Helyi id szerint vasrnap dlutn belthat idn bell utoljra bgnek fel a V10-es motorok Sanghajban, amint kezdett veszi a rekordhosszsg, 19 futambl ll Forma-1-es idny zrfutama.
A msodik Knai Nagydjon minden bizonnyal a konstruktrk vilgbajnoki trfejrt kzd Renault-ra s McLarenre szegezdik a legtbb szempr, a tzhengeres korszaktl val szentimentlis bcszs mellett azonban tbb ms hossz hzassg is utols llomshoz rkezik el az ultramodern paddockban.
A sort Rubens Barrichello s a Ferrari utols kzs fellpsvel rdemes kezdeni, mivel a brazil pilta egy vvel ezeltt pp Knban aratta utols diadalt a maranelli mrka szneiben. "Valban kellemes pillanatokat ltnk itt t egytt. Ezt az rzst azonban nem akarom magammal vinni a plyra, mert egyltaln nem lenne hasznos" - nyilatkozta mg a mlt hten Barrichello, akinek a Knai Nagydj a 104. fellpse lesz a vrs overallban, melyhez kilenc gyzelem s tizenegy pole pozci kti.
Klns mdon hasonl rekorddal r vget a szintn 2000 ta rd Williams-BMW hzassg, mely tz futamgyzelmet s tizenht pole pozcit eredmnyezett. Br Mario Theissen, a bajor cg sportigazgatja szentimentlis mondatokkal bcszott az angol istlltl, az utbbi idben vgletesen megmrgezett kapcsolat vge mindkt fl szmra inkbb a feldls s megknnyebbls jegyben zajlik majd.
Vgl, de nem utolssorban, megeshet, hogy jvre hrom olyan nv is eltnik a Forma-1-bl, amelyek sokat jelentenek a sportg rksge irnt fogkony rajongknak. A tlen gazdt cserl Jordan biztosan a Midland elnevezsre vlt, a jniusban bekebelezett Sauber valsznleg a BMW, az augusztusban elkelt Minardi pedig a Red Bull nevnek valamilyen vltozatt veszi majd fel. Br a Forma-1-ben termszetes dolog a csapatok fluktucija, hrom meghatroz jelentsg privt csapatnv eltnse jl jelzi azt az talakulst, amelynek a multinacionlis (tbbnyire aut-)gyrak hatalomtvtelvel tani lehetnk.
A korszakvlt hangulatot persze a hrom literes, V10-es motorok hattydala teszi teljess. Michael Schumacher 1994-ben egy nyolchengeres Ford-Cosworth-szel ugyan elcsente a bajnoki cmet, de ezt leszmtva a turbkorszak 1988-as vge ta a Renault (6), a Ferrari (5), a Honda s a Mercedes (2-2) V10-esei osztoztak az egyni trfekon. "Megrz pillanat lesz, amikor megrkeznk a rajtrcsra, vagy utoljra tszeljk a clvonalat a V10-essel. A V8-as hangja teljesen ms, ami azt jelenti, hogy beindts napi rutinja, a jr motor hangulata a garzsban gykeresen megvltozik" - bcszott Denis Chevrier, a Renault motorfnke.
A magunk mgtt hagyott b msfl vtized vgre egy olyan orszgban kerl sor, ahol a Renault V10 els vilgbajnoki esztendejben, 1992-ben mg semmi nyoma nem volt a nemzetkzi motorsportnak. Az els kapcsolatfelvtelre 1993-ban kerl sort, amikor az FIA GT bajnoksg eldje, a BPR sorozat utcai versenyt rendezett a dl-knai Csuhaj (Zhuhai) vrosban, 1996-tl pedig a vros szln felplt lland plyn.
