erfesztsek dnt rsze az olcs, mgis modern technolgik kidolgozsra irnyul, helynval, hogy a vilgbajnoksg szablyai is ezt a szemlletet honostsk meg a Forma-1-ben."
A GPMA tagjait ugyanakkor nehz helyzetbe hozza a kzeli nevezsi hatrid, mert 2005 szeptemberben alrtak egy megllapodst, amely szerint 12 hnapon bell nem csatlakoznak a Concorde Agreementhez - igaz, nevezni valsznleg enlkl is lehet. |