Miutn lassan elltek a Fernando Alonso vilgbajnoki cme krli vihar hullmai, az idei Japn Nagydjat megelz hten stlszeren a felkel nap orszgra szegezdtt a Forma-1 kzvlemnynek figyelme.
A Honda ugyanis bejelentette: 100%-ra emeli rszesedst a BAR csapatban, hogy jvre zig-vrig gyri istllknt induljon a vilgbajnoksgon. Br a fejlemny nem tl meglep, a htvgn minden bizonnyal el szolgltatja majd a beszdtmt a suzukai paddockban.
A reflektorfny a bejelents utn sem kerlte el a japn vllalatot. Arrl mr a mlt hten is rkeztek hrek, hogy a jelenleg mg a BAR-Honda nven fut egyttes nem szmthat osztatlan lelkesedsre a helyi szurkolk krben, akik rossz nven vettk kedvenc kamikazjuk, Takuma Sato menesztst.
A hrek szerint dhs e-mailek ezreit kld s eddig inkbb focimeccseken megszokott ellensges draprikat kszt rajongk ltszlag maximlisan elrtk cljukat. A ropogs szbeszdek szerint ugyanis a Honda a gylekez viharfelhk lttn ijedtben attl sem riadna vissza, hogy akr egy fikcsapat indtsval is helyet talljon Sato szmra.
Tlnk nzve taln furcsnak tnhet a Sato melletti ssznpi kills, m ha szemgyre vesszk Japn s az F1 ellentmondsos kapcsolatt, rthetv vlik a rajongk reakcija. zsia sokig vezet gazdasgi nagyhatalma ezer szllal ktdik a technikai sportok kirlyhoz, amit a Honda dicssges mltjn kvl a Honda s a Toyota jelenkori szerepvllalsa is bizonyt.
Az utbbi vek egyik legnagyobb sikertrtnete pedig ahhoz a Bridgstone-hoz kthet, amely 1997-es rkezse utn 1998-tl egszen tavalyig minden vilgbajnok al gumit adott. A technikai sikerek mell azonban a szigetorszg lakinak egy igazi hs is fjan hinyzott, akit vgl Takuma Satban vltek felfedezni. A tokii pilta, aki torndknt sprt vgig a patins brit F3 meznyn, btor stlusa rvn is sok hvet szerzett. Idei hektikus teljestmnye viszont csak egy pontot hozott csapata konyhjra.
A gyenge terms a BAR vezetinl, az sszjapn kedvenc kipaterolsa pedig a szurkolknl csapta ki a biztostkot - a vihar teht adott a 21. Japn Nagydj htvgjre. Viharban tavaly sem volt hiny, hiszen a Ma-On nev tjfun miatt a komplett szombati edzsnapot trlni kellett - az idn hasonl veszly nem fenyeget, a suzukai versenyplyn legfeljebb a konstruktri bajnoksgrt harcol McLaren sikere lesz mindent elspr.
Az egyni elssget elveszt wokingiak akr mr Japnban is krptolhatjk magukat a konstruktrk trfejval, amennyiben ketts gyzelmet aratnak, a Renault pedig legfeljebb egy pontot szerez. Suzuka kellemes McLaren-emlkeket idz ebbl a szempontbl: 1998-ban a csapat s Mika Hkkinen is itt biztostotta be bajnoki cmt (a finn a kvetkez vben duplzni is tudott).
Mindenki kedvence
A Suzukban trtn megmrettetst persze nemcsak Kimi Rikknen s Juan-Pablo Montoya vrja elszntan: a versenyzk szvben Spa utn a japn plya foglalja el a legelkelbb helyet. Mltn: az 5.807 mter hossz aszfaltcskot a 8-ast formz vonalvezets, a sorozat egyik leggyorsabb vnek szmt 130R, a hrhedt Spoon s a clegyenes utni S-kanyarok legalbb ugyanolyan egyediv teszik, mint amilyen a legends belga helyszn.

