Futamelzetes - Nmet GP
2005.07.21. 13:59
Futamelzetes - Nmet GP Az utols szalmaszl
Megkezdi-e vgre a felzrkzst Kimi Rikknen Fernando Alonshoz, vagy a Renault bajnoki llovasa a nyri sznetre is megrzi tetemes elnyt? A finn szmra azrt kulcsfontossg nmet s a magyar futam, mert az augusztusi vakci utn mr csak hat versenye marad. A jelsz teht: fel Hockenheimre!
Megkezdi-e a felzrkzst Kimi Rikknen a vilgbajnoki llovas Fernando Alonshoz, vagy a Renault spanyol versenyzje a nyri sznetre is megrzi tetemes elnyt? Ez a soron kvetkez nmet s magyar futamok legfontosabb krdse.
Merthogy mr csak e kt erprbn kell tlesnie a Forma-1 meznynek jl megrdemelt, hromhetes pihenje eltt. Elsknt a legends Hockenheimring gigantikus lelti s a Hartwald erdsgei kztt kell megmretnik magukat az 54. Nmet Nagydj keretben.
A McLaren-Mercedes finn sztrja sorozatban kt lehetsget mulasztott el ponthtrnya cskkentsre, amikor Franciaorszgban s Nagy-Britanniban egyarnt tz rajthelyes bntetssel sjtottk motorcsere miatt. Alonso higgadt versenyzssel hasznlta ki az add lehetsgeket, kt-kt ponttal nvelve elnyt, ami gy mr 26 egysgre rg. Ha ennek zmt a kvetkez msfl htben is meg tudn rizni, jelents llektani elny birtokban, nyugodtan tlthetn augusztusi vakcijt, melyet kveten mr csak hat futam ll Rikknen rendelkezsre.
A finn ekzben azzal a teherrel knytelen szembenzni, hogy hiba volt gyorsabb Magny-Cours-ban s Silverstone-ban is, az vatosabb Renault mindktszer jobban jtt ki a kzdelembl, mind a taln tl sokat kockztat McLaren-Mercedes. Ha valahol, Hockenheimben muszj javtani arculatn a wokingiak motorszlltjnak, mert hazai plyjn nem engedhet meg magnak egy jabb malrt.
Nmetorszgban termszetesen nemcsak a Mercedes, hanem bajor rivlisa, a BMW is hazai krnyezetben szerepel. Mi tbb, az elmlt vekben eredmnyesebben: ngy esztendeje Ralf Schumacher, kt ve pedig Juan-Pablo Montoya rvn Williams-versenyz llhatott a dobog legfels fokra. Mercedes erforrs ellenben csak Mika Hkkinen 1998-as McLarenben diadalmaskodott ezen a plyn. A Ring nmet piltknak sem adta meg magt egyknnyen: mg Michael Schumacher is csak hromszor nyerte itt, egy tovbbi elssget pedig ccse, Ralf mondhat magnak.
Hockenheim egybknt nem a Nmet Nagydj eredeti helyszne, az idn mindssze 30. alkalommal zarndokol ide a szguld cirkusz meznye. Eltt 23-szor a Nrburgringen volt a futam, amelynek j vltozata ma az Eurpa Nagydj otthona. 1959-ban egy berlini autplya-szakaszon kialaktott Avus volt a verseny otthona, amely lnyegben kt, krlbell 4 km-es egyenesbl s kt visszafordtbl llt.
Elzni szabad
A Mercedes esetben mr csak azrt is indokolt a fenti "hazai plya" jelz, mert a Baden-Wrttemberg tartomnyban fekv aszfaltcsk az 1930-as vekben a stuttgartiak tesztplyjaknt kezdte plyafutst. Nem sokkal ksbb a kialakult a klasszikus vonalvezetse, amit az vek sorn persze nhny siknnal szeldtettek meg. Mai formjt 2002-ben nyerte el.

Az j vonalvezetssel a rajongk bcst mondhattak a fk kztti, stt, festi s hossz egyenesekben trtn fktelen szguldozsnak, s sokuk szerint a plya sava-borsnak is. Msok, kztk a piltk tbbsge dvzlte a vltoztatsokat, annyit azonban bizonytott az els hrom futam: ltvnyossgban nincs hiny az "j" aszfaltcskon, s az impozns, szurkolk szzezreit befogad leltkkal vezett clegyenes s Stadion-szakasz is megmaradt.
Ksbb persze kiderlt, hogy a rgi Hockenheimring mr annyira hozzntt a versenyzk s az emberek szvhez, hogy mg ma is a feljts jelenti az elsszm tmt a Ring boncolgatsakor. "A plya ok, de azt kell mondanom, hogy a rgi vonalvezetst jobban kedveltem, mivel klnlegess tette a helysznt" - mondja Nick Heidfeld, aki anno visszafogottan dvzlte a mdostst.
