 Miutn a hrom hetes nyri sznetben kipihentk a Forma-1 kzelmltjnak legjobb versenyt hoz Magyar Nagydj izgalmait, a htvgn kezdett veszi a 2006-os szezon t futambl ll vghajrja, mely azt hivatott eldnteni, hogy Fernando Alonso megvdi-e tavaly elhdtott vilgbajnoki cmt, vagy Michael Schumachernek sikerl ledolgoznia tzpontos htrnyt, s nyolcadszor is az fejre kerl a korona.
Dihjban gy lehetne sszefoglalni az elttnk ll kt hnap legfontosabb krdst, melynek megvlaszolshoz a vasrnapi Trk Nagydj nyjtja majd az els tmpontot. Az Eurpa s zsia hatrn egyenslyoz Trkorszg msodik alkalommal ltja vendgl a szguld cirkusz meznyt, amely kimondottan szvesen tr vissza oda, a tavaly debtl isztambuli versenyplya ugyanis egy csapsra a versenyzk s a kznsg kedvencv vlt.
A Hermann Tilke tervei alapjn ptett aszfaltcsk magasra tette a lcet az j versenyplyk szmra, mghozz ppen azltal, ami a nmet mester korbbi alkotsaibl tkletesen hinyzott - hipermodern, gigantikus, de steril s llektelen ltestmny helyett az Istanbul Park termszetes krnyezetben tekerg, dimbes-dombos, izgalmas ring, amelyet sokan mr tavaly azzal tntettek ki, hogy egyenesen Spa-Francorchamps-hoz hasonltottk.
A csapatok szemlyzetnek mr korntsem okoz akkora rmet az isztambuli ltogats, mint a piltknak, hiszen logisztikai szempontbl a szezon legnehezebb llomsa a Trk Nagydj. A nagy tvolsg ellenre ugyanis ide is elszlltjk mindazokat a felszerelseket - elssorban a csillog-villog motorhome-okat - amelyek csak az eurpai helyszneken tallhatk meg, gy egyes istllk a tvolsg miatt a kzutak helyett teherhajkat vesznek ignybe az utaztatshoz.
Tovbbi nehzsg, hogy a plya a kzel tzmillis metropolisz zsiai oldaln tallhat, 80 km-re a belvrostl, s tavaly a versenyhtvge napjain a Boszporusz-hidak olyannyira bedugultak, hogy tbb rba telt a kijuts a ringre. Az idn vrhatan sokan inkbb a plyn, de legalbbis az zsiai oldalon tltik az jszakkat. Az istllknak mindenesetre volt idejk a logisztikai bonyodalmakra val felkszlsre, hiszen a befejd vakciban teszttilalom volt rvnyben, ami azt is jelenti, hogy az erviszonyokban nem vrhat eget renget vltozs.

Hegyek kztt, vlgyek kztt
Br az 5340 mter hossz isztambuli aszfaltcsk a klasszikus versenyplyk hagyomnyait eleventi fel, felvonultatja a modern ltestmnyek ernyeit is, s taln ppen azrt olyan lvezetes, mert minden elkpzelhet j tulajdonsgot magban foglal. Sava-borst ktsgkvl vltozatos domborzata adja, olyan izgalmas szakaszokkal, mint pldul a meredeken lejt hts egyenes, vagy ppen a clegyenest lezr, Interlagost idz lejts balkanyar, amely klnsen a rajt utn trflhatja meg a meznyt.
Fernando Alonso hozzteszi: "Emellett szles, korszer plya, rengeteg elzsi lehetsggel. Nem szklkdik klnleges, egyedi kanyarokban sem, melyek kzl nem egynek teljesen vak a bejrata, egyszval egszen ms lmny itt autzni, mint az jabb ringek tbbsgn. Szrakoztat plya, s az idei futam a szezon egyik legfontosabb versenye lesz." Elzsre az els kanyar mellett a leghosszabb padlgzos szakaszt lezr 12-esben nylik lehetsg.
Az Istanbul Park nyolc balkanyart, s csak hat jobbost foglal magban, mivel Imola s Interlagos mellett egyike az F-1 ramutat jrsval ellenttes krljrs plyinak. Ez kemny kihvst jelent a piltk fordtott irny terhelshez szokott nyakizmainak, radsul az aszfaltcsk legkarakteresebb fordulja, az els vben hress-hrhedt vlt, ngy (!) kanyarodsi cscspontot tartalmaz 8-as klnsen prbra teszi a versenyzk szervezett.
"Egy roppant hossz balosrl van sz, amelyet kzel 250 km/rs tempval teljestnk" - magyarzza Alonso renault-s csapattrsa, Giancarlo Fisichella. - "Tbb, mint ht msodpercig ngy-ngy s fl G kztti oldalirny terhels hat rnk itt, ezrt a verseny vgre rendesen fj a nyakunk." A V8-as erforrsok bevezetsvel valsznleg padlgzass vl, tbbfle vet is felknl kanyar kijratnl az autk elrik a 300 km/rs sebessget, s mindenkppen jl kell kigyorstani, klnben a kvetkez, lejts egyenesben sok idt lehet elvesztegetni.
Hiba lenne ugyanakkor azt hinni, hogy a mgoly npszerv vl Isztambul maga a tkletes versenyhelyszn - vannak kritikus hangok is. A toyots Jarno Trulli pldul kijelentette: "Tavaly sok piltt lenygztt az Istanbul Park, de nekem nem tartozik a kedvenceim kz. Nem valami nehz plya, lnyegben csak egy nagy kihvst jelent kanyar tallhat rajta - a 8-as. A kr tbbi rsze meglehetsen egyszer."