"Suzuka mentlisan s fiziklisan egyarnt megterhel. Precznek s kvetkezetesnek kell lenned, ami nem knny. Emellett rendkvl lvezetes is itt vezetni, mivel vgig a hatron autzhatunk" - fogalmaz Jenson Button. Mark Webber hozzteszi: "J, hogy egy ilyen fantasztikus helysznre is eljutunk a szezon hajrjban. Nagyszer rzs lesz itt megjratni a V10-eseket, amelyek egy ilyen gyors, ritmusos plyn mutatjk meg igazi erejket."
A siknokat, hajtkanyarokat s gyors, elnyjtott veket egyarnt magba foglal plya legnehezebb rsze a boxok mgtt hzd, S-kanyarokkal tzdelt szakasz, mivel a piltk itt b tz msodpercig egyltaln nem haladnak egyenes vonalban. Az egymst kvet kanyarok radsul igen gyorsak, a piltkra gy huzamosabb ideig, vltakoz irnyban jelents nehzsgi er hat. Hibzni tilos: ha egy kanyart elrontasz, az egsz kombinci ugrik.
"Rendkvli figyelemre van itt szksg a versenyz rszrl, ha ugyanis valaki az els kanyart elvti, a htrnya csak nni fog a szektor vgig" - figyelmeztet a Williams technikai igazgatja, Sam Michael. Sauberes kollgja, Willy Rampf arra vilgt r, hogy hibra a kr tbbi rszben sincs lehetsg. "Suzuka affle rgimdi, keskeny plya, sok kzepes s gyors kanyarral, kis buktrrel, ahol a legkisebb versenyzi hiba is a verseny vgt jelenti."
Suzukban egybknt mindig remek az atmoszfra, hangslyozza Juan-Pablo Montoya: "Akrcsak Brazliban, a szurkolk Japnban is megrlnek a Forma-1-rt; mindig teljesen beindulnak, ami nagyon szrakoztat." Igaz, ami igaz, Japnban nem lasszval kell fogni a fizet nzket, a rengeteg jelentkez miatt minden vben sorsolson tall gazdra a mintegy 150.000 belpjegy.
Egyenslyi llapot
A nehz, gyors s vltozatos plyt lvez piltktl eltren a mrnkknek j nhny izzadsgcseppet okoz a suzukai bellts. "A plya klnbz szakaszai mind sajt arculattal rendelkeznek. Az S-kanyarokban tkletes egyenslyra s nyomatkra van szksg, a siknban j ttarts s fkstabilits kell, a Spoonban s a 130R-ben pedig a maximlis leszort er elengedhetetlen" - ecseteli a legfontosabb kritriumokat Montoya.
Suzukban valban minden az egyenslyon mlik. "Mivel fontos, hogy az aut nagy sebessgnl stabil legyen, a belltsoknl kompromisszumot kell ktnnk, hiszen versenyz csak gy lehet magabiztos az S-kanyarokhoz hasonl gyors rszeken, ennek viszont az aut lass szakaszokon val teljestmnye ltja krt" - magarzza Sam Michael.
A gyors kanyarokban hat nehzsgi erk a motorokat is nagy prbattel el lltjk. "Suzuka a BMW P84/5-s motor kense szmra is risi kihvs. A gyors 130R kanyarban az erforrs extrm oldalirny gyorsulsnak van kitve: tavaly 6 g-t mrtnk itt" - mutat r a BMW sportigazgatja, Mario Theissen.
Suzuka a szles fordulatszm-tartomny miatt is motorignyes, radsul, ha a 130R-t padlgzzal teljestik a versenyzk, itt tallhat Indianapolis utn a versenynaptr msodik leghosszabb padlgzos szakasza.
A plya kzepesen nagy leszort ert ignyel, a b 300 km/rval bevett 130R azonban ezt maximlisan kihasznlja, a mai autk aerodinamikai adottsgait figyelembe vve lnyegben lehetetlenn tve az elzst. "Spval ellenttben itt nincsenek hossz egyenesek. Az egyetlen igazi elzsi pont a kr vgn tallhat sikn, de a 130R-ben nagyon nehz az eltted halad aut nyomban maradni. Csak a maximlisan elsznt piltknak teremhet itt babr" - magyarzza a Toyota technikai igazgatja, Mike Gascoyne.
