Problmk a Honda msodik csapatval
Faludi Zoltn 2005.10.31. 15:31
A Honda azon tervei, hogy 2006-ban tjra indtjk msodik csapatukat egyre bizonytalanabbak, miutn a hten dnts szletett a fogyaszti karosszrik s autk hasznlatnak gyben. A dnts rtelmben egszen 2008-ig tilos autt vsrolni.
Problmk a Honda msodik csapatval |
 |
A Honda azon tervei, hogy 2006-ban tjra indtjk msodik csapatukat egyre bizonytalanabbak, miutn a hten dnts szletett a fogyaszti karosszrik s autk hasznlatnak gyben. A dnts rtelmben egszen 2008-ig tilos autt vsrolni.
A japn motorgyrt nagyvllalat bzott benne, hogy sikerl megszereznik a jv vre a 2006-os BAR008-as kdszmmal elltott karosszria egy mdostott vltozatt, illetve a Honda V8-as erforrst. Ezzel ugyanis az volt a cljuk, hogy Takuma Szatonak munkt tudjanak biztostani, miutn a BAR istll az idei v vgeztvel megvlt tle.
A legfrissebb hresztelsek szerint minden bizonnyal a Super Aguri Racing lett volna a f befektet, aki irnytsa alatt folyt volna a munka.
Azonban ahhoz, hogy a japnok terve valsgg vlhasson az v ezen ksi szakaszban, arra lenne szksg, hogy a rivlis csapatok egyhangan engedlyezzk szmukra a fogyaszti elemek hasznlatt – azt, melyet a jelenleg is rvnyben lv Concorde Egyezmny hatrozottan tilt.
Ugyan korbban volt arrl sz, hogy engedlyezik az autk s alkatrszek ms csapattl val megvsrolst, az Autosport magazin megtudta: az elmlt ht elejn megtartott Formula-1 Bizottsg lsn nem hagytk jv ezt a kezdemnyezst. Ez a megszorts azonban komoly gondba sodorhatja a Honda azon terveit, hogy mr a jv vben bemutassk msodik csapatukat.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) elnke, Max Mosley elmondta, semmi eslyt nem ltja annak, hogy az elkvetkezend kt vben fogyaszti autkat engedlyezzenek a Formula-1-ben.
„2008-ig biztosan nem.” – mondta. „Az, hogy 2008-ban, vagy azt kveten lehet zletelni az autkkal s az alkatrszekkel, azrt valsulhat meg, mert mr nem lesz letben a jelenlegi Concorde Egyezmny. Egszen addig azonban nem fogjuk megvltoztatni az egyezmnyben szerepl megszortsokat.”
„m egszen addig, meg kell lennie az autra vonatkoz szellemi tulajdon jognak, s az alkatrszeket sem tervezheti, vagy gyrthatja ms konstruktr. Harmadik fl azonban elksztheti, mint pldul a Lola, de semmikppen sem lehet az konstruktr. Egyszeren nem lehet csak gy autt vsrolni.”
Ezek a szablyok viszont lehetetlenn teszik a BAR istllnak, hogy brmifle segtsget nyjtsanak az j Honda csapatnak, akik ezzel vlheten nem fognak tudni rajthoz llni jvre. A fikcsapatot a hrek szerint mr meg is alaptottk, m az alkatrszek hinyban egy vvel toldnak a tervek.
A problmt az is slyosbtja, hogy ilyen szks idkeret mellett mr kptelensg tallni olyan tervez-, s pt cget, mely a jv v elejre el tudja kszteni az autkat. Ugyan korbban szba hoztk a japn Dome versenykonstruktrt a projecttel, k biztosan nem lesznek kpesek egymaguk a feladat elvgzsre, klnsen ilyen gyorsan nem.
Egybknt a vgs dntst november 15-ig kell meghoznia az j alakulatnak, mikor le kell adniuk a csapatoknak a nevezsket a 2006-os idnyre.
Hogy jvre lesz-e 11 csapat? Ktsges, m a kezdemnyezs nem tnik el, megprblnak mindent megtenni majd annak rdekben, hogy 2007-re sikerljn olyan konstruktrt tallniuk, aki el tudja nekik kszteni az autkat. Az elbb emltett Dome harmadik flnek szmt, gy ha k kpesek lesznek erre a feladatra, jogilag semmi akadlya nincsen a dolognak.
Egyelre mg az is krdses, hogy a Formula-1 Bizottsgnak dntse, milyen hatssal lesz a Red Bull Racing azon terveire, melyek szerint RB1-es karosszriik egy mdostott vltozatt hasznln a jv vben fikcsapatuk, a Squadra Toro Rosso. Egy kiskapu taln knlkozik szmukra, mghozz az, hogy kzsen fejlesztik az autkat s az alkatrszeket, gy a szellemi tulajdon is kzs lesz. |
|