Minden a 8-as kanyar krl forog
A vltozatos isztambuli plyn kiegyenslyozott a kanyarok s az egyenesek arnya, ezrt a szoksos kompromisszumok eredmnyeknt a kzepes leszort er az ltalnos. A sokat emlegetett 8-as fordul azonban kritikus a krid egszt tekintve, ezrt csbt lehetsg, hogy a csapatok a leszort er javra billentsk a mrleg nyelvt a lgellenllssal szemben - ennek azonban megvannak a maga veszlyei.
"A hrhedt, 250 km/ra felett teljestett 8-as kanyarban maximlis leszort erre s optimlis stabilitsra van szksg, de emiatt a hossz egyenesben knnyen sebezhetv vlhat az aut, radsul a sok emelkedn ugyancsak ltfontossg a kedvez lgellenlls" - vilgt r az egyik htultre a BMW mrnki grdjt irnyt Willy Rampf.
A kpletet az egyenetlen aszfalt bonyoltja tovbb. "Kulcsfontossg tnyezt jelent a sok bucka, amely elssorban az aero-belltsokat befolysolja" - mondja a McLaren versenyzje, Pedro de la Rosa. - "A hepehupk miatt kevsb meredek els szrnyllst kell alkalmaznunk, mint a sima aszfalt plykon, pldul Magny-Cours-ban. Kompromisszumot kell ktnnk, mert - klnsen a 8-as kanyarban - a lehet legmeredekebb els szrnyllst preferljuk, ha viszont tlzsba visszk, a buckk megemelik az autt, s kidobjk a htuljt."
A tavalyi futamon j nhny pldt lttunk erre, klnsen az idmr edzsen volt sok kicsszs. Ebben az is kzrejtszott, hogy az istllk egy rsze elmrte a hasmagassgot a hepehups aszfalton, s az autk tbbszr "padlt fogtak." A motorok szempontjbl Isztambul a nehezebb plyk kz tartozik: a padlgzas szakaszok krlbell 65 szzalkos arnya tlagosnak mondhat, az emelkedk azonban "megizzasztjk" az erforrsokat.
A 8-as kanyar a gumivlasztst is alapveten meghatrozza. "Ez a kanyar rendkvl hossz s rendkvl gyors, ami nagymrtk oldalirny terhelsnek teszi ki az abroncsokat. A plya az ra jrsval ellenttes menetirny, ezrt a jobb els gumik kopsra kln is rdemes figyelni" - mutat r a Bridgestone technikai igazgatja, Hisao Suganuma. Hozzteszi: "Mivel azonban az aszfalt minsge rendkvl sima - majdnem mint Monacban s Montrealban -, a terhelhetsg szem eltt tartsval a lehet legpuhbb keverkre van szksg."

Mindent egybevetve a Bridgestone s a Michelin a skla kzeprl szllt abroncsokat Trkorszgba, hozzvetlegesen olyanokat, mint a hockenheimi s a hungaroringi specifikcik. Ez azt is jelenti, hogy normlis idjrsi viszonyok kztt (szraz, meleg idben) a japn gyr flnye vrhat, az id azonban Isztambulban is kiszmthatatlan, s a kilezett gumihbor llsa a krlmnyek legkisebb vltozsra is elmozdulhat.
A prbaj folytatdik
Nehz dolga van annak, aki a Magyar Nagydj utn eslylatolgatsra adja a fejt, hiszen a szoksostl eltr krlmnyek brmikor a feje tetejre borthatjk a paprformt. Ha azonban abbl indulunk ki, hogy a hungaroringihez hasonl esversenyre csekly az esly, a Ferrari favoritknt rkezik Isztambulba.
Az elz nhny verseny eredmnye mellett erre utal az is, hogy a magyar futam eltt maga Fernando Alonso is gy fogalmazott, hogy a tesztlehetsg hinyban Isztambulra - st, a hossz egyeneseivel a Ferrarinak kedvez Monzra - is kitart a maranelliak elnye. Ehhez jn mg az FIA Fellebbviteli Brsgnak vitathat tlete, mely vgrvnyesen szablytalannak minstette a Renault ellenslyos lengscsillaptjt - mint mozg aerodinamikai eszkzt...
Nem rt azonban vatosnak lennnk, az let ugyanis a teszttilalom heteiben sem llt meg, a szlcsatornk s prbapadok teljes gzzel ontottk magukbl a fejlesztseket (rdemes figyelni pldul a Toyota j, "rdekesnek" grt els szrnyra vagy a Williams j oldals terellapjra), gy a Renault valamicskt akr faraghatott is htrnybl. A csillagok szerencss llsa esetn pedig mg a Michelin is flnybe kerlhet a Bridgestone-nal szemben.
A vilgbajnoksgrt harcol feleken kvl elssorban Kimi Rikknenre s Jenson Buttonra rdemes kiemelt figyelmet fordtani, s nemcsak azrt, mert a finn tavaly pole pozcibl nyert Trkorszgban, az angol pedig hrom hete megszerezte els nagydjgyzelmt, hanem azrt is, mert csapataik, a McLaren s a Honda az elmlt nhny futamon formba lendltek, s a Renault-t is megszorongattk a michelines tboron bell.
Fot s grafika: Allianz, Ferrari, McLaren |