A Michelin mg nyeretlen Japnban
A gumik szempontjbl Suzuka a versenynaptr legklnlegesebb helyszne. "Suzuka egyetlen emltsre mlt sajtossggal br, az azonban dnt fontossg" - fogalmaz Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatja.
"Ez a versenynaptr egyetlen plyja, ahol a 8-as alak vonalvezetsnek ksznheten egyenslyban van a jobb- s balkanyarok szma. Ez segt eloszlatni a terhelst a futfelleten, s a gumikops szempontjbl sokkal kevsb kritikuss teszi a plyt, ahogy azt sokan gondolnk Itt inkbb a gyors kanyarokban fellp tls terhelsre kell figyelni" - tette hozz.
A viszonylag rdes fellet s a nagy kanyarsebessgek miatt azonban mindkt gyrt a skla kzepes s kemny felbl vlaszt keverket Suzukra. A Japn Nagydj egybknt nemcsak a hazai plyn szerepl Bridgestone szmra br nagy jelentsggel: a Michelinnek mg soha nem sikerlt a szigetorszgban gyznie. Erre az erviszonyok alapjn most minden eslye megvan.
A szoksos kpletet persze az idjrs felborthatja. A tjfunok az idn elkerltk Japnt, az elrejelzsek szerint azonban ess idjrsra lehet szmtani a htvgn. Vizes krlmnyek kztt eddig hagyomnyosan a Bridgestone-t tartottk jobbnak, Fernando Alonso szerint azonban Belgiumban ennek az ellenkezje derlt ki.
"Spban bebizonyosodott, hogy az idn kivlak a gumijaink, hiszen az egsz versenyt egyetlen tpussal teljestettk. A plya kezdetben vizes volt, majd felszradt, de az abroncsok vgig remekl mkdtek. A rossz idjrs benne van a pakliban, de a Michelin gumikkal llunk elbe" - mondta a vilgbajnok.
Csapatsorrend
Az egyni vb-cm eldlt, a konstruktrk pontversenyben azonban mindssze kt pont vlasztja el az els kt helyezettet. Az vad nagy rszben megszokott helyzettel ellenttben azonban most nem a Renault, hanem az Interlagosban lre tr McLaren van elnyben.
Az eddig vdekezsre berendezkedett Renault gy most tmadsra knyszerl - Bob Bell technikai igazgat azonban figyelmeztetett, hogy az enstone-iak ezentl sem kockztatnak tl sokat. "Az a helyzet, hogy akinek csak egy autja is kiesik a htralv futamokon, elveszti a vilgbajnoksgot" - fogalmazott.
A versenyhelyzet mindenesetre kiknyszertette a csapatokbl, hogy az utols pillanatig j fejlesztsekbe hajszoljk magukat - ellenttben a tavalyi szezonnal, amikor a legtbben mr a kvetkez szezonra kszltek, most prhuzamos fejlesztsre knyszerlnek. A Renault mg a sanghaji szezonzrra is j motorspecifikcival kszlt, de a McLaren is gzervel fejleszt.
Az utbbi 12 versenybl 9 alkalommal a mszaki hibk ellenre is diadalmaskod wokingiak dominancija mr csak ezrt is bortkolhat, radsul a nehz Suzuka vrhatan kiemeli majd a csomagok erssgeit s gyengit. A spi s interlagosi futamokon ltott szoros hziverseny tkrben radsul j rtelmet nyert a Kimi Rikknen s Juan-Pablo Montoya csatja - Brazlihoz hasonlan ezttal sem lesz mr rtelme annak, hogy a kolumbiai segtse csapattrst.
A McLaren s a Renault csatjhoz hasonlan szoros a kzdelem az egyni sszetett bronzrmrt vvott harcban, amelynek Montoya s Michael Schumacher egyarnt 60 ponttal vrja a folytatst. A Ferrari brazliai mini-feltmadsa ellenre a zszl a McLaren piltjnak ll. A csapatverseny harmadik helynek sorsa elvileg nylt, hiszen a Ferrari s a Toyota kztt 18 pont a differencia - kt futammal a zrs eltt azonban ez is bven elg lehet a marenelliaknak ahhoz, hogy megtartsk a bronzrmet. |