|
A Formula-1 cirkusza megrkezett a szezon legnagyobb figyelemmel ksrt llomshoz, a Monte Carlo-i Nagydjhoz. A htvgi futamon vlheten parzs kzdelmet lthatunk, mely az elrejelzsek szerint a McLaren s a Renault kztt fog kibontakozni az len.
A plya
Monaco a legszkebb s egyben leglassabb plya a versenynaptrban. Nincsenek bukterek, gy a legkisebb hiba is megbosszulja magt – s ltalban a verseny vgt jelenti a hibz pilta szmra. Mint minden utcai plyn, itt is szokatlan veket kell autzniuk a versenyzknek, mg egy esetleges eszs alkalmval a burkolati jelzsek, illetve aknafedk hatalmas problmk okozhatnak. Mivel az tlagsebessg igen alacsony, a leszorter kimagasl szerepet kap, gy szinte minden csapat valamifle extra aerodinamikai komponenssel kszl a hercegsgre. A fkek htse, az abroncsok kopsa, a vltk, s a motorok terhelse kulcsszerepet kap, gy mindennek a helyn kell lennie.
Abroncsok
Br a Michelin elnye igen jelents rivlisukkal szemben, Monaco nagyon hasonlt az imolai plyra az abroncsok tekintetben. Valljuk be, a francia cgris termkei eddig nem fekdtek olyan jl ezen a helysznen, s mivel a verseny az utols boxkillsig megy - hiszen az elzs szinte lehetetlen -, a Bridgestone szmra itt a nagy lehetsg, hogy cskkentse a klnbsget. A szk kanyarok miatt a futam els szakaszban az els gumik elkezdhetnek felhlyagosodni, mely alulkormnyozottsggal jrhat, mg az id haladtval a hts abroncsok is nagy terhelst kapnak, mely miatt elkezdenek kopni, ami viszont tlkormnyozottsghoz vezethet. ppen ezrt nagyon nehz jl belltani a versenygpeket, hiszen azoknak az egsz futam alatt remekl kell teljestenik.
Idjrs
Br mindig nagy eslye van egy vratlan eszsnek Monacban, a jelenlegi elrejelzsek szerint meleg, m nhol bors id vrhata htvgre.
Stratgia
Mivel az elzs szinte lehetetlen a versenyen, hatalmas hangslyt kap az idmr edzs, ahol egy esetleges hibrt buss rat kell fizetnik a versenyzknek. Aki korn hajt ki a kvalifikcira az nagy htrnyban van, gy mindkt trning fontos. A boxkillsokkal lehet jtszadozni, azonban egy, illetve kt killst lthatunk majd a htvgn. Az egy kills rdekes lehet, azonban nem ltalnos, hiszen az extra zemanyag miatt az idmrn futott gyengbb kr nagy htrnyt jelenthet a futamon.
Meglepets
A Toyota akr a dobogra is felllhat annak ellenre, hogy nem fekszik autiknak a puklis plya, mg a Sauber s a Red Bull is nagyot alakthat. Nem szabad elfeledkezni, hogy Monaco a meglepetsek versenye, gy brmi megtrtnhet.
Kvetkeztets
Monaco ktsgkvl egy klnleges verseny, gy minden csapat kemnyen dolgozik annak rdekben, hogy valami maradandt tudjon alkotni. A Bridgestone teljestmnyrl mg semmit nem lehet tudni, m ha egy, az imolai gumikhoz hasonl termkkel rukkolnak el, akkor a Ferrari nagyon ers lehet, de a valsznbb az, hogy egy kemny kzdelemben a McLaren s a Renault harcolhat majd a dobog legfels fokrt.
Eslyek…
Hogy mirt is ksri sokkal nagyobb figyelem a Monaci Nagydjat, mint egyb ms versenyeket a Fldn? A vlasz nem egyezr, azonban a tnyeket tgondolva logikusnak tnhet.
A Formula-1 utols utcai plyjn az elzs szinte lehetetlen – ahogy azt a tavalyi vben is lthattuk, mikor Jenson Button az utols krkben jval gyorsabb autval egyszeren kptelen volt megelzni Jarno Trullit -, mg a biztonsgot senki nem tudja garantlni gy ahogy azt sem, hogy a nzk mindent lssanak.
Annak ellenre, hogy egy j boxutct s talaktott, kiszlestett buktereket helyeztek el a nagysebessg kanyarokban, mint pldul az uszodnl lvnl, illetve a siknnal, Monaco mg mindig mrfldekkel a modernkori versenyplyk mgtt kullog.
Korbban voltak olyan kezdemnyezsek, hogy kiveszik a versenynaptrbl, azonban ezek rendre kudarcba fulladtak, hiszen Monaco egyenl a Formula-1-gyel, a csillogssal, s a gazdagsggal. A Formula-1 semmi lenne Monaco nlkl. Nyilvnval, ha egy msik helysznrl lenne sz, ilyen krlmnyek mellett elvennk tle a verseny rendezsnek jogt.
A szk kanyarokkal tarktott ringen egy kis hiba is vgzetes lehet a versenyzkre nzve, hiszen a plyt szeglyez gumifalak azonnal krt okoznak a versenygpekben. Mivel nincsenek nagyobb bukterek, mindennl jobban kell figyelni, hogy elkerljk a kockzatos manvereket a piltk.
Nos, akkor ismt felmerl a krds, vajon mi is lehet az oka annak, hogy minden versenynl nagyobb figyelmet kap Monaco?
Nos, ennek kt oka is lehet.
