Vghez kzeledik a 2005-s idny, s knnyen lehet, hogy a htvgi, Brazil Nagydj valban a bajnoki cmrt folytatott versenyfuts finljt jelenti majd. Fernando Alonsnak mg annyit sem kell tennie, mint az elz hrom futamon: elg csendesen bemasroznia a clba a kt McLaren mgtt, s a dobog legals fokrt bezsebelt hat ponttal Kimi Rikknen eredmnytl fggetlenl a sportg legfiatalabb vilgbajnokv vlik.
Persze mivel mg Japn s Kna is vendgl ltja az idn a Forma-1 meznyt, akkor sem kell elkeserednie, ha a bajnokavatra nem Interlagosban kerl sor. Alonso tetemes elnye lttn azonban hiba lenne arra a kvetkezetsre jutni, hogy a szezon lefutott lenne. A "msik" tabelln ugyanis csak hat pont vlasztja el egymstl a konstruktrk bajnoksgnak els kt helyezettjt, a Renault-t s a McLarent.
A csapatok versenyben kialakult les versenyhelyzet vgre rirnythatja a figyelmet az egyni vilgbajnoksg rnykban megrendezett konstruktri pontversenyre, amely pedig - ha hihetnk a nyilatkozatoknak - pp olyan fontos az istllk szmra, mint a piltk kzdelme. 2005-ben nem csak Michael Schumacher sokat emlegetett tves dominancija trik meg, hanem a Ferrari mg rgebben, 1999 ta tart sikersorozata is - s nem mindegy, hogy a Renault vagy a McLaren vitrinjbe kerl a maranelliak hn htott skalpja.
São Paulo mg sosem adott otthont bajnokavatnak, ami nem csoda, hiszen egszen 2004-ig a szezon elejn, tavasszal kerlt sor a Brazil GP-re. A dl-amerikai kontinens egyetlen F1-es futamt harmincharmadik alkalommal rendezik meg a htvgn. Az els versenyre 1973-ban, Emerson Fittipaldi tndklse idejn kerlt sor, aki meg is nyerte a viadalt. t vvel ksbb a nagydj helysznt vltott, s csak 1990-ben kltztt vissza a mellett Jacarepagubl Interlagosba.
A legfrissebb pletykk szerint azonban Rio de Janeiro vissza akarja szerezni a rendezs jogt, s a rgi helyszn terletre Hermann Tilke mr tervezett is egy j plyt, amely egy aquaparkkal, valamint a 2007-es Pnamerikai Jtkokra sznt olimpiai komplexummal alkotna egysget. Hazai pilta ht alkalommal gyzedelmeskedett a Brazil Nagydjon: Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet s Aytron Senna ktszer-ktszer, a plya nvadja, Jos Carlos Pace pedig egyszer, 1975-ben.
Hullmvast
Az interlagosi plya kt okbl is rszolglt arra, hogy hullmvastknt emlegessk. A szintklnbsgek jtkonyan jrulnak hozz az aszfaltcsk soksznsghez, az aszfaltot ellep buckkat azonban senki sem kedveli.

"A plyaburkolat nagyon hepehups, s ez ers vibrcit okoz. A buckk knnyen megdobjk az autt, s 100 szzalkos koncentrcira van szksged, ha korriglni akarsz" - magyarzza Kimi Rikknen, a McLaren sztrja.
Interlagos igazi straps plya, s nemcsak a domborzati viszonyok miatt lltja kemny prbattel el a piltkat. "Szeretek itt versenyezni, br fizikailag mindig is megterhel volt itt a vezets. A plya az ramutatval ellenttes krljrs, ami frasztja a nyakizmokat, de a hasonl trk helyszn utn ez nem jelent akkora gondot. jabb nehezt tnyez, hogy nagyon rvid plyrl van sz, s tbb, mint hetven krt kell majd megtenni vasrnap dlutn" - fogalmaz Giancarlo Fisichella.
