soos93
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kpek a futamokrl 2005
 
Linkek
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Melyik a kedvenc autd?
Melyik a kedvenc autd?
Na melyik?

BMW
Ferrari
Subaru
Lada
Toyota
Ford
Trabi
Mercedes
Citroen
valami ms
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Hrek (f1-es oldalakrl)
Hrek (f1-es oldalakrl) : Futamelzetes - Nmet GP

Futamelzetes - Nmet GP

  2005.07.21. 13:59

Az utols szalmaszl

Futamelzetes - Nmet GP
Az utols szalmaszl

Megkezdi-e vgre a felzrkzst Kimi Rikknen Fernando Alonshoz, vagy a Renault bajnoki llovasa a nyri sznetre is megrzi tetemes elnyt? A finn szmra azrt kulcsfontossg nmet s a magyar futam, mert az augusztusi vakci utn mr csak hat versenye marad. A jelsz teht: fel Hockenheimre!

Megkezdi-e a felzrkzst Kimi Rikknen a vilgbajnoki llovas Fernando Alonshoz, vagy a Renault spanyol versenyzje a nyri sznetre is megrzi tetemes elnyt? Ez a soron kvetkez nmet s magyar futamok legfontosabb krdse.

Merthogy mr csak e kt erprbn kell tlesnie a Forma-1 meznynek jl megrdemelt, hromhetes pihenje eltt. Elsknt a legends Hockenheimring gigantikus lelti s a Hartwald erdsgei kztt kell megmretnik magukat az 54. Nmet Nagydj keretben.

A McLaren-Mercedes finn sztrja sorozatban kt lehetsget mulasztott el ponthtrnya cskkentsre, amikor Franciaorszgban s Nagy-Britanniban egyarnt tz rajthelyes bntetssel sjtottk motorcsere miatt. Alonso higgadt versenyzssel hasznlta ki az add lehetsgeket, kt-kt ponttal nvelve elnyt, ami gy mr 26 egysgre rg. Ha ennek zmt a kvetkez msfl htben is meg tudn rizni, jelents llektani elny birtokban, nyugodtan tlthetn augusztusi vakcijt, melyet kveten mr csak hat futam ll Rikknen rendelkezsre.

A finn ekzben azzal a teherrel knytelen szembenzni, hogy hiba volt gyorsabb Magny-Cours-ban s Silverstone-ban is, az vatosabb Renault mindktszer jobban jtt ki a kzdelembl, mind a taln tl sokat kockztat McLaren-Mercedes. Ha valahol, Hockenheimben muszj javtani arculatn a wokingiak motorszlltjnak, mert hazai plyjn nem engedhet meg magnak egy jabb malrt.

Nmetorszgban termszetesen nemcsak a Mercedes, hanem bajor rivlisa, a BMW is hazai krnyezetben szerepel. Mi tbb, az elmlt vekben eredmnyesebben: ngy esztendeje Ralf Schumacher, kt ve pedig Juan-Pablo Montoya rvn Williams-versenyz llhatott a dobog legfels fokra. Mercedes erforrs ellenben csak Mika Hkkinen 1998-as McLarenben diadalmaskodott ezen a plyn. A Ring nmet piltknak sem adta meg magt egyknnyen: mg Michael Schumacher is csak hromszor nyerte itt, egy tovbbi elssget pedig ccse, Ralf mondhat magnak.

Hockenheim egybknt nem a Nmet Nagydj eredeti helyszne, az idn mindssze 30. alkalommal zarndokol ide a szguld cirkusz meznye. Eltt 23-szor a Nrburgringen volt a futam, amelynek j vltozata ma az Eurpa Nagydj otthona. 1959-ban egy berlini autplya-szakaszon kialaktott Avus volt a verseny otthona, amely lnyegben kt, krlbell 4 km-es egyenesbl s kt visszafordtbl llt.

