Ersdik a flelem a lefojtott V10-esek miatt
Faludi Zoltn 2005.12.03. 20:17
Komoly vita bontakozhat ki a jv vi Formula-1-es motorszablyokkal kapcsolatban, miutn tbb csapat is gy gondolja, hogy azok, akik lefojtott V10-es erforrsokkal llnak majd rajthoz, komoly elnyt lveznek a V8-as egysgeket hasznlkkal szemben.
Ersdik a flelem a lefojtott V10-esek miatt |
 |
Komoly vita bontakozhat ki a jv vi Formula-1-es motorszablyokkal kapcsolatban, miutn tbb csapat is gy gondolja, hogy azok, akik lefojtott V10-es erforrsokkal llnak majd rajthoz, komoly elnyt lveznek a V8-as egysgeket hasznlkkal szemben.
Az elmlt hetekben egyre ersdtek azon flelmek, melyek szerint a 16.700 fordulatra limitlt, s 77mm-es lgbeml nylssal korltozott V10-es motorok mg gy is tlsgosan nagy teljestmnyen zemelnek. Egyesek szerint a megszortsok ellenre legalbb 80 lervel tudnak tbbet az idei vben hasznlt lefojtott motorok, mint a 2006-ban bevezetsre kerl V8-asok.
A Technikai Csoport (TWG) pnteki lsn is feljtt a tma, m mivel nem szletett azonnali megolds a krdsben, egyre tbben tartanak attl, hogy a Minardi utda, a Scuderia Toro Rosso istll a lefojtott V10-es motorok hasznlatval jogtalan elnyre tehet szert. Tovbb az sem kizrt, hogy a nagyobb csapatok sem tudnak majd ellenllni a csbtsnak, s ktba dobjk V8-as terveiket.
A Renault fmrnke, Pat Symonds az Autosport magazinnak elmondta: „Felvetettem a tmt a megbeszlsn, s kzltem a FIA technikai delegtusnak vezetjvel, Charlie Whiting rral, hogy az, amit a FIA engedlyezett, az n olvastomban illeglis. k ugyanis engedlyeztk a fordulatszm szablyozott V10-es motorok hasznlatt, ha azok lgbemlje szktssel van elltva.”
„Azonban, ha n megvdolnk valakit, aki nem hasznlja a szktst, akkor sem lphetnk fel ellene, mert nincs szablyba foglalva, hogy az rintett csapatok versenygpeinek lgbemljt szktssel kell elltni.”
„Fogalmam nincs, honnan jtt ez. Rengeteg olyan ember van, aki azt gondolja, hogy a V10-es motorok elnyt jelenthetnek, s szerintem ez egy szomor helyzet, mert mindig is egyenl felttelek mellett szerettnk volna versenyezni.”
„Azrt hoztk meg ezt a szablyozst, hogy a kiscsapatokat megmentsk a csdtl. Azoknak a csapatoknak engedlyeztk kezdetben, akiknek nem lett volna elg pnzk az j motorokra val ttrsre, illetve nem kaptak volna megfelel egysgeket. Szerintem a Toro Rosso nem hogy megengedhetn magnak a V8-as motorokat, de szvesen ki is szolglnk ket a jv vben.”
Symonds gy gondolja, hogy a V10-es motorok hatalmas forgatnyomatka miatt lvezhetnk a legnagyobb elnyt a V8-asokkal szemben, klnsen a versenyek rajtjnl, illetve a Monachoz hasonl plykon, ahol rengeteg a kigyorsts.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) kzben kijelentette, addig biztosan nem vltoztatnak a V10-es motorokra vonatkoz megszortsokon, mg a tesztekrl rkez adatok nem llnak a rendelkezskre.
Egyes hrek szerint csak a jv v els versenynek szabadedzseit kveten szlethet vltozs a V10-es motorokra vonatkozan, mikor valban kiderl, mekkora elnyt jelentenek a rgi lefojtott erforrsok.
„Mg versenykrlmnyek kztt nem ltjuk ket, nem tudhatjuk, milyen a sebessgk, gy nem is lehet elkpzelsnk arrl, hogy milyen megszortsokat kellene letbe lptetnnk a problmk elkerlse rdekben.” – mondta egy, a Nemzetkzi Automobil Szvetsghez kzel ll forrs. „Vilgosan kijelentettk, hogy legksbb az els verseny pnteki napjn vltoztatunk a levegszablyoz lemez tmrjn, ha annak valban szksgt ltjuk.” |
|