A 4309 mter hossz Interlagos valban kurtnak tnhet a rekorder Spa-Francorchamps utn. Hosszsgt csak Indianapolis s Monaco mlja alul - a sok krs verseny monotonitsa pedig adott esetben jobban tompthatja a versenyzk koncentrcijt, mint egy hossz s vltozatos kr. Menet kzben radsul szinte egyltaln nincs id a pihensre. "Folyamatosan kanyarodni kell, mivel itt az egyenesek is valjban hossz kanyarok" - magyarzza a plya egyik legjobb ismerje, a brazil Felipe Massa.
A sofrk teht megdolgoznak a pnzkrt, de São Paulban ltalban a nzk sem alszanak el unalmukban. "Interlagosban vals esly van az elzsre, ezrt gyakran ltunk izgalmas versenyeket. A leggretesebb hely az els kanyar fktvja" - utal a npszer, lejts Senna S-kanyarra Rikknen, ahol 300 km/rs temprl kell 90-es sebessgre fkezni.
Janus-arc vonalvezets
Interlagos a mrnkk szmra is izzaszt lehet, mert a plya jellegzetes ktarcsga miatt nem knny megtallni az idelis belltsokhoz szksges kompromisszumot.
A Renault fmrnke, Pat Symonds rvilgt: "Brazlia, akrcsak Indianapolis, kt szgesen ellenttes szakaszra oszthat. A boxok eltt hzd s a hts egyenesben a vgsebessg s a kedvez lgellenlls a dnt, a kanyargs bels rsz viszont nagy leszort ert kvetel."
Az aszfaltcsk radsul nemcsak az aerodinamikai, hanem a mechanikai belltsok tern is ambivalens. A buckkhoz rugalmas belltsokra lenne szksg, a lass kanyarokban azonban a j mechanikai tapads elengedhetetlen.
"Br az aszfalt mr nem olyan hepehups, mint egykor, mg gy is elg sok bukkan tr borsot az orrunk al" - fogalmaz a Toyota vezet versenymrnke, Dieter Gass. - "Ez egyenesben mg nem jelent gondot, de ha egy kanyarban hajtasz r egyre, teljesen felborulhat az aut egyenslya. Ezrt gy kell belltani a kocsit, hogy a buckkon is stabil legyen, ellenkez esetben ugyanis knnyen elszllhatsz."
Brazliban ers motorokra van szksg. "Interlagosban a clegyenes lltja a legnagyobb prbattel el a BMW P84/5-s motorokat, hiszen egy 1.203 mteres padlgzos szakaszrl van sz, ami radsul emelkedn hzdik. A padlgzzal teljestett szakaszok 60 szzalkos arnya is meghaladja az tlagot" - fogalmaz dr. Mario Theissen, a bajor gyr sportigazgatja.
Az Osztrk Nagydj trlse utn a 850 mteres tengerszint feletti magassgon fekv Interlagos maradt az egyetlen plya, ahol a magaslati levegvel is meg kell kzdenik a csapatoknak: a motorok 8 szzalkot vesztenek teljestmnykbl ilyen krlmnyek kztt. A fkek ellenben nincsenek extra megterhelsnek kitve, a fkstabilits viszont ltfontossg, mivel a kanyarods gyakran mr a fktvon elkezddik.
Borongs Brazlia
A tavalyi trendezsnek ksznheten a Brazil Nagydj elvesztette hagyomnyos kora tavaszi idpontjt, s az idn mr szeptemberben kerl r sor - igen m, Brazlia azonban a dli fltekn fekszik, s ez id tjt arrafel 17 fok az tlaghmrsklet. Mi tbb, nem ritkk a zporok, zivatarok sem.
Az ess versenyek mrpedig nem rvendenek nagy npszersgnek a dl-amerikai orszgban. Az egyenetlen aszfalt s az elavult vzelvezet rendszer miatt a plyn knnyen alakulhatnak ki veszlyes vztfolysok, mint azt a sok balesetet hoz 2003-as verseny is bizonytja.