Elzni szabad

A Mercedes esetben mr csak azrt is indokolt a fenti "hazai plya" jelz, mert a Baden-Wrttemberg tartomnyban fekv aszfaltcsk az 1930-as vekben a stuttgartiak tesztplyjaknt kezdte plyafutst. Nem sokkal ksbb a kialakult a klasszikus vonalvezetse, amit az vek sorn persze nhny siknnal szeldtettek meg. Mai formjt 2002-ben nyerte el.

Az j vonalvezetssel a rajongk bcst mondhattak a fk kztti, stt, festi s hossz egyenesekben trtn fktelen szguldozsnak, s sokuk szerint a plya sava-borsnak is. Msok, kztk a piltk tbbsge dvzlte a vltoztatsokat, annyit azonban bizonytott az els hrom futam: ltvnyossgban nincs hiny az "j" aszfaltcskon, s az impozns, szurkolk szzezreit befogad leltkkal vezett clegyenes s Stadion-szakasz is megmaradt.

Ksbb persze kiderlt, hogy a rgi Hockenheimring mr annyira hozzntt a versenyzk s az emberek szvhez, hogy mg ma is a feljts jelenti az elsszm tmt a Ring boncolgatsakor. "A plya ok, de azt kell mondanom, hogy a rgi vonalvezetst jobban kedveltem, mivel klnlegess tette a helysznt" - mondja Nick Heidfeld, aki anno visszafogottan dvzlte a mdostst.

"A kt plyt lehetetlen sszehasonltani, mivel szges ellenttei egymsnak" - erst r a mindvgig az ellenzk tborba tartoz Jarno Trulli. Toyots csapattrsa, Ralf Schumacher vitatkozik az olasszal: "A rgi aszfaltcsk hossz egyeneseinek elvesztse nem nagy vesztesg, mert az j vonalvezets sokkal rdekesebb mind a versenyzk, mind a szurkolk szmra, akik jobban tudjk kvetni a plyn foly kzdelmet."

Ralf valsznleg rtapintott a lnyegre, mert a nzknek radsul van is mit kvetni - ha valahonnan, a Hockenheimringrl nem hinyoznak a fanyalg szurkolk vesszparipjnak szmt elzsek. "Ez egyike azoknak a plyknak, ahol viszonylag knny elzni" - ersti meg e vlekedst Alonso, aki a tavalyi futamon pont rszese volt a Jenson Button BAR-Hondjval vvott, kshegyre men csatnak, ami nem is az egyetlen volt a 2004-es versenyen.

"Hockenheim egy nagy leszort ert kvetel plya, de szksg van a magas vgsebessgre is, ami kulcsfontossg azon a helyen, ahol elssorban elzni lehet: a msodik kanyartl a hajtkanyarig tart hossz egyenesben. Kell a j fkstabilits is" - mutatja be Rikknen az esemnyek zmt tmrt Spitzkehrt megelz szakaszt.

Ezen a helyen 310-rl 70-re kell lasstani, a fktv pedig remek alkalmat nyjt a tmadsra, radsul a rvezet kanyar is lass. Sok helyen - pldul Barcelonban - az egyenesekre vezet gyors fordul rontja el az elzsi lehetsget, mivel a szlrnykban cskken leszort er miatt lehetetlen az ell lv aut mgtt maradni. "A hajtben knnyen lehet elzni, radsul a bels szakasz kanyarjai sem szklnek be, gy ritmusban maradhatsz, s olajozottan vezethetsz" - jellemzi a plya tbbi szakaszt Ralf.

Meleg helyzet

A Hockenheimring megszeldtse nemcsak a piltk dolgt knnytette, meg, hanem az autkt is. "Az aszfaltcsk egy nehz kanyart sem tartalmaz, s br van nhny elzsi lehetsg, ez mr nem az a gyors, autgyilkos plya, ami az eldje volt" - vall a technikval szemben tmasztott kvetelmnyekrl Dieter Gass, a Toyota vezet versenymrnke.

