Az Amerikai Nagydjat kveten a Bridgestone Motorsport sajttjkoztatt tartott, ahol a Scuderia Ferrari alakulatnak htszeres vilgbajnok, Michael Schumacher, s a japn cgris gyvezet igazgatja, Hiroshi Yasukawa vlaszolt a krdsekre.
Michael, n mg mindig az els ide gyzelmt vrja. Ezen a ht vgn elri vgre a cljt?
MS: Ha a tmogatink vlemnyre hallgatok, azt mondhatom, sikerlnie kell, efell nem lehet ktsg! Ahogy azonban az utbbi idben lthattk, elg sokat kell kszkdnnk, eddig nem voltunk igazn versenykpesek. Ettl fggetlenl, mindent megtesznk. A Bridgestone s mi magunk is motivltak vagyunk a j szereplsre, igyeksznk az autt ismt olyan versenykpess tenni, amilyen az utbbi vekben s klnsen tavaly volt. Szoros a verseny, a tbbi pilta s a tbbi csapat kivl teljestmnyt nyjtanak, jelenleg nehz ket legyzni.
Az idei szablyok rtelmben a motoroknak kt futamot kell teljestenik s egy kszlet Bridgestone gumi hasznlhat el a teljes htvge sorn. Megvltoztatta ez a versenyhez val hozz llst vagy a vezeti stlust annak rdekben, hogy az idei j szablyoknak megfeleljen?
MS: Termszetesen nagyon sokat vltozott minden. Ezen a tlen mr nem csak egy 20 krs tvra kellett kszlnnk, hanem a teljes 300 km-es versenytvra, vagy mg annl is tbbre, mivel idmrsre is szksg van. A tli idszakban mg kt idmrs volt, most mr csak egy van. Mindezek miatt igen nagy szksg volt a tesztek s a fejlesztsre, mivel nem akartunk teljestmnyt veszteni, meg akartuk tartani. Ms rszrl a gumiabroncsoknak megfelelen tartsaknak kell lennik. Meglehetsen nehz feladat volt ezt elrni. gy gondolom, hogy jelentsen javultunk a szezon eleje ta. Ez egy olyan terlet, melyen a Bridgestone nagyon kemnyen dolgozik, s minden egyes futamra sokat fejldik, gyhogy mg sok minden bekvetkezhet.
Yasukawa r, az j idei gumiabroncs szablyozssal hogyan vltoztak a Bridgestone termkei, most, hogy a teljes idmrsen s a versenyen ki kell tartaniuk a gumiknak?
HY: Az j szablyozsnak nagyon komoly jelentsge van a szmunkra, ahogy tavaly lthatta, egyszer ktszer vagy akr hromszor is cserltnk kereket. Az idn azonban egyltaln nem lthatunk kerkcsert, ami azt jelenti, hogy kb. 380 km-t kell teljestennk. A mszaki szemlyzetnk a biztonsgi szempontokat is vizsglja, ez nagyon fontos. Termszetesen a sebessg, az j anyagsszettelek, konstrukcik, formk is fontos tnyezk, de a legfontosabb szempont a gumiabroncsok biztonsgossga. Minden esetre j kihvssal llunk szemben.
Michael, a legutbbi t vilgbajnoki cmt Bridgestone gumikkal szerezte. Jelenleg plyafutsnak leghosszabb olyan idszakban van, melynek sorn nem szerzett gyzelmet, mita az F1-be bekerlt a Benetton csapatnl. Mi a vlemnye arrl, hogy a Ferrarit ismt vissza akarjk hozni a cscsra? Mennyiben vltoztak meg a dolgok ahhoz kpest, amikor annyi ven t a cscson volt?
MS: Azt hiszem, egszen egyrtelm, hogy mi a klnbsg. A legtbb versenyt a mezny vgrl kezdtk, kivve taln a Kanadai Nagydjat, ahol ms stratgit vlasztottunk mint a legtbben. Egyszeren csak msfle kihvsrl van sz. Azt kell mondanom, hogy ugyanolyan versenykpesek vagyunk mint azeltt, s tbb versenyen megmutattuk, mint Imolban vagy Monte Carloban - ahol a leggyorsabb krt teljestettk -, hogy megvan a kell sebessgnk. Sebessg tekintetben cscsteljestmnyre is kpesek vagyunk, csak nem mindig tudjuk kihozni magunkbl a legtbbet, ez klnsen igaz az idmrsre. Megprbljuk az autt j helyzetbe hozni a rajthln s azutn j verseny teljestmnyt elrni. Legtbbszr kompromisszumot kell ktnnk a futam htrnyra az egykrs idmrs miatt. Ezzel aztn bekerlnk egy rdgi krbe, ahonnan nehz kilpni. Minden esetre fontos megjegyezni, hogy a Formula 1-ben vagyunk, mely egy nagyon magas szint verseny, kivlak a piltk, nagyszerek a csapatok. Mindenkinek ugyanazok a cljai, mindenki gyzni akar. Az utbbi t vagy hat vben sikerlt gyznnk, de egy adott ponton el kell fogadni, hogy lehet, hogy valaki ms jobb eredmnyt tud felmutatni. Motivltak vagyunk arra, hogy ismt megmutassuk, hogy kpesek vagyunk visszatrni. Ebben nagyon bzom s nincsenek ktsgeim. Csak id krdse.