Felemelkeds
Az igazi nagy falatot azonban a Shanghai International Circuit megplse s a Forma-1 tavalyi debtlsa jelentette. A Hermann Tilke ltal tervezett plya a tizentmillis Sanghaj mellett plt fel, s impozns megoldsaival mg a tbbi "Tilkedromnl" is mrfldekkel magasabb szintre helyezte az etalont. A clegyenes, a ftribn s a paddock egyttese ltal letre keltett acl- s vegkanyon tkletesen testesti meg a modern Kna szellemt.

Ennl azonban fontosabb maga a 5.541 mter hossz aszfaltcsk, amely tavaly elnyerte a piltk tetszst. "Nagyon jl megtervezett plynak talltam, mert a szmos egyedi sajtossg, klnsen az elnyjtott kanyarok klnlegess teszik. Az els, szinte teljes krt ler kanyar nagyon nehz, s tkletes sszontostssal kell teljestened, mert nagyon knny elrontani" - fogalmazott Ralf Schumacher, akinek a btyja pp itt hibzta el tavalyi idmr krt.
A shang (felemelkeds) rsjelet forml ring azrt is szmot tart a versenyzk elismersre, mert techniks volta mellett lvezetes is rajta vezetni. "Egyike azon plyknak, amelyek rengeteg lvezetet nyjtanak a sofrknek" - mondja a sauberes Felipe Massa, akinek csapattrsa, Jacques Villeneuve hozzteszi: "Knny j ritmust felvenni, s br a hajtt nem szeretem, a kr tbbi rsze nagyszer kihvs. Radsul fizikailag sem tlsgosan megterhel."
Az igen szles plyn a 14-es szm hajtkanyarban elvileg remek elzsi lehetsg nylik, hiszen itt mintegy 330 km/rrl kell lefkezni. Az egyenesre rfordt, dnttt 13-as kanyar azonban cskkentheti a kerk kerk elleni csatk eslyt, mert gyors, s a cskken leszort er miatt nehz az ell halad aut nyomban maradni.
A versenyplyn kvl Kna vegyes fogadtatsban rszeslt a piltk krben. Mg Mark Webber nagyon lvezte a pekingi Tiltott Vrosban s a Nagy Falnl tett ltogatst, Villeneuve gy vli: "Maga Kna igen stresszes tud lenni. Az let ritmusa az utcn nagyon hektikus, mindenki dudl, risi a dug. Olyan, mintha egy videojtkban lenne az ember."
Ktlhzs
A sanghaji aszfaltcsk hrom jl elklnthet szakaszra oszthat, melyek lnyegesen eltr kvetelmnyek el lltjk az autk aerodinamikjt. Az els, tbbnyire lass, s a msodik, inkbb gyors kanyarokat tartalmaz szektorral a rendkvl hossz hts egyenes ll szemben.
"Suzukhoz hasonlan nagy leszort ert kvetel plyrl van sz, ahol ugyancsak meg kell tallni a kompromisszumot a kanyarvteli sebessg s az egyenesekben elrhet vgsebessg kztt. s mivel a plya szlessge miatt viszonylag knny elzni, nagyon sznl kell lenni az aut belltsnl" - magyarzza a Sauber technikai igazgatja.
Ez a jelensg radsul egy jelents htultvel is jr: "A versenyzk gyakran gy rzik, nincs elg tapads, mivel a j vgsebessg miatt a szksgesnl alacsonyabb leszort ert kell alkalmaznunk. Emiatt a mechanikai tapads is kulcsfontossgv vlik" - fogalmaz a Renault fmrnke, Pat Symonds. A jelensg a 13-as kanyarban cscsosodik ki, ahol szinte mindenki alulkormnyzottsggal kszkdik - nem vletlen, hogy ez a fordul a kulcsa a j kridnek.
A hts egyenes a leghosszabbak kz tartozik. Mivel a piltk mr a dnttt 13-as kanyarbl is padlgzzal jnnek ki, a leghosszabb teligzos szakasz igen hossz, 1.300 mter. A hts egyenesben rendkvl sok idt, mintegy 16 msodpercet tltenek az autk, mivel azonban a teljes krnek mindssze 60 szzalkt teszik meg padlgzzal, a motorokat nem ri klnsen nagy megterhels. Az zemanyag-fogyaszts magas, gy az tlagosnl fontosabb szerep juthat a stratginak.
