|
 |
Fry zld F1-et javasol | |
| Az FIA s a Forma-1-ben rdekelt autgyrtk kzelmltbeli ktlhzsnak ktsgkvl kzponti tmja volt a sportgban jelen lv technolgia fejlettsgnek krdse.
A Max Mosley ltal korbban kpviselt puritn szemllet s a gyrtk ltal preferlt high-tech formula tkztetse sorn kzs nevez volt, hogy az F1-es autk olyan technolgit kell, hogy kpviseljenek, ami hasznosan alkalmazhat a kzti jrmvekben.
"Ironikus, de az a terlet, ahol a Forma-1-es fejlesztsek a legnagyobb hatssal lehetnek a kzti autkra, az a hatkonysg s a krnyezetvdelem" - fejtette ki vlemnyt a tmban Nick Fry, a BAR-Honda csapatfnke pnteki, frankfurti eladsban.
"Az F1 a hatkonysgrl szl, ezrt nagyon fontos az zemanyag-fogyaszts. A szezon vgre az lcsapatok kztti klnbsg alig 20 ler volt a 900-bl. Ha akr egy krrel tbbet brsz ki ugyanannyi benzinnel, vagy 10 kg-mal knnyebb autval rajtolhatsz, nagyobb elnybe kerlsz, mintha gyorsabb lenne az autd."
zemanyag-fogyasztsa miatt a Forma-1 valban nem bszklkedhet hzelg krnyezetvdelmi mutatkkal. Csak a Ferrari vente 250 ezer liter benzint s 40 ezer liter kenanyagot hasznl el, s az egsz cirkusz replgpekkel jrja a vilgot.
Fry szerint ez nem mehet tovbb. "Reflektlnunk kell arra, ami a vilgban trtnik. Nem lehetnk tovbb klnll sziget, haladnunk kell az idvel. Btortani kell az olyan technolgikat, melyek pldul energiatakarkossggal vagy a mechanikai vesztesgek cskkentsvel nvelik az autk teljestmnyt" - mondta.
|
 |
Fontos a technolgia | |
| Gyorsabb GP2-lmenk?
Fry, akinek vlemnye szerint jrhat t lenne a Max Mosley ltal is javasolt hibrid technolgia bevezetse, nemcsak a termszetvdelmi problmk oldalrl kzeltette az F1-es szablyok get krdseit. Ugyanilyen fontosnak ltja a fejlett technolgik alkalmazst.
"Azt senki sem vitatja, hogy tiszteletben kell tartanunk a biztonsgot. Egy kvlll taln nem is fogja fel, milyen brutlisak az autk. Ugyanilyen fontos viszont a felhasznlt technolgia minsge. Az olyan cgek, mint a Michelin, a Honda, a BMW vagy a Mercedes emiatt vesznek rszt az F1-ben."
"Ha elveszik a technolgit, s az F1 egy puritn technolgij sorozatt vlik, gy vlem, mint ezek a vllalatok, mind a technolgiai partnerek s szponzorok rdekldse jelentsen cskkenni fog. Az F1-nek a motorsport cscsnak kell maradnia, a hsk formuljnak."
Fry a jvre debtl, 2.4 literes, V8-as motorokkal hajtott autk teljestmnytl is fl. "Aggdunk, hogy a leggyorsabb GP2-es autk ugyanolyan gyorsak, ha nem gyorsabbak lesznek, mint az F1 sereghajti."
A szakember kifejtette: a 2005-s szezon vgre elrt, krlbell 940 lers V10-esek helyett a kvetkez szezon erforrsainl a legtbb gyrt mintegy 750 lervel szmol, de mg ez is risi erfesztseket ignyel tlk. Hossz tvon azonban nincs ok az aggodalomra.
"Szz szzalkig biztos vagyok benne, hogy nagyon gyorsan visszanyerjk az elveszett teljestmnyt" - fogalmazott. |