Rikknen nyerte a Magyar Nagydjat
2005.08.08. 19:30
Alonso pont nlkl, Schumacher 2.
Rikknen nyerte a Magyar Nagydjat Alonso pont nlkl, Schumacher 2.
Kimi Rikknen visszahozta vilgbajnoki remnyeit, miutn magabiztos gyzelmet aratott a jubileumi, 20. Magyar Nagydjon, mg az llovas Fernando Alonso pont nlkl zrta a dlutnt. A kt pilta kzti klnbsg gy 26 pontra olvadt. Schumacher msodik lett, Montoya vezet helyrl esett ki.
Kimi Rikknen magabiztos gyzelmvel rt vget a jubileumi, 20. Magyar Nagydj a Hungaroringen. Diadalval a McLaren-Mercedes finn versenyzje tz ponttal cskkentette htrnyt a vilgbajnoki llovas Fernando Alonsval szemben, aki pont nlkl maradt.
Az elz versenyeken megbzhatatlan autjval kszkd Rikknent ezttal elkerltk a gondok, a McLaren azonban ismt felems napot hagyott a hta mgtt, mivel Juan-Pablo Montoya fltengely-hibja nlkl ketts gyzelmet nnepelhetett volna.
A dobog als fokaira a Schumacher-fivrek lphettek. A pole pozcibl indul Michael fltvig tartotta vezet helyt, de ekkor lgyabb gumijai rohamosan vesztettek teljestmnykbl. Ralf elszr llhatott a pdiumra, amita a Toyothoz igazolt.
A Renault folytatta az edzseken ltott gyenglkedst. Alonso a 11. helyen vgzett, miutn rgtn az els kanyarban elvesztette els terelszrnyt a Ralf Schumacherrel vvott kakaskods kzben. A msik R25-st vezet Giancarlo Fisichella szintn nem szerzett pontot.
Br a meteorolgusok jelentsebb lehlst vrtak, a verseny rajtjra is a htvgn megszokott perzsel melegben kerlt sor: a leveg 34, az aszfalt 48 fokos volt. Br az lrl indul Schumacher s a kt McLaren gond nlkl elindult, a rajt kifejezette sok izgalmat tartogatott.
A Red Bull Racinges Christian Klien ltvnyos balesetet szenvedett, miutn az els kanyarban Jacques Villeneuve Sauberje oldalba kapta kocsijt. A kerekek sszertek, az osztrk pedig egy bukfenc utn a buktrben landolt, de srtetlenl szllt ki autjbl.
Rubens Barrichello szintn az els kanyar fktvjn vezette Ferrarijt Jarno Trulli Toyotjnak htuljba, ami miatt a brazil piltnak a boxba kellett hajtania lecserltetni els vezetszrnyt.
Ugyangy jrt Alonso is, akinek a msik Toyotval vvott kzdelemben lett szrnyaszegett Renault-ja. A trtt alkatrsz radsul a plya hts rszn levlt a kocsirl, David Coulthard pedig mr nem tudta kikerlni. A skt Red Bulljnak jobb els kereke bnta a tallkozst.
A gond nlkl rajtol lmeznyben ekkor az els helycsere is megtrtnt: a hrom killssal szmol, s ezrt knnyebb autt vezet Rikknen a 3. krben ment el csapattrsa McLarenje mellett, s zrkzott fel a szintn hrom tankolst tervez Schumacher mg.
A leggyorsabb krket felvltva teljest pros egyrtelmen a mezny fl magasodott gyorsasgval, Montoya s a Toyotk nem tudtk tartani velk a lpst. A rajtnl prul jrt Alonso s Barrichello a Jordanek s Minardik - olykor igencsak kzdelmes - elzgetsvel kezdte meg a felzrkzst.
Az els kilenc helyezett M. Schumacher, Rikknen, Montoya, Trulli, R. Schumacher, Button, Sato, Heidfeld, Fisichella sorrendben krztt, mikor a 11. krben a finn sztr elszr tankolni ment. A cmvd ngy krrel brta tovbb, de ez elg volt ahhoz, hogy hrom msodperccel Rikknen el jjjn vissza.
A finn szemvillans alatt Schumi nyomban termett, mg a kt killsos taktikn lv Montoya az addig vezet du el kerlt. A Toyotk szintn hrom tankolst terveztek, s az els hullm sorn Ralfnak sikerlt Trulli el visszajnnie, aki innentl nem is tudta tartani a lpst a nmettel - Barrichello akcija ugyanis be nem gygyul sebet ejtett a diffzorn.
A kt killsosak a 21. krben kezdtk meg a tankolsokat Takuma Sato rvn, Montoya egy krrel ksbb ltogatta meg szerelit. A szerviz utn a harmadik helyen, Schumacher s Rikknen mgtt folytatta a krzst. A tankolsi hullm alatt Barrichello hibja is izgalmat jelentett: az utols kanyart rontotta el, teret engedve Fisichellnak az elzsre.