Yasakawa r, az a hr jrja, hogy a Bridgestone rmmel szolglna ki nhny tovbbi csapatot a Minardi, Jordan s a Ferrari mellett. Gondolt r, hogy tovbbi csapatokkal kssenek szerzdst?
HY: Jelenleg hrom csapatot tmogatunk, de nagyon boldog vagyok, hogy a Ferrarival dogozhatunk, akikkel az egyttmkds a tesztels s a versenyzs tern is kivl. Michael is rengeteget segt neknk, nagyon rgen j kapcsolatban llunk s j a kommunikci is kzttnk. A Formula 1-ben jelenleg 10 csapat vesz rszt s mi csak hrmat tmogatunk. Ha ezt az egyenltlensget egyenslyba akarjuk hozni, akkor egy vagy kt tovbbi csapattal is tudunk dolgozni.
Michael, n az Indianapolisban rendezett t futambl hrmat megnyert. Az idn feljtottk a plya burkolatt. A Bridgestone-nak hossz sikertrtnete van ezen a plyn. Mire szmt a versenyen, tekintetbe vve az indianapolisi plyval kapcsolatos sszes szempontot?
MS: Csak egyetlen clunk lehet, termszetesen gyzni akarunk. Most is vgeztnk bizonyos jabb fejlesztseket az autn s a gumikon, s ahogy emltette, a plya j burkolatot kapott. Megltjuk, hogy mindez alapveten megvltoztatja-e a helyzetet, hogy a hozznk kerl-e a labda vagy az ellenflhez. Nagyon knnyen tbillenhet a dolog az egyik oldalrl a msikra.
Egyesek azon a vlemnyen vannak, hogy tl hossz a Formula 1 szezon. Ron Dennis szerint vissza kellene llni a 16 futamos szezonra. Mi a vlemnye errl, n is gy gondolja, hogy tl hossz? Szeretne Mexikban versenyezni, ahol most pl a plya Cancunban?
MS: Ha Ron nem akar 19 futamon indulni, akkor ne induljon! szintn szlva a mi szezonunk mindenkppen ugyanolyan hossz 16 futammal mint 19 futammal vagy 20 futammal. Janur elejn kezdnk s december kzepig dolgozunk, csak az a klnbsg, hogy sokat versenyznk vagy sokat tesztelnk-e, ki melyiket rszesti elnyben. n nyilvnvalan sokkal szvesebben versenyzek mint tesztelek. Mexikban jrtam a kilencvenes vek elejn sport kocsikkal s az F1-gyel is. Nagyszeren reztk magunkat. A plya komoly kihvst jelentett s biztos vagyok benne, hogy sokan tmogatnnak minket Mexikban. gy gondolom, hogy mindannyian nagyon szvesen visszatrnnk oda.
Michael, a testvre, Ralf interjt adott Nmetorszgban, melybl az derl ki, hogy a visszavonulson gondolkodik a szezon vgn. Tudjuk, nem j krds ez, de meg tudn ersteni, hogy mik a tervei?
MS: Tovbb versenyezni! szintn kijelenthetem, hogy amg versenykpes vagyok s a kznsg rmmel lt a plyn, folytatom!
A sajtban megjelentek hresztelsek szerint megprbl 10 vilgbajnoksgot teljesteni s lehet, hogy nem vonul vissza 2006 vgn, amikor a szerzdse lejr. Mi a helyzet ezen a tren?
MS: Egy valamit tisztzni kell, a sajt a pletykkbl l. Nincs ilyen clom. Addig akarom lvezni a versenyzst, amg lvezhetem, de csak akkor lvezem, ha versenykpes vagyok. Mg mindig versenykpesnek rzem magam, s amg ez a helyzet, folytatni fogom, brmi trtnjen. szintn szlva a legfbb clt mr elrtem 2000-ben amikor a Ferrarival egytt elrtk az els vilgbajnoki cmet, Az volt a legnagyobb eredmny. Nagyon izgalmas volt mindannyiunk szmra elrni ezt a clt. Azta minden, amit elrtem csak rads volt. Nincs kimondott clom, csak hogy versenyezhessek s lvezzem, s olyan tmogatst kapjak, mint ma itt. |