"A kt plyt lehetetlen sszehasonltani, mivel szges ellenttei egymsnak" - erst r a mindvgig az ellenzk tborba tartoz Jarno Trulli. Toyots csapattrsa, Ralf Schumacher vitatkozik az olasszal: "A rgi aszfaltcsk hossz egyeneseinek elvesztse nem nagy vesztesg, mert az j vonalvezets sokkal rdekesebb mind a versenyzk, mind a szurkolk szmra, akik jobban tudjk kvetni a plyn foly kzdelmet."
Ralf valsznleg rtapintott a lnyegre, mert a nzknek radsul van is mit kvetni - ha valahonnan, a Hockenheimringrl nem hinyoznak a fanyalg szurkolk vesszparipjnak szmt elzsek. "Ez egyike azoknak a plyknak, ahol viszonylag knny elzni" - ersti meg e vlekedst Alonso, aki a tavalyi futamon pont rszese volt a Jenson Button BAR-Hondjval vvott, kshegyre men csatnak, ami nem is az egyetlen volt a 2004-es versenyen.
"Hockenheim egy nagy leszort ert kvetel plya, de szksg van a magas vgsebessgre is, ami kulcsfontossg azon a helyen, ahol elssorban elzni lehet: a msodik kanyartl a hajtkanyarig tart hossz egyenesben. Kell a j fkstabilits is" - mutatja be Rikknen az esemnyek zmt tmrt Spitzkehrt megelz szakaszt.
Ezen a helyen 310-rl 70-re kell lasstani, a fktv pedig remek alkalmat nyjt a tmadsra, radsul a rvezet kanyar is lass. Sok helyen - pldul Barcelonban - az egyenesekre vezet gyors fordul rontja el az elzsi lehetsget, mivel a szlrnykban cskken leszort er miatt lehetetlen az ell lv aut mgtt maradni. "A hajtben knnyen lehet elzni, radsul a bels szakasz kanyarjai sem szklnek be, gy ritmusban maradhatsz, s olajozottan vezethetsz" - jellemzi a plya tbbi szakaszt Ralf.
Meleg helyzet
A Hockenheimring megszeldtse nemcsak a piltk dolgt knnytette, meg, hanem az autkt is. "Az aszfaltcsk egy nehz kanyart sem tartalmaz, s br van nhny elzsi lehetsg, ez mr nem az a gyors, autgyilkos plya, ami az eldje volt" - vall a technikval szemben tmasztott kvetelmnyekrl Dieter Gass, a Toyota vezet versenymrnke.
A Sauber technikai igazgatja, Willy Rampf abba avat be, hogy a piltk rmenssgn kvl a mrnkk precz munkjra is szksg van a helycserkhez, mivel a fktvon s kigyorstskor is stabil aut kell. "A hossz, velt egyenes s az azt lezr hajt ugyan j tmadsi pozcit knl, de a nagy sebessg miatt ehhez kivl fkteljestmnyre s stabilitsra is szksg van, a kijratnl pedig kifogstalan ttartsra."
Az igazi kihvst itt nem a vonalvezets, hanem a jlius kzepn szoksos idjrs jelenti, a csapatok - mint annyi ms helysznen - ezttal is a vrhat hsgtl flnek a leginkbb. A meleg termszetesen a gumikra gyakorolja a legmarknsabb hatst, de termszetesen a tbbi rszleg szmra is fejtrst okoz.
"Hockenheim kritikus jelentsg a hts gumik hmrsklete. Mindenkppen el kell kerlnnk a tlmelegedsket, mivel ez knnyen tlkormnyzottsghoz vezethet" - magyarzza Gass, Juan-Pablo Montoya pedig hozzteszi: "A megterhel fktvok s a Nmetorszgban ltalban jellemz hmrsklet miatt a fkhts csatorni itt nagyobb tmrjek, mint mshol."
Az aerodinamika msodlagos: a dl-nmet plya nagy leszort ert kvetel a lass s a kzepesen gyors kanyarok miatt, de a hossz egyenesben - ahogy Rikknen is mondta - a vgsebessg nvelse is fontos szempont. A stabilits kvetelmnye miatt a mechanikai tapads a fontosabb. A motorokat is inkbb csak a hsg viseli meg, a padlgzas szakaszok 62 szzalkos arnya nem sokkal nagyobb az tlagosnl.
rdemes mg tudni, hogy a leghosszabb egyenes 1047 mter hossz, s Sam Michael, a Williams technikai igazgatja kt vagy hrom boxkillst prognosztizl.
Gumiplya
J, teht a Hockenheimring nem aerodinamikai plya s nem motorplya, akkor mi? A vlasz: gumiplya. "Az aszfaltcsk igen kegyetlenl bnik a gumikkal. A kanyaroknl hatkony kigyorstsra van szksg, ami a hsggel slyosbtva nagyon megterheli az abroncsokat" - ecseteli a Renault piltja, Giancarlo Fisichella.
