A FIA ismt bevezeti a 110%-os szablyt
Faludi Zoltn 2006.02.18. 17:08
Annak rdekben, hogy megakadlyozzk az idei vben bevezetsre kerl kitses idmr rendszer „kiskapuinak” kihasznlst, a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) pnteken bejelentette, ismt visszatr a 110 szzalkos szably.
A FIA ismt bevezeti a 110%-os szablyt |
 |
Annak rdekben, hogy megakadlyozzk az idei vben bevezetsre kerl kitses idmr rendszer „kiskapuinak” kihasznlst, a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) pnteken bejelentette, ismt visszatr a 110 szzalkos szably.
Mint ismeretes, az idei vben gykeresen megvltozik majd az idmr rendszer menete. A tavalyi vben megszokott egykrs edzst a hrom rszre felosztott szisztma veszi majd t, mely igen bonyolult s kompliklt lesz a nzk, illetve a versenyzk szmra egyarnt.
A 2006-os idnyben megrendezsre kerl szombati kvalifikcis trning kt 15 perces s egy 20 perces szakaszbl ll majd, melynek sorn kialakul a rajtrcs vgleges kpe. A sportot irnyt testlet azonban attl tart, hogy az utols 20 perces edzs, ahol a rajtrcs els 10 helyn osztoznak majd a versenyzk, komoly taktikai csatkat hozhat, gy mindenkppen el szeretnk kerlni, hogy a felmerl kiskapukat kihasznlva egyes csapatok elnybe kerlhessenek.
A jelenlegi rtelmezs szerint az utols 20 perces edzsre kvalifikl csapatok az idmr vgn jratlthetik autikat, m csak annyi mennyisget tankolhatnak vissza, amennyit a FIA meghatroz. Az irnyt testlet ugyanis az autk tlagos krnknti fogyasztsra alapozva minden egyes versenyen meghatrozza, hogy egy kr teljestse utn mennyi zemanyagot lehet visszatankolni az edzs vgn az autkba.
Azonban ezzel a rendszerrel az lehet a gond, hogy azok a versenyzk, akik a FIA ltal kiszmolt mennyisgnl kevesebb zemanyagot fogyasztanak – pldul a lassabb krzssel –, azok akr tbb zemanyaggal is megkezdhetik a versenyt, mint amennyivel az edzsre kihajtottak. Ezzel viszont ktsgkvl jogtalan elnybe kerlhetnnek.
Ennek elkerlse rdekben, ismtelten bevezetik a korbban mr jl mkd 110%-os szablyt, ami azt jelenti, hogy az a kr nem szmt, mely nincs 110%-on bell az adott versenyz sajt legjobb idejhez kpest. Ezzel ugyanis megakadlyozhatjk azt, hogy a csapatok a lass krzssel szerezzenek maguknak extra zemanyagot a versenyt megelzen.
„A 110%-os szably biztostja, hogy a versenyzk nem mennek majd lassan a felvezet, illetve a levezet kreikben az idmr edzs harmadik felvonsban csak azrt, hogy zemanyagot sproljanak” – mondta a FIA szvivje. „Ha sajt legjobb idejknl 110%-al gyengbb krt futnak, az nem szmt az zemanyag visszatankolsnl.”
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) korbban azrt vezette be az zemanyag-kvtkat, hogy megakadlyozzk a csapatok olyasfajta – nem kis sszegeket felemszt – fejlesztseit, mellyel elrnk azt, hogy az idmr edzs vgn az erforrsaik a maximumon fogyasszanak.
„Meg fogjuk nekik mondani, hogy ha mondjuk nyolc krt teljestenek, akkor 20 litert tankolhatnak vissza az edzs vgn” – magyarzta Mosley mg a ht elejn. „Msklnben olyan autk lepnk el a plyt az idmr harmadik peridusban, melyeknek a htuljbl a maximlis fogyaszts elrsnek rdekben lngcsva lvelne ki.” |
|