A vrtnl jobban is elsegtheti az elzseket a htfn megszavazott s ma jvhagyott Centreline Downwash Generating Wing (CDG), azaz a kzpen lebuk lgramlatot kelt szrny, mivel szlssges esetben akr a lassabb autk is megelzhetik az elttk haladt.
Az FIA s az AMD ltal lemodellezett hts lgterel clja, hogy elsegtse a kznsg ltal hinyolt elzseket oly mdon, hogy megsznteti a jelenlegi helyzetet, azaz a leszort er szlrnykban fellp drasztikus cskkenst.
Max Mosley FIA-elnk ugyanakkor elrulta: a mrnki grdban vannak olyanok, aki szerint a megolds tll a clon, ugyanis htrnyos helyzetbe hozza a vdekez autt, az elzs gy nem a gyorsasg s gyessg megrdemelt jutalma, hanem pusztn idzts krdse s res ltvnyossg lesz.
"A mszaki emberek szerint van egy problma, miszerint (a CDG) akkora elnyt jelent majd a htul haladknak, ami az 1960-as vek szlrnykos kzdelmeihez hasonl tmegjelenetek kialakulshoz vezethet. n azt mondom: ha ez az egyetlen problma, n nem aggdom" - fogalmazott Mosley.
"Arrl van sz, hogy a kvet kocsira tbb leszort er hat majd, mint az eltte lvre, s a lgellenlls is jelentsen kisebb lesz, amire pedig eredetileg nem is szmtottunk. Szlssges esetben egy lass aut is kvetni tudja majd gyorsabb vetlytrst, mivel helyzeti elnyben lesz."
Ismert: jelenleg gy tartjk, hogy egy autnak krnknt kt msodperccel kell gyorsabbnak lennie, hogy elzhessen. Mosley kijelentette: "Ktsgtelen, hogy a mostani kt msodperces szksges elny helyett akr fl msodperces htrny (!) is elg lesz arra, hogy valakinek a nyomban maradj, s megelzd."
"Megvitatjuk, szeretnnk-e, ha gy lenne, az eredeti problmra mindenesetre megolds lenne" - mondta. Az szak-amerikai CART sorozat az 1990-es vek vgn hasonl cipben jrt, amikor a nagyobb ovlplykra egy teljesen fggleges hts szrnyelemet szereltetett az autkra a sebessgcskkents rdekben.
A Mark Handfordrl aerodinamikusrl elnevezett szrny nem vrt mellkhatsa az lett, hogy a htul halad autk eltt szvhats jtt ltre, s borzaszt knnyv vlt elzni. Az elkvetkez vekben nem egy olyan versenyre sor kerlt, ahol sokig senki sem akart vezetni, s a versenyt eldnt csatkat az utols krkre idztettk.
A Formula 1 Commission htfi lse utn az is kiderlt, hogy az j szrny taln mgsem 2007-ben, hanem csak az eredetileg tervezett 2008-as idpontban debtl.
Az elre hozott bemutatkozshoz ugyanis arra lenne szksg, hogy a csapatok technikai igazgatibl ll Technical Workgroup tz tagjbl nyolcan rblintsanak a javaslatra idn karcsonyig. A lekszn Paul Stoddart s egyik nvtelensget kr kollgja szerint erre nincs esly. |