A Sauber technikai igazgatja, Willy Rampf abba avat be, hogy a piltk rmenssgn kvl a mrnkk precz munkjra is szksg van a helycserkhez, mivel a fktvon s kigyorstskor is stabil aut kell. "A hossz, velt egyenes s az azt lezr hajt ugyan j tmadsi pozcit knl, de a nagy sebessg miatt ehhez kivl fkteljestmnyre s stabilitsra is szksg van, a kijratnl pedig kifogstalan ttartsra."

Az igazi kihvst itt nem a vonalvezets, hanem a jlius kzepn szoksos idjrs jelenti, a csapatok - mint annyi ms helysznen - ezttal is a vrhat hsgtl flnek a leginkbb. A meleg termszetesen a gumikra gyakorolja a legmarknsabb hatst, de termszetesen a tbbi rszleg szmra is fejtrst okoz.

"Hockenheim kritikus jelentsg a hts gumik hmrsklete. Mindenkppen el kell kerlnnk a tlmelegedsket, mivel ez knnyen tlkormnyzottsghoz vezethet" - magyarzza Gass, Juan-Pablo Montoya pedig hozzteszi: "A megterhel fktvok s a Nmetorszgban ltalban jellemz hmrsklet miatt a fkhts csatorni itt nagyobb tmrjek, mint mshol."

Az aerodinamika msodlagos: a dl-nmet plya nagy leszort ert kvetel a lass s a kzepesen gyors kanyarok miatt, de a hossz egyenesben - ahogy Rikknen is mondta - a vgsebessg nvelse is fontos szempont. A stabilits kvetelmnye miatt a mechanikai tapads a fontosabb. A motorokat is inkbb csak a hsg viseli meg, a padlgzas szakaszok 62 szzalkos arnya nem sokkal nagyobb az tlagosnl.

rdemes mg tudni, hogy a leghosszabb egyenes 1047 mter hossz, s Sam Michael, a Williams technikai igazgatja kt vagy hrom boxkillst prognosztizl.

Gumiplya

J, teht a Hockenheimring nem aerodinamikai plya s nem motorplya, akkor mi? A vlasz: gumiplya. "Az aszfaltcsk igen kegyetlenl bnik a gumikkal. A kanyaroknl hatkony kigyorstsra van szksg, ami a hsggel slyosbtva nagyon megterheli az abroncsokat" - ecseteli a Renault piltja, Giancarlo Fisichella.

"Radsul tbb leszort ert alkalmazunk, mint a rgi plyn, s az aszfalt tapadsa is nagyobb. A gumivlaszts ezrt valban ltfontossg, ha vgig gyorsak akarunk maradni a versenyen" - fzi hozz.

A Michelin s a Bridgestone tbb szempontbl is kompromisszumra kszl. Az aszfalt bortsa tbbnyire sima, ami lgy keverkeket tesz lehetv, a hsg s a kigyorstsok miatt azonban a csapatok inkbb kzepes kemnysg abroncsokat vlasztottak a hsget kivlan "szimull" jerezi tesztsorozaton.

Nem segt az sem, hogy a feljts miatt nem mindenhol ugyanolyan minsg az aszfalt: a rgi borts, lass Stadionban az autk hajlamosak a csszklsra. Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatja mondja: "A gyorsabb kanyarok s a lass, csszs Stadion-szakasz miatt Hockenheimben rendkvl gyorsan felmelegszenek a gumik. Ezen mindenkpp rajta kell tartani a szemnket, s egybknt is nehz megtallni az egyenslyt."

Kteslyes meccs

A tavalyi Nmet Nagydjjal ellenttben az idei futamnak szerencsre nincs eslyese, annyi bizonyos mindssze, hogy meglepets lenne, ha nem a Renault vagy a McLaren-Mercedes egyik piltja lpne a dobog tetejre.

Silverstone-ban legalbbis kibrelte magnak az els ngy helyet a kt lcsapat. Az tdik helyen vgz Jenson Button szerint a pros "ms dimenziban van", mg az angolt kvet Michael Schumacher azt ismerte el, hogy a Ferrari "nincs egy szinten" rivlisaival.