"Radsul tbb leszort ert alkalmazunk, mint a rgi plyn, s az aszfalt tapadsa is nagyobb. A gumivlaszts ezrt valban ltfontossg, ha vgig gyorsak akarunk maradni a versenyen" - fzi hozz.
A Michelin s a Bridgestone tbb szempontbl is kompromisszumra kszl. Az aszfalt bortsa tbbnyire sima, ami lgy keverkeket tesz lehetv, a hsg s a kigyorstsok miatt azonban a csapatok inkbb kzepes kemnysg abroncsokat vlasztottak a hsget kivlan "szimull" jerezi tesztsorozaton.
Nem segt az sem, hogy a feljts miatt nem mindenhol ugyanolyan minsg az aszfalt: a rgi borts, lass Stadionban az autk hajlamosak a csszklsra. Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatja mondja: "A gyorsabb kanyarok s a lass, csszs Stadion-szakasz miatt Hockenheimben rendkvl gyorsan felmelegszenek a gumik. Ezen mindenkpp rajta kell tartani a szemnket, s egybknt is nehz megtallni az egyenslyt."
Kteslyes meccs
A tavalyi Nmet Nagydjjal ellenttben az idei futamnak szerencsre nincs eslyese, annyi bizonyos mindssze, hogy meglepets lenne, ha nem a Renault vagy a McLaren-Mercedes egyik piltja lpne a dobog tetejre.
Silverstone-ban legalbbis kibrelte magnak az els ngy helyet a kt lcsapat. Az tdik helyen vgz Jenson Button szerint a pros "ms dimenziban van", mg az angolt kvet Michael Schumacher azt ismerte el, hogy a Ferrari "nincs egy szinten" rivlisaival.
A wokingiak s az enstone-iak ngy versenyzje kztt azonban nyitott a kzdelem, klnsen, hogy Angliban vgl Montoya is feliratkozott a gyztesek nvsorba. A legtbben persze a bajnoksgrt kzd Alonsra s Rikknenre tennk a pnzket - mr ha a finn tehetsgnek nem kell tz helyrl htrbb indulnia.
Ezt taln kivtelesen mg Alonso legfanatikusabb hvei sem kvnhatjk, hiszen nyilvn k sem szvesen mulasztank el egy olyan csatt, amelyben a kt rivlis vgre szemtl-szembe megmrkzhetne egymssal ezen a kerk kerk elleni csatkra klnsen alkalmas versenyplyn. A jerezi teszten a McLaren tnt gyorsabbnak, igaz, az MP4-20-nak eddig sem a sebessgvel volt a gond.
Ami a tbbieket illeti, elssorban az emltett Buttonrl s Schumacherrl knnyebb elkpzelni, hogy megcspnek egy j eredmnyt. A nmet az utols pillanatokban is segdkezik a Ferrari fiorani s mugelli tesztjein, hogy ezzel is segtse a maranelliak elkeseredett kzdelmt hazai versenye eltt, mg Buttonnak a BAR-Honda egyre javul formja mellett tavalyi emlkei is ert adhatnak.
Az angol ltvnyos s kitart versenyzssel szerezte meg a 2004-es ezstrmet a ksbbi vilgbajnok mgtt gy, hogy a 13. helyrl rajtolt s buksisakja is fojtogatta. Trsnak, Takuma Satnak is nyomnia kell a gzt, s az utbbi idben bemutatott hibit is mellznie kell, hogy teljestmnyvel cfoljon r azokra a boxutcai pletykkra, hogy kifel ll a szekere a BAR-Hondnl.
A csapat-vilgbajnoksg negyedik helyn ll Toyota ads egy j versenyteljestmnnyel, Silverstone-ban mindssze egy pont ttte a klniek markt Ralf Schumacher rvn. Krds, hogy Jarno Trulli remek edzseredmnyeit ezttal sikerl-e pontokra vltani. A Williams szintn Jerezben prblta csiszolni eddig nem tl sikeres j aero-csomagjt, az ideredmnyek szerint nem sok sikerrel. A grove-iaknak radsul tbbszr volt hts-problmjuk az idn, valszntlen teht, hogy a vrhatan meleg hockenheimi htvgn tallnak r jra a helyes svnyre.
A Sauber ellenben termkenyen tlttte az idt Spanyolorszgban, br ez valsznleg csak a Red Bullal val harcra lesz ismt elg. A futottak mg kategriban kt dolgot is rdemes megemlteni: a Jordan megint elhalasztotta a feljtott kasztni, az EJ15B debtlst, mg a Minardi versenyzt vltott: a nem fizet szponzorok ltal sjtott Patrick Friesachernek bcst mondott a kiscsapat, helyre a Jordan eddigi pnteki piltjt, a holland Robert Doornbost ltette. A faenziaiknl gy kt holland tekerheti a kormnyt, mg a Jordannl szabadd vlt egy tesztpiltai hely, amit idig mg nem tlttt be Alex Shnaider egylete.
http://www.a5.hu
|