A rendezk vdelmben azonban meg kell emlteni, hogy az idn sokat kltttek a biztonsgra: az ominzus Sol-kanyar vzelvezet rendszernek mdostsa mellett tbb bukteret leaszfaltoztak, mg a piltk ltsi viszonyainak javtsa rdekben lervidtettk a Senna S-kanyar s a boxkijrat kztti gumifalat. Az ssze munka 8 milli dollrba kerlt.
Egy esetleges vltoz idjrs, vizes/szraz futam azonban gy is okozhat galibt, mutat r a Michelin sportigazgatja, Pierre Dupasquier. "A plyn knnyen alakulnak ki vztfolysok, aminek eredmnyekpp az aszfalt egyes rszeken mg sokig nedves marad azutn is, hogy a tbbi rsze mr felszradt." Mindez klnsen aktulis lehet a kt httel ezeltti Belga GP utn, ahol a paddock legtapasztaltabb mrnkei s/vagy pilti is kpesek voltak bakot lni az intermediate s a szraz abroncsok kztti vlasztsnl.
Norml esetben a plya nem klnsebben gumizabl. "Br hepehups, az aszfaltburkolat maga viszonylag sima, gy a lehet leglgyabb keverket igyeksznk hasznlni. Nhny elnyjtott, gyors kanyar azonban nagy megterhelst r a jobb oldali kerekre, s ezt is figyelembe vesszk a gumivlasztsnl" - magyarzza Hisao Suganuma, a Bridgestone technikai igazgatja.
A gumiknl maradva emltst rdemel: a Michelin 1978-ban Brazliban aratta els F1-es gyzelmt, s ugyanezen a futamon debtlt a sportgban mig hasznlatos radil technolgia. A boxstratgikat illeten a kt killsos taktika tnik a legvalsznbbnek, de nem kizrt, hogy egyesek hrom tankolssal prblkoznak majd.
Kzdelmek
A Brazil Nagydj eltti eslylatolgats aligha jelenthet jdonsgot azoknak, akik figyelemmel kvettk a 2005-s vilgbajnoksg alakulst: az erviszonyok a tabella ln lnyegben semmit sem vltoztak tavasz ta. Kimi Rikknen s Fernando Alonso knyelmesen elhelyezkedett a rka s a nyl szerepben, amibl mindeddig semmi sem zkkentette ki ket.
Akrmilyen dominns gyzelmeket aratott is az eltelt idben a McLaren, a sorozatos mszaki csapsok s buta balesetek miatt Alonso elnye lnyegben konstans maradt. Jelenleg 25 pontos frral gazdlkodik a spanyol, gy a htvgn hat szerzett ponttal is megkoronzhatjk. Mrpedig a paprforma szerint pp ennyit fog szerezni, ha szoks szerint lesz a McLaren ltal vert mezny legjobbja.
Az Ezst Nyilak hzi versenynek kln pikantrija is lesz: az egy vvel ezeltti futamon Juan-Pablo Montoya pp Kimi legyzsvel aratta utols williams-es gyzelmt, s kt hete, Belgiumban sem jtszott alrendelt szerepet finn csapattrsval szemben. A hazjhoz legkzelebb versenyz kolumbiai eltt az t a vilgbajnoksg harmadik helyezettjtl, Michael Schumachertl elvlaszt t pont lebeghet kln motivciknt.
A bronzremrt a konstruktrk kztt is kemny csata dl a Ferrari s a Toyota kztt (tz pont a differencia), s jelenleg a japn gyr lendlete a meggyzbb. A Ferrari rszrl Michael Schumacher ismt idben felksztette szurkolit a gyzelmi esly teljes hinyra, a hazai plyn versenyz Rubens Barrichello viszont esverseny esetre nem zrta ki a diadalt.
A tbbiek kzl elssorban a BAR-Honda rdemel figyelmet, amely Spban Jenson Button rvn a csapat msodik 2005-s dobogjt is begyjttte. A brit radsul a ht kzben sikeresen "tigazolt" jelenlegi csapathoz a Williams-tl, gy felszabadultan versenyezhet. A mlt heti teszteken a BAR-Honda dolgozott a legtbbet, ami mutatja: a csapat nem tett le arrl, hogy mg az idn megszerezze els gyzelmt. |