A Forma-1 a kvetkez kt vben jabb vltozsokon megy keresztl, a Formula One Commission (F1C) ugyanis htfn elfogadta a sport reformlst clz indtvnyokat, melyek tbbsge az FIA-elnk Max Mosley-tl szrmazott.
A 26 ft szmll F1C - amely a tz csapatfnkbl, a nagydjak promtereinek, a gumiszlltknak s a szponzoroknak a kpviselibl, valamint Mosley-bl s Bernie Ecclestone-bl ll - hrom rn t lsezett a londoni Knightsbridge Hotelben, ahol egyhanglag elfogadtk a kiesses rendszer idmr edzs 2006-os bevezetsnek tervt.
Az egyrs edzs eszerint jvre hrom rszre lesz osztva. Az els negyedrig tart, s ebben az idben minden versenyznek meg kell tennie legalbb egy mrt krt tetszleges sorrendben, gy, hogy egyszerre brmennyi aut tartzkodhat a plyn. Az t leglassabb ezutn kiesik, s a 16-20. rajtkockt foglalja el, majd a kvetkez negyedrban, hasonl krlmnyek kztt kiosztjk a 11-15. helyeket. Az utols tz versenyznek vgl 20 perce marad r, hogy dntsn az els tz rajthely sorsrl.
Ez a szisztma jelents vltozst hoz a mostani, egy mrt krs idmrhz kpest, amit rengeteg kritika rt, mert egyszerre csak egy aut lehetett a plyn.
Az F1C emellett jvhagyta a kerkcserk jbli bevezetst is, ezrt a sokak ltal kedvelt ltvnyossg mindssze egy v utn visszatr a Forma-1-be. A versenyzknek idn egyetlen garnitra gumival kellett teljestenik az idmrt s a futamot, s br nhny csapat tiltakozott a rendszer megvltoztatsa ellen, a mdostsok elfogadshoz csak 18 igen szavazatra volt szksg, k gy nem tudtk rvnyesteni az akaratukat.
Arrl egyelre nem rkezett hr, hogy a gumik felhasznlsnak mdjt pontosan hogyan fogjk az j idmrhz s a kerkcserk engedlyezshez igaztani.
2007-tl az 1998-ban bevezetett bordzott gumik helyett visszahozzk a sokak ltal kedvelt, sima slickeket, s az egyik gumiszlltt szmzik a sportbl, hogy a Michelin s a Bridgestone kztti fegyverkezsi verseny ne befolysolja igazsgtalanul az erviszonyokat, s ne veszlyeztesse a biztonsgot sem.
A tallkoz egyik legmeglepbb fejlemnye, hogy az F1C rblintott a Mosley ltal javasolt "Centreline Downwash Generating Wing" (kzpen lebuk lgramlatot kelt, CDG szrny) koncepcijra, amit az FIA az AMD ltal ptett szuperszmtgppel modellezett le azzal a cllal, hogy megknnytse a hinyolt elzseket.
A terv most a csapatok mszaki igazgatibl ll Technikai Munkacsoport (TWG) el kerlt, amely finomthat a CDG-n, de ha mg az v vgig legalbb nyolc istll jvhagyja a bevezetst, a Forma-1-es autk ismert klseje mr 2007-re radiklisan megvltozik.
"Ez a legradiklisabb vltozs az F1-ben a szrnyak megjelense ta" - vlte Mosley. - "risi horderej, ezrt rdekesnek grkezik."
A 2005-s konstruktri vilgbajnoksg els ngy helyn kvl vgz csapatok azonban tovbbra is hrom autt indthatnak majd a nagydjak pnteki edzsnapjn, mert ezt a szablyt az F1C nem trlte el, ahogy az FIA ltal drgnak tartott gumimelegtk hasznlatt sem. |