Elszr is, ez a plya igazn kihozza a versenyzk tudst. Itt inkbb a pilta teljestmnye, mintsem a versenygp ereje szmt. A versenyzknek roppant ersen kell koncentrlniuk az egsz verseny ideje alatt, hiszen komoly stresszhatsoknak vannak kitve, s egy esetleges hiba – jl tudjk – vgzetes lehet.
Br manapsg mr a fl-automata sebessgvltk egy csom terhet levesznek a pilta vllrl, hiszen mr nem kell kuplungolni, s az a veszly sem fenyeget, hogy elvltjk magukat, ezzel krt tve a motorokban.
Az sem vletlen, hogy a legtehetsgesebb s legnagyobbra becslt versenyzk szoktk elhdtani a Monte Carlo-i Nagydj gyzelmrt jr trfet. A legends Ayrton Senna hat alkalommal llhatott fel a dobog legmagasabb fokra, mg Michael Schumacher Graham Hillel egyetemben t gyzelmet szerzett a hercegsgben. ket Alain Prost s Stirling Moss kveti, ngy, illetve hrom elssggel.
A msodik ok, amirt kedvelik a monaci viadalt, hogy a verseny mindig tartogat meglepetseket s sokszor olyan vgeredmny szletik, melyre senki sem mert volna fogadni.
Ha esik az es, akkor tzijtkot lthatunk Monte Carlo utcin. Sokszor a kisebb kltsgvetssel, m remek versenyzvel rendelkez csapatok is maradandt tudnak alkotni, melyre mr nem egyszer lthattunk pldt a mltban.
Nem is kell messzire menni, a tavalyi vben ki gondolta volna, hogy Jarno Trulli nyeri meg a versenyt, mg 1996-ban egy ess versenyen a Prost istll szneiben fut Olivier Panis szaktotta t elsknt a clvonalat. 1982-ben nagy meglepetsre Riccardo Patrese, mg 1972-ben Jean-Pierre Beltoise nyert.
Hogy ki fog az idei vben diadalmaskodni? Az mr biztos, hogy nem Jenson Button lesz az, mivel a BAR-Honda elfogadta a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) Fellebbviteli Brsgnak dntst, mely csals vdja miatt kt versenyrl val eltiltst szabott ki rjuk.
A McLaren Mercedes az elmlt futamon bizonytott, Kimi Raikknen eslyt sem adva msoknak, megszerezte idei vben els futamgyzelmt. ppen ezrt a wokingiakra mindenkppen szmtani kell, gy ahogy a srlsbl visszatrt Juan Pablo Montoyra is, aki mindenkppen bizonytani szeretne.
A kolumbiai versenyz a Spanyol Nagydjon trt vissza teniszsrlsbl, azonban egy halom problmval tallta szembe magt. A pnteki edzsen nagyot esett, a versenyen megprdlt, majd egy extra killst is eszkzlnie kellett, mivel a tltcs nem ment r elsre autjra.
Mivel csapattrsa a finn titn fantasztikusan versenyzett, Montoyrl sem szabad elfeledkezni, hiszen 2003-ban mr gyztt Monacban, s remekl megy ezen a helyen. Kimi kijelentette, gyzni rkezik Monte Carlo-ba, hogy minl elbb ledolgozza htrnyt a listavezet Fernando Alonsoval szemben.
A spanyol versenyz hatalmasat bukott a tavalyi vben, mikor Ralf Schumacher jval lassabb Williams versenygpt prblta meg nagy sebessgnl lekrzni az alagtbl kijve. Ezt kveten a biztonsgi aut kijtt a plyra, majd mgtte valami trtnt. Ez pedig nem ms volt, mint Michael Schumacher s Juan Pablo Montoya tkzse az alagtban, melyrl a mai napig megoszlanak a vlemnyek.
A Ferrari vezetsge elmondsa szerint egszen addig fantasztikusan ment szmukra a verseny, s Michael Ross Brawn zsenilis taktikjn volt, mely szerint elg ideig kint tudott volna maradni, hogy megelzze az len llt. Igen m, de ezek a HA-val kezdd mondatok, gy nincs is rtelme rgdni rajtuk.
Hogy Senna rekordja mg idn is behozhatatlan marad-e, az csakis a Bridgestone abroncsokon mlik, hiszen a Ferrari egyetlen gyenge pontja jelen pillanatban a gumi, mely nagy szerepet kap az utcai ringen. Az F2005-s kpes lehet a gyzelemre, mg Michaelnek semmi vesztenivalja nincs.
Alonso s csapattrsa Giancarlo Fisichella is nagy esllyel plyzhatnak a vgs gyzelemrt, azonban nem szabad megfeledkezni arrl, hogy a tavalyi esztendben a spanyol versenyz ppen azrt esett ki, mert nagyon akart bizonytani. Briatore korbban elmondta, mindenkppen lel versenyzjvel a futam eltt, s kzli vele, ne menjen bele semmilyen kockzatos manverbe, mert az knnyen versenynek vgt jelentheti.
A tavalyi v llovasa, Jarno Trulli is eslyes lehet a gyzelemre fleg, ha megnzzk az elmlt versenyek sorn hrom dobogs helyet is szerzett a Toyota szmra. A klni bzis csapat egybknt egy vadonatj szrnnyal kszlt erre a megmrettetsre. Mivel a kvalifikci kimagaslan fontos Monacban, az olasz pilta megnyugodhat, hiszen t tartjk a vilg egyik legjobb edzsmenjnek.
Hogy ki fut be elskn? Lehetetlen megmondani. Egy azonban biztos, hatalmas verseny eltt llunk. |