Evolci
A gumik szmra Sanghaj elvileg nem tartozik a legnehezebb plyk kz, de fiatal volta miatt okozhat meglepetseket a mrnkknek. "Br j plyrl van sz, a tavalyi adatokbl tudjuk, mire kell szmtanunk. Egy-kt kanyar nagy erhatsnak teszi ki az abroncsokat, de technikai szempontbl nem okoz tl sok fejfjst neknk" - vli a Michelin sportprogramjt irnyt Pierre Dupasquier.
Pat Symonds ugyanakkor hozzteszi: "A kr hossz, ami eleve sok energit jelent, valjban azonban az els hromban van az egy kilomterre es energiamennyisg tekintetben. Ez szmos tnyezre vezethet vissza. Sokszor kell kigyorstani alacsony sebessgrl, az 1-es kanyar a bal els, a 12-es s a 13-as kanyar pedig a bal hts gumikat viseli meg."
Radsul az egybknt sima aszfaltborts meglehetsen rdes fellet. Willy Rampf rvilgt: "Az rdes fellet szemcssedshez vezethet, valamint nagy lesz a gumiabroncs s az aszfalt kztti hcsere. gy ha nem vigyzunk, az abroncsok knnyen felhlyagosodhatnak." Ennek ellenre a kt gumiszllt a skla kzepes s kzepesen lgy rszrl vlaszt keverket a szezonzrra.
Ha lehet hinni az elrejelzseknek, akkor az idjrs ezttal nem szl bele a htvge alakulsba, mivel mindhrom napra napos idt, 20-25 fok kztti hmrskletet jsol. Kiszmthatatlan krlmnynek bizonyulhat viszont az aszfalt evolcija, hiszen nem ritka, hogy a plya jelents vltozson megy keresztl letnek els nhny vben.
Motorernek erejvel
Suzukhoz hasonlan ezttal is kt pont vlasztja el a htvge kezdetn a konstruktri vilgbajnoki cmrt harcol kt egyttest, klnbsg viszont, hogy Japnban a Renault visszavette a vezetst a McLaren csapattl.
A Renault javra billentheti a mrleg nyelvt az a tny is, hogy mindkt autjba beszerelheti vadonatj, E-jel specifikcij erforrst, amelynek a kt htvgs ciklus szerencss alakulsnak ksznheten csak egy versenyt kell kibrnia.
A suzukai gyz Kimi Rikknen viszont ppen a Japn GP pnteki edzsnapjn knyszerlt motorcserre, gy csak tz rajthelyes bntets rn kaphatna j erforrst a Suzukban kemny terhelst kap darab helyett. A McLaren megmentje Juan-Pablo Montoya lehet, aki Jacques Villeneuve "ltszavara" miatt mr az els krben bcszott, gy semmi akadlya, hogy klnleges erforrsval idei negyedik futamgyzelmt is megclozza.
A konstruktri tabella tovbbi pozcirt folytatott kzdelem gyakorlatilag lefutott, de az egyni bronzremre Montoyn kvl papron Michael Schumacher is eslyes. A htszeres vilgbajnoknak elssorban szerencsre lenne szksge ennek elrshez, radsul keddi nyilatkozata szerint "ennl kevsb nem is rdekelhetn" a harmadik hely sorsa.
A BAR-Honda ugyan nmi csaldssal vette tudomsul, hogy Jenson Button msodik rajtkockja ellenre csak az tdik helyen rt clba Japnban, de ert merthet abbl, hogy a brit pilta sorozatban kilencedik alkalommal szerzett pontot az idn, s ebben az idn verhetetlennek bizonyult. A szria folytatsra j esly van, fjdalom, nem neki, hanem Takuma Satnak lesz lehetsge klnleges, egyversenyes motorral rajthoz llni. |