Futamelzetes - Olasz GP
2005.08.31. 19:55
Futamelzetes - Olasz GP Padlgz
La Pista Magica - A varzslatos plya. gy nevezik Olaszorszgban a monzai Royal Parkban elnyl legends aszfaltcskot, s a Forma-1 szerelmeseinek nem kell megmagyarzni, mirt. Monza nem ms, mint a sebessg, a veszly s a mtosz egyttes megtestestje. Egy szval: maga az autversenyzs.
La Pista Magica - A varzslatos plya. gy nevezik Olaszorszgban a monzai Royal Parkban elnyl legends aszfaltcskot, s a Forma-1 szerelmeseinek nem kell megmagyarzni, mirt. Monza nem ms, mint a sebessg, a veszly s a mtosz egyttes megtestestje. Egy szval: maga az autversenyzs.
A sebessgen nem rdemes vitatkozni: Monza a jelenlegi versenynaptr leggyorsabb plyja, st 2002, a rgi Hockenheimring talaktsa eltt is az volt. Mind az tlagsebessg, mind a vgsebessg tern Monza a rekorder, mi tbb, az idn akr jabb cscsdntsnek is tani lehetnk - Mark Webber a beszmolk szerint a mlt heti teszten 372 km/rs sebessget rt el.
Ez pedig veszlyesen gyors. A trtnelem folyamn Monza sajnos szmos tragdia helyszne volt. Legutoljra Ronnie Peterson vesztette lett itt, s br 1978 ta a sportg sszehasonlthatatlanul biztonsgosabb lett, Ralf Schumacher kt vvel ezeltti tesztbalesete mellett az idn tbben a szavukat is felemeltk az gyben. "Vannak plyk, amelyek nem alkalmasak a Forma-1-es autknak, ha a fejlds gy folytatdik. Monza s Suzuka nhny helyen pldul abszolt a hatron van" - jelentette ki Webber az v elejn.
"370 km/rs szgulds esetn az els sikn ugyan mg biztonsgos, a msodik azonban nem" - mondta nemrg Michael Schumacher. Valljuk meg azonban: legtbbnkben ez a sebessg inkbb vonzert s izgalmat, mintsem aggodalmat kelt. A veszly s a kockzat az autsport elengedhetetlen rsze, mi tbb, vonzereje, s ezt tbben a mai piltk kzl sem szgyellik. "Ez a leggyorsabb plya az vben, s ez j rzs a versenyzknek. Szeretem a sebessg s a kockzat kombincijt" - vallotta be a vilgbajnoksg llovasa, Fernando Alonso.
Vgl: mtosz. Monza legendjt annyian s annyiszor lefestettk mr, hogy kzhelyek nlkl nehz lenne ezt jra megtenni. Mindemellett nem tvednk nagyot, ha azt mondjuk: ha a Forma-1-ben hasznlatos lenne a Grand Slam kifejezs, akkor a legtbb pilta szmra Silverstone, Monaco s Spa-Francorchamps mellett ktsgkvl Monza meghdtsa jelenten a legnagyobb elismerst. A teniszben eddig kt jtkos nyerte meg egy v alatt a ngy legrangosabb tornt, a Forma-1-ben ez azonban mg soha, senkinek nem sikerlt. A legkzelebb 1985-ben Alain Prost, s 1990-ben Aytron Senna kerlt a bravrhoz, m az egyetlen hinyz nagydjon elhalsztk egyms ell a gyzelmet.
Monza mltja mg az ilyesmire rzketlen versenyzket is hatalmba kerti. Ralf Schumacher, aki annak idejn lelkes hve volt a Hockenheimring megcsonktsnak, s sajt bevallsa szerint "meglenne Spa nlkl is", pldul azt mondta: "Monza klnleges. Engem igazn hidegen hagy a sportg rksge, de ha megltom a rgi dnttt kanyarokat, rabul ejt a trtnelem."
Hiba lenne ugyanakkor eltagadni, hogy a Ferrari nlkl Monza res lenne. St, a hsges, m az utbbi vekben igencsak elknyeztetett vl tifosi lthatan nehezen emszti meg, hogy kedvenc gaskod paripja az idn nem igazn tallja a gyzelmi svnyt. A plya elnknek elmondsa szerint az alacsonyabb jegyrak ellenre 15 szzalkkal visszaestek az eladsok a tavaly 117 ezer bilthoz kpest.
Lazts hromszzzal
Monza az vtizedek sorn szmos mdostson esett t, m szerencsre ezeket rt kezek vgeztk - ellenttben pldul Kyalamival, amit sikeresen kiherltek a "nagy talakts" sorn. A plya esszencija megmaradt, s a hrom sikn lasst hatst bsgesen kompenzlta a technikai fejldse. A 2004-es futamon Juan-Pablo Montoya rekordot jelent 262.242 km/rs tlagsebessggel teljestette elkvalifikcis krt, mg a msik Williams-BMW-t vezet Antonio Pizzonia 369.9 km/rval vgsebessg-rekordot lltott fel.

