A csapatok rblintanak az FIA 2008-as terveire?
2005.06.21. 19:08
A csapatok rblintanak az FIA 2008-as terveire? Meglep konszenzus
A csapatok a vrakozsokkal ellenttben nem szeglnek teljesen szembe az FIA-elnk Max Mosley ltal a mlt hten kzztett 2008-as szablyvltoztatsok tervvel, a Minardit irnyt Paul Stoddart ugyanis azt mondja, az tbb lnyeges ponton egybevg a sajt elkpzelseikkel. Ezek kztt radiklisak is vannak.
Br az USA Nagydjon a gumik miatt kirobbant botrny tovbb mlytette a Forma-1 politikai vlsgt, kedden kiderlt, hogy a csapatok a vrakozsokkal ellenttben nem utastjk el teljes egszben az FIA-elnk Max Mosley ltal 2008-tl javasolt radiklis szablyvltoztatsi tervezetet.
Az istllk kzl eddig csak a Ferrari rt al szndknyilatkozatot a sport gazdasgi szerkezett meghatroz Concorde Agreement 2008-tl rvnyes vltozatnak elfogadsrl, a tbbiek 2007 utn nem biztos rsztvevi a Forma-1-nek.
St, kiltsba helyeztk egy j sorozat fellltst, hacsak nem kapnak a jelenleginl nagyobb rszt a kereskedelmi bevtelekbl, s nem szlhatnak bele a sport irnytsba is.
Mosley reformjait az elmlt vekben ferde szemmel ksrte figyelemmel a csapatok egy rsze, s valsznsthet volt, hogy mlt pnteken nyilvnossgra hozott legjabb tletei - melyek kztt olyan radiklisak is szerepeltek, mint a kzi vltk s a slick gumik visszatrse, a leszort er szintjnek 10%-ra szortsa, az elektronikus segdeszkzk betiltsa s az egyik gumiszllt szmzse - azonnali elutastsra tallnak.
A Minardit irnyt Paul Stoddart, az elszakadssal fenyegetz istllk hangadja azonban az Autosport-Atlas cm internetes szaklapnak kedden azt mondta, Mosley tleteinek egy rsze egybevg a sajtjaikkal.
"Mr majdnem elkszltnk a tervezeteink gyjtemnyvel, amely nem is klnbzik sokban Maxtl" - rulta el Stoddart. - "A 2001-es autk teljestmnyt s a 2007 vgre tervezett biztonsgi kvetelmnyeket vettk alapul."
"Az aerodinamikai leszort ert a 2004-es szint 30%-ra szeretnnk cskkenteni, nagyjbl oda, ahol a mostani v elejn tartottunk. A mechanikai tapadst nvelnnk, teht visszatrnnek a slick gumik, de csak egy szllt lenne, hogy a gumik szerkezete s keverke mindig a biztonsgos hatrokon bell maradjon."
A Stoddart ltal informlisan kpviselt ht csapat - a McLaren, a Williams, a BAR, a Renault, a Toyota, a Sauber s a Minardi - ugyanakkor valsznleg elutastja az alkatrszek tfog szabvnyostst, amit Mosley szintn indtvnyozott.
Az FIA mg a 2005-s v vge eltt kteles nyilvnossgra hozni a 2008-as technikai szablyzatot, s mivel azt a Motorsport Vilgtancs s az FIA Kzgyls oktberi lsn elzleg el kell fogadni, a csapatoknak legksbb augusztus 1-jig konszenzusra kell jutniuk a szvetsggel.
Stoddart is azt a vlemnyt hangoztatta, hogy mindenron el kell kerlni az j sorozat fellltst.
"A Forma-1-nek nem problmkra, hanem megoldsokra van szksge" - jelentette ki. - "2008-ban csak egy bajnoksg lehet, s nagyon remlem, hogy az az FIA Forma-1-es vilgbajnoksg lesz, de ez legfeljebb akkor alakulhat gy, ha a mostantl 2008-ig terjed idszakban is jzan irnyts alatt fogunk llni."
"Az eljrs jelenleg is folyik, rengeteg idnk van, hogy ellljunk egy rtelmes megoldssal."
A csapatok az elmlt hnapokban vilgoss tettk, hogy nem az FIA-vel vagy Bernie Ecclestone-nal, hanem Mosley-val helyezkedtek szembe.
|