A wokingiak s az enstone-iak ngy versenyzje kztt azonban nyitott a kzdelem, klnsen, hogy Angliban vgl Montoya is feliratkozott a gyztesek nvsorba. A legtbben persze a bajnoksgrt kzd Alonsra s Rikknenre tennk a pnzket - mr ha a finn tehetsgnek nem kell tz helyrl htrbb indulnia.

Ezt taln kivtelesen mg Alonso legfanatikusabb hvei sem kvnhatjk, hiszen nyilvn k sem szvesen mulasztank el egy olyan csatt, amelyben a kt rivlis vgre szemtl-szembe megmrkzhetne egymssal ezen a kerk kerk elleni csatkra klnsen alkalmas versenyplyn. A jerezi teszten a McLaren tnt gyorsabbnak, igaz, az MP4-20-nak eddig sem a sebessgvel volt a gond.

Ami a tbbieket illeti, elssorban az emltett Buttonrl s Schumacherrl knnyebb elkpzelni, hogy megcspnek egy j eredmnyt. A nmet az utols pillanatokban is segdkezik a Ferrari fiorani s mugelli tesztjein, hogy ezzel is segtse a maranelliak elkeseredett kzdelmt hazai versenye eltt, mg Buttonnak a BAR-Honda egyre javul formja mellett tavalyi emlkei is ert adhatnak.

Az angol ltvnyos s kitart versenyzssel szerezte meg a 2004-es ezstrmet a ksbbi vilgbajnok mgtt gy, hogy a 13. helyrl rajtolt s buksisakja is fojtogatta. Trsnak, Takuma Satnak is nyomnia kell a gzt, s az utbbi idben bemutatott hibit is mellznie kell, hogy teljestmnyvel cfoljon r azokra a boxutcai pletykkra, hogy kifel ll a szekere a BAR-Hondnl.

A csapat-vilgbajnoksg negyedik helyn ll Toyota ads egy j versenyteljestmnnyel, Silverstone-ban mindssze egy pont ttte a klniek markt Ralf Schumacher rvn. Krds, hogy Jarno Trulli remek edzseredmnyeit ezttal sikerl-e pontokra vltani. A Williams szintn Jerezben prblta csiszolni eddig nem tl sikeres j aero-csomagjt, az ideredmnyek szerint nem sok sikerrel. A grove-iaknak radsul tbbszr volt hts-problmjuk az idn, valszntlen teht, hogy a vrhatan meleg hockenheimi htvgn tallnak r jra a helyes svnyre.

A Sauber ellenben termkenyen tlttte az idt Spanyolorszgban, br ez valsznleg csak a Red Bullal val harcra lesz ismt elg. A futottak mg kategriban kt dolgot is rdemes megemlteni: a Jordan megint elhalasztotta a feljtott kasztni, az EJ15B debtlst, mg a Minardi versenyzt vltott: a nem fizet szponzorok ltal sjtott Patrick Friesachernek bcst mondott a kiscsapat, helyre a Jordan eddigi pnteki piltjt, a holland Robert Doornbost ltette. A faenziaiknl gy kt holland tekerheti a kormnyt, mg a Jordannl szabadd vlt egy tesztpiltai hely, amit idig mg nem tlttt be Alex Shnaider egylete.

http://www.a5.hu

 
Id
 
Naptr
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Forma1
 
Szmll
Induls: 2005-01-26
 
Szavazs
Ki lesz vilgbajnok 2006-ban?
Ki lesz a vilgajnok 2006-ban?

Kimi Rikknen (39 / 21%)
Fernando Alonso (81 / 43%)
Michael Schumacher (48 / 26%)
Mark Webber (2 / 1%)
Jenson Button (4 / 2%)
Rubens Barichello (0 / 0%)
Juan-Pablo Montoya (3 / 2%)
Felipe Massa (2 / 1%)
valaki ms (9 / 5%)

Szavazatok szma: 188

Ltrehozs idpontja:
2005-11-27 14:09:13

Szavazs lezrva:
2006-12-27 16:15:28


Lezrt szavazsok
 
G-mail belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 

Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!