Hogy ez mit jelent a piltaflkbl nzve? Jacques Villeneuve szerint elssorban pihenst. "A plya gykeresen eltr az sszes tbbitl. A kanyarok kztt hossz egyenesek miatt a pilta kevsb aktv, tbb idd van laztani" - vli 1997 vilgbajnoka, persze hozzteszi: az aszfaltcsk nem csak knnyed egyenesekbl ll.
"Az utols fordul, a Parabolica igen klnleges. Nehz tkletesen eltallni. Mindig lehetne gyorsabban is teljesteni, mint ahogyan vgl sikerl. Gyors, hossz s ltfontossg, mivel ez zrja le az elz krdet, s ezzel kezddik a kvetkez. Ha elrontod, kt krt dobsz ki az ablakon" - magyarzza. A Parabolicn kvl a kt vbl ll Lesmo s a gyors Ascari-siknt teljestik nagy sebessggel a piltk, valamint a rgebben Curva Grandnak nevezett Biassont.
A Rettafilnak s Rogginak nevezett lasstknl azonban kemnyen bele kell taposni a fkbe, ami ezen a plyn pikns feladat. "J, hogy a plyn kevs leszort ert hasznlunk, mivel lehetv teszi az elzst. Mks, amikor 360-rl kell lelasstanod az els sikn eltt, klnsen leszort er nlkl" - mondja Felipe Massa, aki els tallkozsra kszl a tifosival ferraris szerzdssel a zsebben. Mivel Monzban a mrnkk a minl jobb lgellenlls miatt minimlis leszort ert hasznlnak, a fktvok igencsak hosszv s trkkss vlnak itt, teret engedve a pozciharcnak.
Ugyanezen tnyez miatt azonban az autk ven tartsa sem knny feladat. "Nagyon knnyen lehet irnyt vltoztatni, st, kifejezetten idegess vlik az aut. Ltfontossg, hogy finoman vezess" - vli Jarno Trulli, a Toyota olasz piltja.
Erflny
Monza gyors karaktere miatt a mrnkk itt nem knyszerlnek fjdalmas kompromisszumra az aero-csomag finomhangolsa tern: mindent a kedvez lgellenlls oltrn ldoznak fel. "Ezen a plyn alkalmazzuk a legkisebb leszort ert az egsz vadban. A megkurttott els s hts szrnyak mellett tmenetileg elbcszunk a bukcs tetejn elhelyezett szarvaktl is" - nyilatkozta a McLaren igazgatja, Martin Whitmarsh
Mindez persze htultkkel is jr. "A Roggiban s a Parabolicban az aszfalt igen hepehups, amirt taln a plya kora a felels. A leszort er hinya miatt ennek fokozott jelentsge van. Radsul a piltk agresszven tmadjk a kerkvetket is, ezrt lgy mechanikai belltsokat kell alkalmaznunk" - mondta Rod Nelson, Alonso versenymrnke.
Isztambulban a szintn hepehups 8-as kanyarban tbb csapatnak is meggylt a baja az aut hasmagassgval, hiszen az idmrn ltott hibk nagy rsze arra volt visszavezethet, hogy a kocsik alja "padlt fogott." Erre Monzban sem rt majd odafigyelni. "A siknokban elny szrmazik abbl, ha ell alacsony hasmagassgot alkalmazunk. Persze emellett szeretnnk, ha minl kevesebbszer sroln a kocsi az aszfaltot az egyenesekben, ezrt specilis gumitalpat hasznlunk, amire az aut 'rl' a gyors rszeken" - tette hozz Nelson.
Az aerodinamikai s a mechanikai finomhangols utn nzzk, mely kt alkatrsz jtssza a fszerepet Monzban!
Az egyik termszetesen a motor. "Spa-Francorchamps (1821 mter, ha az Eau-Rouge-t padlgzzal vesszk) s Indianapolis (1820 mter) utn Monzban van a harmadik leggyorsabb padlgzos szakasz (1268 mter)" - mondja Mario Theissen, a BMW sportigazgatja, akinek pilti tavaly a kr 69 szzalkt tettk meg padlgzzal. rdemes megjegyezni ugyanakkor, hogy a toyots Luca Marmorini 75 szzalkos adatrl szmolt be.
A legtekintlyesebb F1-szaklap felmrse szerint egybknt ppen a Toyota bszklkedhet a legersebb motorral (950-970 LE), mgtte pedig a BMW (940-960 LE) s a Ferrari (930-950 LE) tallhat. Mr e csapatok bajnoki pozcija is mutatja, hogy a nyers er nem minden, a Mercedes-motoros (870-890 LE) McLaren MP4-20 a legtbb plyn megkzelthetetlen szmukra. "A csillagszati leradatok papron valban vonzak, de ha ezt csak rossz vezethetsg vagy gyenge megbzhatsg rn rjk el, inkbb lasstjk az autt. Meg kell tallni az egyenslyt a nyers er s a felhasznlhat er kztt" - magyarzza Nelson.