A 29. krben Robert Doornbos Minardija mondta fel a szolglatot, a Williams-BMW-k pedig azzal hvtk fel magukra a figyelmket, hogy utolsknt hajtottk vgre els boxkillsukat. A forgalomtl szabadul Nick Heidfeld s Mark Webber gy a tankols utn a 7. s 11. helyre jtt fel.
A hrom killst vlasztk nem sokkal ksbb mr a kzps tankolsukat kezdtk meg. A 33. krben kiltogat Trulli utn rvidesen Schumacher s Rikknen is kijtt. A finn egy krrel a vilgbajnok utn llt ki, s mivel a McLaren csak tizenegy, a Ferrari pedig huszonegy krre elegend benzint tankolt, Rikknen megelzte a nmetet.
Persze egybknt is jelentsen gyorsabb volt, hiszen Schumacher lgyabb gumijai ekkor mr tlzott kopsuk miatt sokat vesztettek teljestmnykbl. A finn Montoya nyomba eredt, utolrni azonban csak akkor tudta, amikor a versenyben vezet kolumbiai McLarenje mr kilehelte a lelkt egy fillres alkatrsz, az egyik fltengely hibja miatt.
Nem sokkal ezutn Felipe Massnak akadt gondja, miutn boxkillsa sorn tlmelegedett, majd kigyulladt a gyjttekercse. A Sauber szerelit nem zavartattk a lngok, megtankoltk a kocsit, amely azonban csak ht kr s az ominzus alkatrsz cserje utn folytathatta a kzdelmet. Az 59. krben Villeneuve ugyanezen problma miatt esett ki.
Rikknen csakhamar letudta harmadik, egyben utols killst is, s mivel a McLaren Montoya rvn mr letudta mai ktelez botlst, mr senki s semmi nem zavartatta a tz pont begyjtsben. Mgtte tovbbra is Michael, Ralf, Trulli s Button autzott, mikor a piltk utols tankolsukat is lebonyoltottk a 47. s 57. kr kztti peridusban.
Elzni csak Mark Webber tudott ebben a hullmban: ksleltetett killsval Barrichellt, Fisichellt, st Satt is maga mg utastotta, felzrkzva csapattrsa mg, a hetedik helyre. Idkzben a mg versenyben lv Minardi is killt, s br megprblkozott visszajnni, az aut nem volt hajland jra munkba llni.
Ralf Schumacher az utols krkre berte a klnsen hts Bridgestone-jait felemszt btyjt, elzsi pontot azonban nem tallt. Rikknen ltfontossg s a vilgbajnoksgot jra felpezsdt gyzelme, valamint Schumacher jabb ezstrme mellett teht a Toyotk is j napot zrtak a harmadik s negyedik pozcival.
Ugyanezt nem mondhatja el magrl a Renault. Az enstone-iak pont nlkl maradtak, a balesetbe nem kevered Fisichellnak is csak a 9. helyre futotta erejbl. A BAR-Honda csendben lett 5. s 8. (Sato elszr szerzett pontot az idn), mg a Williams-ek mindenkit megleptek a rszben kivl taktikjuknak ksznhet pontszerzskkel. Barrichello ismt beleszrklt a kzpmeznybe.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszn: |
Hungaroring, Mogyord |
|
|
|
Idpont: |
2005. jlius 31., vasrnap |
|
|
|
Plyahossz: |
4381 m |
|
|
|
Idjrs: |
Szraz (leveg: 34-36 fok, aszfalt: 42-48 fok) |
|
|
|
Tavalyi els: |
M. Schumacher (Ferrari) |
135:26.131 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Nv |
|
Csapat |
G |
|
Id |
|
Kiess oka |
Kr |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Kimi Rikknen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
|
137:25.552 |
|
|
70 |
|
2. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
35.581 |
|
|
70 |
|
3. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
+ |
36.129 |
|
|
70 |
|
4. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
+ |
54.221 |
|
|
70 |
|
5. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
+ |
58.832 |
|
|
70 |
|
6. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
1:08.375 |
|
|
70 |
|
7. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
1 kr |
|
|
69 |
|
8. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
+ |
1 kr |
|
|
69 |
|
9. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
1 kr |
|
|
69 |
|
10. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1 kr |
|
|
69 |
|
11. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
+ |
1 kr |
|
|
69 |
|
12. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
3 kr |
|
|
67 |
|
13. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
4 kr |
|
|
66 |
|
14. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
7 kr |
|
|
63 |
|
|
|
|
15. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
11 kr |
|
hidraulika |
59 |
|
16. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
14 kr |
|
gyjts |
56 |
|
17. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
29 kr |
|
fltengely |
41 |
|
18. |
|
Robert Doornbos |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
44 kr |
|
hidraulika |
26 |
|
19. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
69 kr |
|
tkzs |
0 |
|
20. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
69 kr |
|
tkzs |
0 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kr: |
K. Rikknen (McLaren) |
1:21.219 |
|
|
40 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
 |
 |
 |
|
| |
http://www.a5.hu
|