| 
  |  
Krvonalaztk a technolgiai vltozsokat
  |    |  
 |   Monaci lsn az FIA Motorsport Vilgtancsa (World Motor Sport Council, WMSC) rsba foglalta azokat a radiklis vltozsokat, melyek az elkvetkez t vben vrnak a Forma-1-re. 
Az FIA s a sportg autgyrait tmrt GPMA hossz alkudozst kveten novemberben jutott dlre egymssal az F1 jvjt illeten, s hatrozta el, hogy ezentl a trsadalmi szempontbl is hasznos, krnyezetbart technolgikat lltjk kzppontba. 
 Ezt az egyezsget hagyta jv s konkretizlta pnteken a WMSC. "A GPMA s az FIA megllapodsnak ksznheten az F1 Technikai Szablyzata jelents vltozsokon fog keresztlmenni az elkvetkez t vben s azon tlmenen" - fogalmaz a szervezet kzlemnye. 
 "E vltozsok f cljai a kvetkezk: az autipar (s ltalban a trsadalom) szmra hasznos kutatsok eltrbe helyezse, az ennek a kritriumnak nem megfelel fejlesztsek lelltsa, a kiadsok cskkentse s a kltsghatkonysg nvelse amellett, hogy fenntartjuk s erstjk az F1-rl mint a vilg elsszm autsport-kategrijrl kialakult kpet." 
 Miknt korbban megrtuk, ennek a tervnek a sarokkve a krnyezetbart motortechnolgia bevezetse, mely 2011-ben vltan az addig befagyasztott jelenlegi V8-as formult. Az j erforrs kis trfogat turbmotor lenne, ami valsznleg biozemanyaggal mkdne, s az 2009-tl bevezetett regeneratv rendszerekkel egszlne ki. 
 Az FIA nagymrtkben cskkenten a Max Mosley ltal haszontalannak tartott aerodinamika szerept is. 2008-tl betiltan az els s a hts szrny kztti lgterel elemeket, s korltozn a szlcsatornk hasznlatt, 2009-re felre cskkenten a leszort er nagysgt, vgl standardizln az autk aero-csomagjt is. 
 Az sem elkpzelhetetlen ugyanakkor, hogy inkbb az autipar szmra hasznos terletekre tereln az aerodinamikai kutats irnyvonalt. Ugyancsak figyelemre mlt elgondols, hogy 2011-ben lehetsgesnek tartja a versenyzt segt elektronika teljes felszabadtst, minden bizonnyal azrt, mert a kzti autknl ez a tendencia. 
 A WMSC kzlemnye hangslyozza: "Mindez azon az elven nyugszik majd, hogy az j technolgikat, illetve a relevns alkatrszeket szabadon rendelkezsre kell bocstani brmely azokat ignyl csapat szmra, mghozz elfogadhatan alacsony ron." 
 A testlet 2006. december 19-re sszehvta az FIA Szentust, hogy dolgozza ki a 2009-es szablyok vgleges vltozatt, melyet december 31-ig kell megszavazni. Ez annak fnyben klns, hogy a Szentusnak korbban nem volt beleszlsa az F1 Commission s WMSC hatskrbe tartoz szablyalkotsba. 
 Az albbiakban mi is kzz tesszk az FIA "tves tervt", melyet a szvetsg azzal a megjegyzssel ltott el, hogy a 2010 utni vltozsokhoz konzultlni kell a GPMA-val s autipari szakrtkkel is. 
 2007 
 
 A szablyokat mr publikltk. 
(A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak.) 
2008 
 
A publiklt szablyok rvnyesek, de lehetsges egyes aerodinamikai alkatrszek (oldals lgterelk, szrnyacskk, htkmnyek stb.) betiltsa az els s a hts tengely kztti terleten (a csapatok egyhang dntsnek fggvnye). 
A szlcsatornk s/vagy a szlcsatornban alkalmazott makettek s/vagy a tesztpadok hasznlatnak lehetsges korltozsa a Sportszablyzat rvn (a csapatok egyhang dntsnek fggvnye). 
(A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak.) 
2009 
 
A fkezs energijnak visszanyerse s felhasznlsa. 
A leszort er 50 szzalkos cskkentse. 
Aerodinamikai s ms vltoztatsok az elzsek megknnytse rdekben. 
A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak vagy a ngyversenyes hajtslnc (motor s sebessgvltm) kerlnek bevezetsre. 
2010 
 
A keletkez hmennyisg egy rsznek felhasznlsa az aut meghajtshoz. 
A kipufoggzok hjnek visszanyerse s felhasznlsa az aut meghajtshoz. 
Rszben vagy teljesen standardizlt aerodinamika (vagy a kzti autk szempontjbl relevns aerodinamikai kutats sztnzse). 
(A jelenlegi, 2.4 literes motorformula, illetve a ngy versenyes hajtslnc "befagyasztva" marad.) 
2011 
 
Ngyversenyes motor lehetsges bevezetse, belertve a kvetkezket: 
- nagy hatkonysg turbfellts, 
 - zemanyag-ramls limitlsa, 
 - kzvetlen befecskendezs, 
 - trfogatcskkents a nagy fordulatszm (legalbb 15 ezer fordulat/perc) rdekben, 
 - biozemanyag hasznlata (esetleg tetszleges zemanyag engedlyezse, de az zemanyag ramlsa helyett az energia mennyisgnek limitlsa mellett). 
  
Lehetsges j megkzeltsmd a kasztni tern 
- a leszort er tovbbi cskkentsvel, 
 - nagyobb hangsllyal a kanyarvteli teljestmnyen s a vezethetsgen a karosszria, a felfggeszts s a fkek mdostsa rvn, 
 - az elektronika hasznlatnak teljes felszabadtsa az aut energiatakarkossgnak nvelse rdekben (pldul hajtslnc tern). 
  
Lehetsges a vezetst segt elektronika felszabadtsa is. 
A felhasznlhat anyagok korltozsa a kzti autk anyagfelhasznlshoz val kzelts rdekben. 
Ms, a kzti autk szempontjbl hasznos technolgik bevezetse. 
2012 
 
j motor hasznlata a fentiek szerint. 
Javasoljuk, hogy a fentiek trgyals alapjt kpezzk, mivel akadhatnak ms rdekes s fontos technolgik ppgy, ahogy itt nem emltett terletek.  |