A msik fszerepl a fk. "Az els siknban a versenyzknek mindssze hrom msodperc alatt kell lefkeznik 360-rl 80-ra, ezrt a fk hatkonysga s az aut irnythatsga nagyon fontos" - fogalmazott a Sauber technikai igazgatja, Willy Rampf. Rod Nelson hozzteszi: "Br Monza igazi erplya, a kr 13 (!) szzalka fkezssel telik. A fkht csatornkra ezrt kln figyelmet kell fordtaniuk az aerodinamikusoknak."
Gumicentrifuga
Monza nagy erprbnak teszi ki a gumiabroncsokat, de nem gy, mint a legtbb tbbi plya. "A nagy sebessg s az alacsony leszort er miatt a gumik risi centrifuglis erknek vannak kitve. Monzba teht igen ers konstrukcit szlltunk. A kerekek krbeforgsa is magas frekvencij, a kemny fkezsek idejn pedig sok h keletkezik. Kvetkezskpp a gumiknak jl kell viselnik a magas hmrskletet. A kops ugyanakkor nem mrvad" - fejtette ki Hisao Suganuma, a Bridgestone technikai igazgatja.
Monza teht Indianapolishoz hasonlan szerkezetileg kvetel ers abroncsokat. A gumikops jelentsge kisebb, a plusz benzin gy kevesebb htrnyt jelent, s "br a kt boxkillsos stratgia jnak tnik, akr egy killst is meg lehet kockztatni" - vli Willy Rampf.
Gumifronton a kzelmltban a Williams isztambuli defektjei jelentettk a beszdtmt, m a grove-iak biztosak benne, hogy a problma mr a mlt. "A Michelinnel karltve minden lehetsges vltozt megvizsgltunk a nyomstl kezdve a kerkdlsig. A Williams grove-i laborjaiban terhelsi tesztek sorn ellenriztk az abroncsainkat r deformcit, vgl a monzai teszten meggyzdtnk arrl, hogy az aut egyetlen rsze sem rhet a gumikhoz" - jelentette ki Sam Michael technikai igazgat.
Vgjtk
Az elttnk ll versenyhtvge legfontosabb krdse, hogy Monzban is folytatdik-e Kimi Rikknen gyzelmi sorozata, azaz kpes lesz-e a finn fenomn mesterhrmast elrni. Illetve: gyzedelmeskedik-e David Coulthard 1997-es sikere utn ismt a McLaren-Mercedes? A vilgbajnoksgot magabiztosan vezet, de az utbbi futamokon mgis a kihv szerepkrbe knyszerl Fernando Alonso szerint br erre ktsgtelenl megvan az esly, az Olasz Nagydjon rez egy szemernyi eslyt az ezstszrke flny megtrsre.
"A McLaren borzaszt gyors, efell nincs ktsg. Monza azonban gykeresen eltr az sszes tbbi versenyplytl, ezrt most magabiztos vagyok. Az egyenesekben elrt vgsebessgnk az egsz szezonban biztat volt, mrpedig itt ez az egyik kulcstnyez. Ezrt gondolom, hogy j versenynk lehet" - vlekedett a spanyol, aki arra bazrozik, hogy a monzai motorplyn nem jn ki az aerokirly wokingiak dominancija.
Valsznleg hiba. Br papron van mondandjban rci, nehz lenne elkpzelni, hogy emiatt a Renault vagy brmely ms csapat a McLaren el kerljn, radsul az empirikus bizonytkok sem ezt mutatjk. A mlt heti, tz csapat rszvtelvel zajl monzai teszten Montoya s Rikknen magabiztosan vezettk a meznyt. Norbert Haug Mercedes-fnk pedig azokat is igyekezett megnyugtatni, akik a brixworth-i erforrsok strapabrsgban ktelkedtek: "Gyorsak s megbzhatak voltunk a teszten, melynek extrm krlmnyei kztt 1.200 km-t tettnk meg meghibsods nlkl."
A remnyked Renault mindenesetre valsznleg ott lohol majd Kimik nyakban, hacsak be nem igazoldik korbbi flelmk, hogy az egyre javul formt mutat BAR-Honda eljk vg, s elszigeteli ket a McLarentl. Jenson Button tavaly dobogs lett, s erre jfent eslye van. A Honda mindenesetre szvesen feleleventen egykori monzai lmnyeit: a 80-as, 90-es vekben sszesen hatszor gyztek Monzban a japn erforrssal hajtott Williams-ek s McLarenek.
A Ferrari rgen kszlt ilyen pesszimistn hazai versenyre. Az isztambuli forma alapjn Jean Todt s Michael Schumacher borlt nyilatkozatai minden bizonnyal nem az ellenfelek altatst szolgljk.
A Hungaroringen ers, Isztambulban visszaes Toyota bivalyers motorjt hvhatja segtsgl, s hasonlban remnykedik a bcszkod Williams s BMW is - a kk-fehr versenyautk kt hete sem voltak rossz pozciban, amikor defektet kaptak. A mezny hts felbl a Toyota-ermvel felszerelt, j EJ15B-es Jordant vezet Tiago Monteirt lesz rdemes figyelni - de remlhetleg nem olyan szerepben, mint Isztambulban.
http://www.a5.hu
|